2012-08-16, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Jag håller med att de abrahamitiska religionerna tenderar till elitism och dess anhängare inte sällan varit sena till förföljelse med det i ryggen. Men jag finner fortfarande inget i budskapet som menar att man ska ägna sig åt hemskheter. Jag har dock också en annan syn på Jesus och hans budskap än kristna eftersom de trasslar till det för sig, enligt mig. Men det är ett annat ämne. Därav min signatur och avatar som jag skuller önska att religiösa höll med om i det budskapet, om man nu ska vara religiös.

Jag misstänker som du att Jesus (om han nu funnits) budskap har förvanskats till vad det är idag! Ser man bara på det Jesus ska ha predikat så menade han på att man kunde ha en personlig relation till guden utan präster och annan överhet som mellanhand.
Citera
2012-08-16, 18:46
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jag misstänker som du att Jesus (om han nu funnits) budskap har förvanskats till vad det är idag! Ser man bara på det Jesus ska ha predikat så menade han på att man kunde ha en personlig relation till guden utan präster och annan överhet som mellanhand.
Jag ser på hans tal om guds rike inombords som det väsentliga. Och andra läror från öst som buddhism och hinduism vilket jag starkt tror han var influerad av. Så ja.
Citera
2012-08-16, 18:58
Medlem
Puffarns avatar
Alla tolkar som de själva vill.
"Jag väljer att tro... "
Problemet är att det är än mer rena chansningar än att bara följa bibeln som i sig bevisligen är full av fel och efterkonstruktioner.
Ingen vet något mer än rykten om Jesus.
Låt oss säga att ni går 10 kompisar på en konsert och utan att spela in eller nedteckna något så ska ni återberätta denna kväll 30 år senare i sådana detaljer att mellansnacket mellan låtarna ska kunna användas som ledstjärna i människors liv samt personligheter göras tydliga.
Det skulle bli skit av allt ihop.

Vi vet inte stort sett inget om hur Jesus var eller vad han sa.
2000 år av dogmer och" jag väljer att tro... " har skapat något som inte ens skulle vara igenkännbart för Jesus idag. Kommunister och nazister lär ha mer gemensamt än vad Jesus och den moderna kyrkan eller andra troende skulle ha. Möjligen med nån fundamentalist som undantag. Jesus skulle med all sannolikhet ses som en farlig sådan idag då människoliv för honom om han var det minsta representativ för tiden han levde i var totalt underordnade tron på rätt gud.
Senast redigerad av Puffarn 2012-08-16 kl. 19:06.
Citera
2012-08-17, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
Jag tror tvärt om, jag och du är bevis på det!

Hur menar du?
Citera
2012-08-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om du kommar ihåg att vara tydlig med, att detta är din subjektiva "jag tror" åsikt är det väl inte mycket att klaga på. Objektivt finns det däremot inget belägg för ett sånt påstående.

Bara fråga de som en relation till Gud/Jesus Kristus, och de som inte har en relation till Gud/Jesus Kristus, så kan göra en undrsökning.
Citera
2012-08-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Kristenheten har sällan varit fridsam men jag finner det svårt att se att religionen talar om något annat. Då främst vad Jesus försökte predika. Men jag förstår vad som försöker göras med denna tråd. Att citatpicka och få kristendomen att se hemsk ut på samma sätt som en del gör med koranen.

Tyvärr syns inte de fridsamma på samma sätt som de våldsamma.
Citera
2012-08-17, 16:59
Medlem
Citat:
De abramistiska religionerna har förtryck av oliktänkande inbyggt i budskapet... så ja dessa religioner är därför hemskare än andra stora religioner, man behöver alltså inte citatpicka för att få dem att framstå som hemska.

Menar du att det inte finns fridsamma kristna?
Citera
2012-08-17, 17:02
Medlem
Citat:
Märkligt då att de fridsammaste länderna i världen också är de mest sekulariserade...ju mer religion det finns i ett land desto värre hullabaloo...

Nu menar jag frid inom sig (motsats är stress, oro inom sig, ångest osv...)
Citera
2012-08-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Nu menar jag frid inom sig (motsats är stress, oro inom sig, ångest osv...)

Jag hade många gånger ofrid som kristen.
Citera
2012-08-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Jag hade många gånger ofrid som kristen.

Då menar du att du inte är kristen idag, eller?
Citera
2012-08-17, 17:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du kommar ihåg att vara tydlig med, att detta är din subjektiva "jag tror" åsikt är det väl inte mycket att klaga på. Objektivt finns det däremot inget belägg för ett sånt påstående.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan338089
Bara fråga de som en relation till Gud/Jesus Kristus, och de som inte har en relation till Gud/Jesus Kristus, så kan göra en undrsökning.

Det är du som är en av predikanterna, så du är mycket mera motiverat till att göra en sån 'poll' (som ändå vill vara värdelös).
Citera
2012-08-17, 17:18
Medlem
Citat:
Det är du som är en av predikanterna, så du är mycket mera motiverat till att göra en sån 'poll' (som ändå vill vara värdelös).

Det räcker inte bara fråga om de är kristna. Vad gör de kristna. Vad ska man tro på som kristen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in