2012-08-15, 02:09
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Vad är kristendomen då? Är det inte läran som lärs ut av Jesus och i bibeln? Vad folk som kallar sig kristna har gjort under historiens gång kan inte läran få skulden för, om den inte har någonting med det att göra i grunden.

Ok du vill köra den klassiska friskrivningen av religiösa brott mot mänskligheten för att det är inte det som lärs ut i Bibeln. Du kommer antagligen säga att dom har tolkat den fel, men källan till det onda är fortfarande BIBELN.

Det spelar ingen roll, för i GRUNDEN till allt ont som har handlat om att kristna världen står just det ja...BIBELN. Den har varit en förutsättning för att göra saker som är helt omänskliga mot människor med annan tro.

Samuel Colt patenterade och konstruerade den första revolven för att folk skulle känna sig trygga...Hängde du med på den liknelsen?
Citera
2012-08-15, 02:11
Medlem
Kungenabous avatar
Får man fråga om det är gamla eller nya testamentet?
Citera
2012-08-15, 02:20
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankForReal
Det du skriver; "ta till vapen, bränn häxor, halshugger trollkarlar, våldtar oskulder, utförs exorcism, könsstympas, psykiskt misshandlas, bygger upp vapenarsenaler i källaren" är ingenting annat än mänsklig handling. I många av dessa fall användes religionen som medel för att en person skulle få igenom sin vilja samt behålla makten. Exempel på det är ju breven man kunde köpa för att få syndernas förlåtelse. Det har ju absolut ingenting med kristendomen att göra! Skilj på mänsklig handling och det som verkligen tillhör RELIGIONEN.
Allt det jag räknade upp är saker som har hänt tack vare att någon har en religiös övertygelse och att personen har läst heliga boken en gång för mycket. Du vill naturligtvis friskriva det som kristna/religiösa handlingar och det kan jag förstå.

Det intressanta är om du är villig att friskriva det andra också, och med det menar jag de goda gärningar som utförs av en kristen/religiös person.

Citat:
Och jag tror knappast att Hitler var katolik. Hans handlande går inte ihop med den kristna andan.
"In his book Mein Kampf and in public speeches he often made statements that affirmed a belief in Christianity.[1][2] Prior to World War II Hitler had promoted "positive Christianity", a movement which purged Christianity of its Jewish elements and instilled it with Nazi philosophy.[3] Others reported he was a committed believer."
http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_views_of_Adolf_Hitler
Citera
2012-08-15, 02:22
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Du kan ju läsa Koranen.

Helt ointressant i det här sammanhanget för vi diskuterar kristendomen här. Starta en egen tråd vetja.
Citera
2012-08-15, 13:34
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Ok du vill köra den klassiska friskrivningen av religiösa brott mot mänskligheten för att det är inte det som lärs ut i Bibeln. Du kommer antagligen säga att dom har tolkat den fel, men källan till det onda är fortfarande BIBELN.

Det spelar ingen roll, för i GRUNDEN till allt ont som har handlat om att kristna världen står just det ja...BIBELN. Den har varit en förutsättning för att göra saker som är helt omänskliga mot människor med annan tro.

Samuel Colt patenterade och konstruerade den första revolven för att folk skulle känna sig trygga...Hängde du med på den liknelsen?

Nej, det finns ingenting att tolka fel. Det är där bibeln skiljer sig från koranen.
Citera
2012-08-15, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortis
Tron är för mig Personlig. Det är Jag som tolkar evangelierna, läs in Jesus, i att Det nya budet – Älska varandra är det som Jag tolkar ur Jesu ord. Andra får tolka hur de vill. Jag har absolut inget tolkningsföreträde. För mig är kärleken störst. Kärleken till dig själv, miljön, dina medmänniskor, Jesus och Gud.

Nu kommer några bibelcitat nedan som du förmodligen kommer att ogilla att jag förmedlar men jag gör så för att de är bärande för konklusionen ovan.

Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. Alla skall förstå att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek (Joh. 13:34-35).

Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv". (Johannes evangelium 3:16, även kallat Lilla Bibeln.)

Mina kära, låt oss älska varandra, ty kärleken kommer från Gud, och den som älskar är född av Gud och känner Gud. Men den som inte älskar känner inte Gud, eftersom Gud är kärlek. Så uppenbarades Guds kärlek hos oss: han sände sin ende son till världen för att vi skulle få liv genom honom. Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss och sänt sin son som försoningsoffer för våra synder.

