2012-08-16, 10:35
Medlem
Clock10s avatar
Testa sokfunktionen sa kanske du hittar svar:

https://www.flashback.org/t1680252

https://www.flashback.org/sok/lukas+19:27

Fraga ocksa dın judiska van om cıtatet fran GT eller nagon bibelkunnıg darute.
Citera
2012-08-16, 12:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsgmb
Ja, alla verksamheter har sina facktermer.
Men att ateister t.o.m. kör med fikonspråk i så dominerade omfattning är fascinerande, eller snarare
skrattretande, eller snarare tårdrypande.
Skulle du protestera (vilket är det enda du gör) emot detta och mena att det är ett allmänt vedertaget språkbruk på Flashback, så är det i stort sett ändå samma sak, räknat i antalet inlägg,

Det räckar med en någonlunda omfattande ordbok (och korta förklarande artikler) för att undvika språklig och begrepps-mässigt våldtäkt i informations-överföringen. Men du kanske vill ha en debatt på Stefan Logik-nivån, där han menar att hans hemmasnickrade definitioner av ord som 'officiellt' är precist och specifikt definierade är 'lika bra' som det 'officiella'.

Så du kan börja tala på oogaboo eller Marklar, vartefter språkets verklighets-information blir ett skämt, där man kan stoppa in vadsomhälst.

Citat:
Om jag ska översätta var ditt inlägg alltså en protest emot att Islam skulle vara ”Fredens och kärlekens religion”, likaväl som Kristendom.

Jag talar om "rätt verktyg på rätt ställe" (alltså i detta fallet om semantisk hederlighet), FÖRE vi öht. kan dra särskild omfattande konklusioner. Så hurvida kristendomen, islam m.fl. är fridens religion är det meningslöst att marknadsföra med bubbla-babbel.

Men du drar dig ju inte för att piratisera och förvränga från områden, där du inte har någon kunskap..... t.ex. vetenskap/filosofi.....med epistemologi-pseudoargumentet, att du användar 'intuition'. Problemet är dock, att det finns ung. 7 miljarder mera eller mindra olika olika 'intuitiva verkligheter' i mänskligheten, och kommar det ytterligare ett subjektivt språk in i bilden, då är kommunikation fullständig meningslös.

Citat:
Några exempel:
Inom Islam hälsar man på varandra med ”fred vare över dig”, och våld mellan muslimer är förkastligt i alla lägen.
Om icke muslimer inte vill ta emot budskapet, så ska man lämna dem ifred. Men man får döda dessa i självförsvar. (4:91)
I krig har både fiender som strider, och som tagits till fånga, en lång lista av rättigheter. Dessa visade Saladin prov på när han besegrade korsfararna.
1. Tortyr skall inte förekomma,
2. skadade eller försvarslösa skall inte dödas,
3. lik skall inte lemlästas och
4. stupade fiender skall respekteras och återlämnas.

Försökar du dig på "no true scotsman"-argumentet eller är det endast en generell rosa-färget version av islam du vill pådyvla oss?
Citera
2012-08-16, 13:19
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ja, alla verksamheter har sina facktermer.
Men att ateister t.o.m. kör med fikonspråk i så dominerade omfattning är fascinerande, eller snarare
skrattretande, eller snarare tårdrypande.
Skulle du protestera (vilket är det enda du gör) emot detta och mena att det är ett allmänt vedertaget språkbruk på Flashback, så är det i stort sett ändå samma sak, räknat i antalet inlägg,
Är det jobbigt när någon skriver 'teori' och 'sekt'? Kan förstå att du har problem med sådana ord, men du har alltid Google att tillgå om det blir konstiga ord. Se det som glosor från skolan och försök vidga ditt intellekt istället.
https://www.google.se/

Citat:
Om jag ska översätta var ditt inlägg alltså en protest emot att Islam skulle vara ”Fredens och kärlekens religion”, likaväl som Kristendom.

Några exempel:
Inom Islam hälsar man på varandra med ”fred vare över dig”, och våld mellan muslimer är förkastligt i alla lägen.
Om icke muslimer inte vill ta emot budskapet, så ska man lämna dem ifred. Men man får döda dessa i självförsvar. (4:91)
I krig har både fiender som strider, och som tagits till fånga, en lång lista av rättigheter. Dessa visade Saladin prov på när han besegrade korsfararna.
1. Tortyr skall inte förekomma,
2. skadade eller försvarslösa skall inte dödas,
3. lik skall inte lemlästas och
4. stupade fiender skall respekteras och återlämnas.

H Y C K L E R I!

Lär detta till dina muslimska jämlikar istället. Ta en missionsturné genom alla MENA-länder och se om du kan ändra deras syn istället och kanske följa Koranen lite bättre. Sitt inte här och säg att Islam är det du tror det är, för vi som har det breda perspektivet ser att du är full med skit och att de flesta muslimer hjärntvättade religiösa fåntrattar som inte ens klarar av att leva som dom lär. Slutligen vill jag tillägga att den här tråden INTE handlar om Islam.
Citera
2012-08-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankForReal
Det du skriver; "ta till vapen, bränn häxor, halshugger trollkarlar, våldtar oskulder, utförs exorcism, könsstympas, psykiskt misshandlas, bygger upp vapenarsenaler i källaren" är ingenting annat än mänsklig handling. I många av dessa fall användes religionen som medel för att en person skulle få igenom sin vilja samt behålla makten. Exempel på det är ju breven man kunde köpa för att få syndernas förlåtelse. Det har ju absolut ingenting med kristendomen att göra! Skilj på mänsklig handling och det som verkligen tillhör RELIGIONEN.

