2012-08-11, 00:21
Medlem
Det börjar bli himlans populärt att sälja "prints" (Vet inte riktigt vad jag ska kalla dem?) med texter på. Är totalt borta i ämnet och undrar hur man gör dem? De är fina men knappast orginella och det känns dyrt att betala ett par hundra på sådant jag kan göra själv.

Ett exempel här:

http://formeli.se/category/busig.html

Antar att hon använder photoshop men har inte lyckats googla mig fram till exakt hur man gör.

All hjälp mottages tacksamt! Hjälp en ynklig novis!
Citera
2012-08-11, 01:51
Medlem
Sr.Addes avatar
Photoshop eller liknande programvara bör fungera bra.

Ser ut som att hon har använt en del clipart, ritat några kvadrater med rundade hörn och sedan skrivit namnet och data om barnet med olika typsnitt.

EDIT:

En kortfattad guide om hur du kan göra.

* Photoshop > File > New > Där man kan välja storlek (size), välj A4.

* Googla efter element som du vill ha med i bilden... T.ex en stjärna bakom namnet och ett hjärta vid "faktarutorna" (Bäst är om bilderna har en vit bakgrund)... Klistra in bilderna genom att välja: File > place > (den bild du vill klistra in)

* Gör kvadrater med "Rounded Rectangle tool"

* Fyll i kvadraterna med lite text, vilket typsnitt du vill använda är upp till dig.

* Skriv namnet, stort med ett lekfullt typsnitt (du får prova dig fram till vilket som du tycker passar bra)

Det som kan vara krångligt för en novis är att hålla koll på alla "layers". Men om du skulle få problem finns det enkla guider om hur dessa "lager" fungerar.
Det blir självklart bäst om du pillar lite själv och testar för att ge bilden en "unik touch"
Senast redigerad av Sr.Adde 2012-08-11 kl. 02:05.
Citera
2012-08-11, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av investigation
Det börjar bli himlans populärt att sälja "prints" (Vet inte riktigt vad jag ska kalla dem?) med texter på. Är totalt borta i ämnet och undrar hur man gör dem? De är fina men knappast orginella och det känns dyrt att betala ett par hundra på sådant jag kan göra själv.

Ett exempel här:

http://formeli.se/category/busig.html

Antar att hon använder photoshop men har inte lyckats googla mig fram till exakt hur man gör.

All hjälp mottages tacksamt! Hjälp en ynklig novis!

För att få ut sin design på papper har dom nog använt en större skrivare av A3 modell eller större
Citera
2012-08-12, 21:01
Medlem
Tack! Ska absolut testa detta!
Citera
2012-08-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola007
För att få ut sin design på papper har dom nog använt en större skrivare av A3 modell eller större

Hur menar du då? Det går inte att använda en "vanlig" A4 alltså?
Citera
2012-08-12, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av investigation
Hur menar du då? Det går inte att använda en "vanlig" A4 alltså?

nu har jag inte kollat storleken på tavlorna, men var bara en känsla jag hade att dom var av storlek A3 eller större. Och då kan du ju förstås inte använda en skrivare som endast skriver A4 storlek
Citera
2012-08-14, 15:13
Medlem
Då förstår jag hur du menar. Jag har beställt därifrån några ggr och då har det varit A4 men jag tror att hon även gör större ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in