Mina kära, om Gud har älskat oss så, måste också vi älska varandra. Ingen har någonsin sett Gud. Men om vi älskar varandra är Gud alltid i oss, och hans kärlek har nått sin fullhet i oss. Han har gett oss sin ande, och därför vet vi att vi förblir i honom och han i oss. Vi har sett och kan vittna om att Fadern har sänt sin son att rädda världen. Om någon bekänner att Jesus är Guds son förblir Gud i honom och han i Gud. Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den.
Gud är kärlek, och den som förblir i kärleken förblir i Gud och Gud i honom. I detta har kärleken nått sin fullhet hos oss: att vi kan vara frimodiga på domens dag, ty sådan som Kristus är, sådana är vi i denna världen. Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken fördriver rädslan, ty rädsla hör samman med straff, och den som är rädd har inte nått kärlekens fullhet. Vi älskar därför att han först älskade oss. Om någon säger: "Jag älskar Gud" men hatar sin broder, då ljuger han. Ty den som inte älskar sin broder, som han har sett, kan inte älska Gud, som han inte har sett. Och detta är det bud som han har gett oss: att den som älskar Gud också skall älska sin broder(1Första Joh 4: 7 -21).

Jesu avskedstal (Joh. kap. 14-)
"Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig. I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er? Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där jag är. Och vägen dit jag går, den känner ni." Tomas sade: "Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?" Jesus svarade: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Ur bergspredikan
Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla era skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är kommer också ditt hjärta att vara." (Matt 6:19–21)
Kanske förutsåg Jesus in i vår tids materialism (min anmärkn).

Allt vad ni vill att människorna ska göra för er, det ska ni också göra för dem." (Matt 7:12)
Gyllene regeln som Jesus i sin bergspredikan först nämnde den, och genom Matteus har vi den formulerad. Den är kort och koncis men säger allt.

Jag kan inte motstå att fylla i med den fina dikt Stig Dagerman har skrivit, och som på ett lyriskt sätt uttrycker den gyllene regelns innebörd.

Jorden kan du inte göra om. Stilla din häftiga själ.
Endast en sak kan du göra: En annan människa väl.
Men detta är redan så mycket, att själva stjärnorna ler.
En hungrande människa mindre, betyder en broder mer.

Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende. Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tull indrivarna likadant? Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant? Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig (Matt 5:43–48).

Joh 15:11-17
Detta har jag sagt er för att min glädje skall vara i er och er glädje bli fullkomlig. Mitt bud är detta: att ni skall älska varandra så som jag har älskat er. Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner. Ni är mina vänner om ni gör vad jag befaller er. Jag kallar er inte längre tjänare, ty en tjänare vet inte vad hans herre gör. Jag kallar er vänner, därför att jag har låtit er veta allt vad jag har hört av min fader. Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt er till att gå ut i världen och bära frukt, frukt som består, och då skall Fadern ge er vad ni än ber honom om i mitt namn. Detta befaller jag er: att ni skall älska varandra.

Rom 13:8-10
Stå inte i skuld till någon, utom i er kärlek till varandra. Ty den som älskar sin medmänniska har uppfyllt lagen. Buden Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte dräpa, Du skall inte stjäla, Du skall inte ha begär och alla andra bud sammanfattas ju i ordet: Du skall älska din nästa som dig själv. Kärleken vållar inte din nästa något ont. Kärleken är alltså lagen i dess fullhet.
1 Kor 13
Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit.

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. Kärleken upphör aldrig. Den profetiska gåvan, den skall förgå. Tungotalet, det skall tystna. Kunskapen, den skall förgå. Ty vår kunskap är begränsad, och den profetiska gåvan är begränsad. Men när det fullkomliga kommer skall det begränsade förgå. När jag var barn talade jag som ett barn, förstod som ett barn och tänkte som ett barn. Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga. Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig. Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

Allt väl
Amen
Citera
2012-08-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Eftersom du.....enligt dina egna kriterier......i det efterföljande endast nämnar den ena "sanna väg", vad är den andra "sanna väg" då?

Det är väl lite märkvärdigt, att muslimer påstår exakt det samma. Desutom visar verkligheten (du kanske har hört talas om den), att buddhister vanligen och överlag upplevas som mera fridfulla. Frånsett detta omedelbara intryck av buddhisters karaktär, är det också värd att bemärka, att dom inte nämnvärd lidar av pådyvlings-mani.

Buddhister sökar inte 'gud' i den abrahamiska betydelsen. Lika lite som pastafarianer gör, och pastafarianer verkar också vara ganska fridfulla; men det vet du förstås inget om, för du har redan bestämd dig.

