• 1
  • 2
2012-08-11, 07:10
Medlem
Jag har mindre än ett år kvar på min femåriga skuldsanering. I dagarna fick jag insatt 70 000:- (retroaktiva inkomster) och jag vill så GÄRNA behålla dem för mig själv!!! Jag har aldrig hållt mer än 10 000:- i handen, och har varit fattig hela livet. Jag vill med dessa pengar som grund, och skuldfri, börja ett nytt problemfritt liv. FAN DET VILL JAG!!!

Hur gör jag? Räcker det med att ta ut pengarna snabbt som sjutton och säga att man spenderat dem? Gör man något olagligt då?
Citera
2012-08-11, 08:18
Medlem
cDk123s avatar
Om du har blivit beviljad skuldsanering så lär du ju ha levt väldigt mycket över dina tillgångar ett bra tag och under den tiden levt ganska "rikt".
Så att du varit "fattig" hela ditt liv blir ju en sanning med modifikation och offerpoängen försvann.

Jag förstår hur du känner men samtidigt så har du ingen rätt till pengarna. Du har mindre än ett år kvar sen är du fri, 70 papp kan du jobba ihop sen igen om du klarat det nu.
Citera
2012-08-11, 08:39
Medlem
Lillbubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahasdandhgoesd
Jag har mindre än ett år kvar på min femåriga skuldsanering. I dagarna fick jag insatt 70 000:- (retroaktiva inkomster) och jag vill så GÄRNA behålla dem för mig själv!!! Jag har aldrig hållt mer än 10 000:- i handen, och har varit fattig hela livet. Jag vill med dessa pengar som grund, och skuldfri, börja ett nytt problemfritt liv. FAN DET VILL JAG!!!

Hur gör jag? Räcker det med att ta ut pengarna snabbt som sjutton och säga att man spenderat dem? Gör man något olagligt då?

Det är inte dina pengar. Det är bolagen som du har skulder hos som äger de där pengarna. Helvete vad förbannad jag blir om du behåller pengarna.

Hur du behåller pengarna: För det första så kan du ju inte ha pengarna insatta på ditt konto. Det du kan göra är att föra över dem till någon du kan lita på och säga att du fungerade som "mellan hand" i någon deal. Alt säga att du hjälpte en kompis att sälja en båt och han kunde inte sina banksiffror utantill men det kunde du. Får nog ta och tillverka ett skojar kvitto också. Ge din kompis 2k för besväret om det går vägen. Men som sagt jag tycker att du ska göra rätt för dig och betala och göra rätt för dig.
Citera
2012-08-11, 08:59
Medlem
miqqqas avatar
Är du beredd att riskera hela din skuldsanering för 70k? Såvitt jag vet är det vad som kan hända. Eftersom pengarna har kommit in på ditt konto lär det vara svårt att hävda att det inte är dina och få KFM att tro på det.
Citera
2012-08-11, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cDk123
Om du har blivit beviljad skuldsanering så lär du ju ha levt väldigt mycket över dina tillgångar ett bra tag och under den tiden levt ganska "rikt".
Så att du varit "fattig" hela ditt liv blir ju en sanning med modifikation och offerpoängen försvann.

Jag förstår hur du känner men samtidigt så har du ingen rätt till pengarna. Du har mindre än ett år kvar sen är du fri, 70 papp kan du jobba ihop sen igen om du klarat det nu.
Du verkar inte haft affärer med skattemyndigheten nån gång ser jag,det räcker att du blir skönstaxerad med ett par hundratusen,oftast felaktiga beslut från masens sida.
Poängen är att om du inte betalar in skiten inom angiven tid,då går det till KFM,oavsett om du har rätt eller inte,då sitter man där med en saftig `prick´.
Det där med att ha `levt över sina tillgånga`,är oftast skitsnack från folk som aldrig själva har drabbats.
Citera
2012-08-11, 09:28
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgnesHilda
Du verkar inte haft affärer med skattemyndigheten nån gång ser jag,det räcker att du blir skönstaxerad med ett par hundratusen,oftast felaktiga beslut från masens sida.
Poängen är att om du inte betalar in skiten inom angiven tid,då går det till KFM,oavsett om du har rätt eller inte,då sitter man där med en saftig `prick´.
Det där med att ha `levt över sina tillgånga`,är oftast skitsnack från folk som aldrig själva har drabbats.

Man beviljas inte skuldsanering för några ynka hundra K i skulder.
Citera
2012-08-11, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ahasdandhgoesd

Har du funderat på vem det är som finansierar din skuldsanering?

Du har inte betalat dina kostnader. Och kommer undan med det. På andras bekostnad. Jävla igel.

Hoppas någon i din omgivning noterar det nytillkomna kapitalet och skvallrar till KFM.

Är du i slutet av en skuldsanering lär du ju veta mer än väl att det bara är att ta ut pengarna, lägga dem i en burk och vänta. Är det som du säger en retroaktiv inkomst kommer den ju dyka upp på deklarationen - och då tror jag din skuldsaneringshandläggare kommer fundera...

Vore ju faktiskt kul om du brände skuldsaneringen så här i slutet och lik förbannat behöver betala tillbaka dina skulder till de du blåst.
Citera
2012-08-11, 09:40
Medlem
Citat:

Visst kan man beviljas skuldsanering för några hundratusen. Trodde du det behövde vara miljardskulder? Som Grekland?
Citera
2012-08-11, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgnesHilda

Skitsnackets skitsnack. Som om obetalda hyror, plasmateveavbetalningar, mobilabbonnemang, förfallna blancokrediter, trafikföreningsavgifter och annat slarv skulle vara ovanligt.
Citera
2012-08-11, 09:52
Medlem
Citat:
Nånsin hört talas om ränta,som ökar på skulderna,och några hundra K växer rätt fort med räntorna som bakas in,månad efter månad.
Om man då har det knapert,så finns det inte en chans att betala av det på utsatt tid,oftast en månad.
Jodå,det beviljades skuldsanering för 300K för en snubbe i Enköping,vet själv vem det är.
Citera
2012-08-11, 09:52
Medlem
De vanligaste fallen med skuldsanering beror på att folk har skulder kvar efter en skilsmässa, att de blivit långtidssjuka eller arbetslösa och därför halkat efter med avbetalningar som de tidigare har skött galant.
Citera
2012-08-11, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
De vanligaste fallen med skuldsanering beror på att folk har skulder kvar efter en skilsmässa, att de blivit långtidssjuka eller arbetslösa och därför halkat efter med avbetalningar som de tidigare har skött galant.

Ja i kombination med att de levt ett relativt slösaktigt liv. Ofta utan besparingar och mycke Blancokrediter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in