Och jag tror knappast att Hitler var katolik. Hans handlande går inte ihop med den kristna andan. Citerar Hitler själv;

Som en vis man skrev en gång...Världen är full av goda människor som gör goda gärningar och den bebos också av onda människor som gör onda gärningar....men det krävs religion för att få goda människor att göra onda gärningar!

Hitler var per definition katolik...sen hur mycket han personligen trodde vet väl ingen. Helt klart är att katolska kyrkan hjälpte prominenta nazister att undkomma till Sydamerika efter kriget...ser du kopplingen?
Citera
2012-08-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Är det ditt fördömande eller är det som du utnyttjar bibelstrofer för att förhärliga din livsstil?
Du drar ju en markerad riktlinje mellan dem som inte knäböjer och dem som knäböjer.. inför det osynliga frånvarande tysta, som ur individen kan fås till faktiskt vad som helst.

Det du säger skulle kunna uttalas av en patriark såsom imam eller mycket ortodox inkonsekvens, eller har du fått egna satser att öva in för att inte tappa fotfästet i din tro på medmänniskor?

Bibeln kan aldrig döma, boken är inget underlag för dömanden kom ihåg det, människor har olika lässinne, olika öron ögon och helt olika villkor, finns dem som lever i olika grader av krig.. ska du då säga till dem att de som står i skottlinjer och inte ber till gud, därmed aldrig finner ro, eller är du pantad??

Gud är den som ger friden, och man kan ta emot den friden från honom. Jag har sett detta i mitt egna liv och hört och läst om andras liv i sin relation till Jesus Kristus angående friden. Friden är en av den helige Andens frukter (Galaterbrevet 5:22-23 "Men andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning. Mot sådant vänder sig inte lagen.)

Jag tror att de flesta som inte har en relation till Gud/Jesus Kristus har svårt att finna frid.
Citera
2012-08-16, 16:45
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089

Jag tror att de flesta som inte har en relation till Gud/Jesus Kristus har svårt att finna frid.
Jag tror tvärt om, jag och du är bevis på det!
Citera
2012-08-16, 16:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan338089

Om du kommar ihåg att vara tydlig med, att detta är din subjektiva "jag tror" åsikt är det väl inte mycket att klaga på. Objektivt finns det däremot inget belägg för ett sånt påstående.
Citera
2012-08-16, 17:04
Medlem
Golachabs avatar
Kristenheten har sällan varit fridsam men jag finner det svårt att se att religionen talar om något annat. Då främst vad Jesus försökte predika. Men jag förstår vad som försöker göras med denna tråd. Att citatpicka och få kristendomen att se hemsk ut på samma sätt som en del gör med koranen.
Citera
2012-08-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Kristenheten har sällan varit fridsam men jag finner det svårt att se att religionen talar om något annat. Då främst vad Jesus försökte predika. Men jag förstår vad som försöker göras med denna tråd. Att citatpicka och få kristendomen att se hemsk ut på samma sätt som en del gör med koranen.

De abramistiska religionerna har förtryck av oliktänkande inbyggt i budskapet... så ja dessa religioner är därför hemskare än andra stora religioner, man behöver alltså inte citatpicka för att få dem att framstå som hemska.
Citera
2012-08-16, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Gud är den som ger friden, och man kan ta emot den friden från honom. Jag har sett detta i mitt egna liv och hört och läst om andras liv i sin relation till Jesus Kristus angående friden. Friden är en av den helige Andens frukter (Galaterbrevet 5:22-23 "Men andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning. Mot sådant vänder sig inte lagen.)

Märkligt då att de fridsammaste länderna i världen också är de mest sekulariserade...ju mer religion det finns i ett land desto värre hullabaloo...
Citera
2012-08-16, 18:23
Medlem
Puffarns avatar
Vem är Fred och vad spelar det för roll om kristendomen är hans religion?

Nåja.
Kristendomen kan vare sig i budskap eller agerande sägas vara fredlig. Visst, om man håller med dem eller är beredd att låta sig missioneras för men inte annars.
De första århundradena så var de väldigt pacifistiska men från och med då till dagens datum kan de inte beskyllas för något sådant.
Visst de går ut och vädjar om vapenstillestånd då och då men bara när de själva inte är inblandade i stridigheterna och några sanktioner mot stridande utövar de inte ens när de hade kunnat.
De säger nåt som låter bra sen lutar det sig tillbaks och avvaktar. Kan någon part vara till stöd för kyrkan så stöds de i regel inofficiellt. Oavsett hur omoralisk parten i övrigt är.
Det finns många fall där kyrkor lokalt eller centralt stött hemska regimer och personer bara för egen vinning ända fram till nutid.
Vore kul att se en påve släpad inför tribunalen i Haag för brott mot mänskligheten och inlåst på sisådär 20 år. I flera fall hade det dessutom inte varit mer än rätt.
Citera
2012-08-16, 18:32
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
De abramistiska religionerna har förtryck av oliktänkande inbyggt i budskapet... så ja dessa religioner är därför hemskare än andra stora religioner, man behöver alltså inte citatpicka för att få dem att framstå som hemska.
Jag håller med att de abrahamitiska religionerna tenderar till elitism och dess anhängare inte sällan varit sena till förföljelse med det i ryggen. Men jag finner fortfarande inget i budskapet som menar att man ska ägna sig åt hemskheter. Jag har dock också en annan syn på Jesus och hans budskap än kristna eftersom de trasslar till det för sig, enligt mig. Men det är ett annat ämne. Därav min signatur och avatar som jag skuller önska att religiösa höll med om i det budskapet, om man nu ska vara religiös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in