Ena vägen (en grund som man vandrar på) är för de som tror på Gud och tar emot Jesus Kristus. Denna väg leder bland annat till frid.
Den andra vägen är för de som inte tror på Gud och avvisar Jesus Kristus.
Citera
2012-08-15, 16:37
Medlem
BlackJewels avatar
Och att kristendomen pådyvlat behov av uppfinningar, så framt överlämnat åt ateister att dra skisser och teorier om hur byggnation kan förverkligas, kristendomen födde fram det estetiska sinnelaget som kan betyda (säger inte att jag är gud) att man kom på perspektivlärorna dimensionerna i fundamentala existensen för att man helt enkelt var nyfiken på att tro starkt på förändringar, de kom med besked...

och satte igång att forska hejvilt, det medförde så klart att tro på materien mer än att tro på det immateriella som är kännetecknande för just sökande av gud, kanske, jag vet inte mer än att man förirrat sig någonstans på väg till himlarna.

Att sedan språkförbistringar och skilda agendor kantat allt jordeliv, har ändå t.ex idag utmynnat i att det inte går att förkasta tron på kött och blod, tron på underhållning av materian, om än att det gått överstyr som det gjorde med katedralhysterin och all överbyggnad inom kyrkoväsenden, men det har ju definitivt fått hedningar att sätta igång sin iver, det märks inte minst i usa, vårt så kallade mekka vad all filosofi vetenskap och forskning gäller.

Utan stark materialism, hade inte buddhismen kunnat överföras till väst, buddhism kan man alltså inte avnjuta utan att förstå nödvändigheten att bryta politiska samt religiösa hinder, så som jag uppfattar buddhism, är buddhism mer överlevnad medan kristendomen inriktar sig på materiell välfärd, t.o.m lama har återkommande sagt att även det förtryckta östfolket önskar sig den materialistiska välfärd som väst innehar. Man vill ha mycket av infrastruktur enligt modell väst.
Om det sedan är detsamma som att vilja ha kvar kristendomen, kan enbart framtiden visa, men buddhismen har luckrat upp villfarelser som vilar i dogmatisk tro, vilket jag tycker är helt underbart med tanke på det hyckleri som limmar sig fast i allt vad bibel koran och tora heter, allt svammel till ingen nytta, så sett är buddhismen ärligare och mer inriktad på att människan ska må bra och inte sko sig på andras bekostnad, även om de buddhistiska länderna själv inte klarat att implementera de egna villfarelserna i utövandet av kroppen som en gud... generellt.

eller praktiserandet, buddhism liksom islam underkastar och skiktar rejält också, kanske för att man lägger för stor vikt vid det immateriella.. och sagorna i världarna.. blir inte så mkt gjort.

då dör ju folk, svälter... och ber ihjäl sig.
Senast redigerad av BlackJewel 2012-08-15 kl. 16:43.
Citera
2012-08-15, 17:00
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Två sanna vägar....
Människor som söker sig till Gud i Jesus Kristus namn (tar emot Gud/Jesus Kristus som Herre och frälsare)får frid inom sig.
Människor som inte söker Gud (de som avvisar Gud/Jesus Kristus) får inte frid inom sig.
Är det ditt fördömande eller är det som du utnyttjar bibelstrofer för att förhärliga din livsstil?
Du drar ju en markerad riktlinje mellan dem som inte knäböjer och dem som knäböjer.. inför det osynliga frånvarande tysta, som ur individen kan fås till faktiskt vad som helst.

Det du säger skulle kunna uttalas av en patriark såsom imam eller mycket ortodox inkonsekvens, eller har du fått egna satser att öva in för att inte tappa fotfästet i din tro på medmänniskor?

Bibeln kan aldrig döma, boken är inget underlag för dömanden kom ihåg det, människor har olika lässinne, olika öron ögon och helt olika villkor, finns dem som lever i olika grader av krig.. ska du då säga till dem att de som står i skottlinjer och inte ber till gud, därmed aldrig finner ro, eller är du pantad??
Citera
2012-08-15, 17:56
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankForReal
Att du säger att Hitler var en bra människa visar hur mentalt störd du är som person.
Att det sägs att islam är fredens religion är något som kommer ifrån muslimerna själva din korkade människa. Om du har läst det i någon bok någonstans är det för att någon naiv efterbliven människa tycker att budskapet koranen sänder ut är i enlighet med ordet fred.

Jag har inte läst hela koranen, men nog för att fatta att den religionen är knäpp.
Men nu är islam freden och kärlekens religion. Varför argumentera om det? Tycker också att det är konstigt att du kan göra skillnad på religioner, som att den ena skulle vara bättre än den andra.

Påstå att islam är knäpp och andra religioner normala?
Citera
2012-08-15, 21:35
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Jag har gett min syn på det och du har gett din syn på det. Du anser att omgivningen ska sätta en religiös stämpel på individen, och inte han själv. Jag anser att det är helt tvärt om. Genom att säga att någon som begår en hemsk handling inte kan vara religiös ut i fingerspetsarna är bara naivt. Har man en uttalad tro och begår brott, så är personen fortfarande religiös vad än den religiösa delen av populationen tycker och tänker.

