Jag skulle inte direkt säga att jag förnekar att människan genom koldioxidutläpp orsakar en uppvärming av klimatet, men jag är aningen skeptisk av ett antal orsaker. För det första verkar teorins främsta förespråkare, såsom FN:s klimatpanel IPCC, acceptera tvivelaktiga fakta mycket lättvindigt, om de stämmer överens med deras uppfattning. Vissa av de standardiserade scenarion som används för att beräkna utsläppen i framtiden, såsom A1B och IS92e, verkar också minst sagt orealistiska med tanke på den mängd olja som faktiskt finns att bränna och all ny teknik som tas fram. I värsta fall så kombineras tvivelaktig statistik om historien (Hockey Stick) med tvivelaktiga spådomar om framtiden.
Kurvan Hockey Stick har varit den främsta symbolen för den plötsliga uppvärmningen förosakad av människan, men idag anser många att den accepterades för lättvindigt.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4349133.stm
Två kanadensiska forskare (som visserligen länge har kritiserat kurvan, tidigare på helt andra grunder) hävdar nu att den är ett resultat av ett datafel.
Vad ska man tro?