Om nu inte du anser att ABB eller A.Hitler har/hade en religiös bakgrund så kan jag med säkra källor påvisa A. Hitlers katolska bakgrund och användadet av religiösa floskler. En enkel googling från dig bekräftar det, och han var allierad med katolska kyrkan. Uniformsdetaljer hade religiösa små gudfruktiga visdomsord, och det finns massor med bilder som visar glada biskopar och en påve stå med högerarmen rakt ut tillsammans med Hitler.

Nu säger jag inte att alla katoliker är nazister, men jag säger vänligt men bestämt att Hitler var katolik. Att katolska kyrkan hängde med på nazismens och övriga diktaturers hållning i Europa var antagligen en överlevnadsstrategi från dem, och möjligtvis hade dom någon typ av gemensam agenda.

Jag tänker inte gå djupare i ABB´s tro, men misstankarna faller på att han är en högerextrem kristen fåntratt som har svårigheter med muslimska människor som vill islamisera väst. Kan inte tänka mig att en av frimurarorden är ateist eller har någon annan religion.

Nej vår meningskiljaktigheter om hur man kategoriserar någon som kristen ligger inte i att du anser att personen själv skall göra det medan jag anser att omgivningen skall göra det.

Jag anser att bägge måste göra det. Och en objektiv bedömning av personen ifråga måste visa att han omfattar det kristna budskapet. Han måste låta som en kristen, se ut som en kristen (utstråla trovärdighet i sin tro), och gå (dvs handla) som en kristen för att låna ett känt talesätt. Varken Hitler eller ABB uppfyller villkoret.

Jag känner personer som uppfyller villkoret. Det betyder inte att de är perfekta. De syndar, felar och tappar fattningen emellanåt men när de talar om samhället, mänskorna och livsideologi så går det inte att ta miste på att de har en kristen grundsyn. Detta gäller inte Hitler och ABB. De har aldrig talat om kristendomen med glöd, inlevelse och trovärdighet. De har bara strött floskler omkring sig och uppvisat ett ytligt inställsamt engagemang.
Jag säger inte heller att man inte kan vara kristen och begå hemska handlingar. Jag säger bara att de inte gör det pga att de är kristna.

Du har bara ett rätt i ditt inlägg. Det är att katolska kyrkan intog den inställsamma medlöparens roll. Det var en överlevnadsstrategi. Det är illa det också men de var inte orsaken eller ens viktig för förintelsens genomförande.
Religiösa visdomsord på utrustning är givetvis inställsamhet mot religiösa. Men det betyder inget. Det är jämförbart med att det finns biblar i hotellrum. Inte är hotellen för den skull några kristna rörelser. Inte heller är det speciellt kristna som övernattar på hotell.

Och det är inte speciellt ovanligt att anpassa sig till saker, som egentligen är oförenliga för ens person, för att uppnå vissa mål eller för att delar av det som är oförenligt med en själv attraherar en. Jag känner tex. en kvinnotjusare och ateist (dock hörande till statskyrkan) som skulle kunna tänka sig att konvertera till islam för att få till det med en muslimsk kvinna. Detta är dock inte aktuellt men han har hittat, och chattat med, en del intressanta muslimska kvinnor på nätet. Men det är ju som han säger, det vore inte konstigare för honom att vara ateist och muslim än ateist och tillhörande kyrkan. Det är nog många "kristna" som gillar att tillhöra ordnar också.
Citera
2012-08-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så många som möjligt skall Pastafarianismen, särskild topic-relevante, dock en a priori-antagande och cirkel-argument är värdelösa på cherry-picking.
Ja, alla verksamheter har sina facktermer.
Men att ateister t.o.m. kör med fikonspråk i så dominerade omfattning är fascinerande, eller snarare
skrattretande, eller snarare tårdrypande.
Skulle du protestera (vilket är det enda du gör) emot detta och mena att det är ett allmänt vedertaget språkbruk på Flashback, så är det i stort sett ändå samma sak, räknat i antalet inlägg,

Om jag ska översätta var ditt inlägg alltså en protest emot att Islam skulle vara ”Fredens och kärlekens religion”, likaväl som Kristendom.

Några exempel:
Inom Islam hälsar man på varandra med ”fred vare över dig”, och våld mellan muslimer är förkastligt i alla lägen.
Om icke muslimer inte vill ta emot budskapet, så ska man lämna dem ifred. Men man får döda dessa i självförsvar. (4:91)
I krig har både fiender som strider, och som tagits till fånga, en lång lista av rättigheter. Dessa visade Saladin prov på när han besegrade korsfararna.
1. Tortyr skall inte förekomma,
2. skadade eller försvarslösa skall inte dödas,
3. lik skall inte lemlästas och
4. stupade fiender skall respekteras och återlämnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in