2012-08-10, 22:30
Medlem
Jag har en 1,5 plans villa byggd 1973. Bottenvåning i mexitegel och övre delen av gavlarna i trä.

Behöver byta trägavlarna och har fått in offerter på 200000.. Har googlat men hittar inga prisuppgifter men tycker att det är i dyraste laget, bor i dyrt område och misstänker att priserna overdrivits.

Vad är en rimlig kostnad?
Citera
2012-08-10, 22:46
Medlem
Jobbar som snickare, dock på Västkusten, inte i direkt "Rikemanskvarter". Men vi kostar 500+10% dvs 550:-/timme. Och är det bara gavelspetsarna tycker jag det låter dyrt. Men du får räkna att snickare (som vet vad dom gör) om dom går 2 man och det fortlöper utan problem gör det på MAX en vecka. (Självklart beroende på storlek på gavlarna). Men jag tänker standard.

2 man i en vecka = 80h. 80*550=44000. +materialkostnad. Kan inte direkt materialberäkna såhär bakom skärmen, men säg 10.000 material. Räkna 50-60.000 totalsumma Sen kan du ju utnyttja ROT

(Hoppas jag inte ljuger för dig nu, men talar bara utefter det jag vet, med min arbetserfarenhet)

Peace!
Citera
2012-08-10, 23:10
Medlem
Tack för svaret!

I offerten ingick även målning av gavlarna, men detta borde väl max bli cirka 10 000 till? Altså cirka 55 000 ?
Citera
2012-08-10, 23:35
Medlem
Okej. Ja, mycket dyrare kan det nog inte bli. Om brädorna är grundmålade när de köps, så kan man be målarna måla dom innan de sätts upp (i hela längder). Detta endast för att underlätta. Är de bara grundade så blir det ju 2st strykningar för målarna, är dom 2 man som kör en gavelspets var så är det en halv dag per strykning. Dvs de har en dag var. =16h. Tror målarna ligger runt 500spänn i timmen också. Så 16*500:- Så det låter fortfarande jävligt dyrt med 200.000 även om målning ingår. Färg till 2 gavlar (grundfärg samt täckfärg till 2 strykningar) har jag ingen aning vad det kan kosta faktiskt

Peace!
Citera
2012-08-10, 23:52
Medlem
En vän till mej ska bygga ut 25m2 vardagsrum och frågade en byggare vad det skulle kosta svaret blev 200000! När han frågade vad det var som kostade fick han svaret " det kostar så nu för tiden"

Några andra vänner skulle lägga om taket på sitt garage alltså bara papp! Det skulle kosta mellan 17-20k beroende på firma, då hon är ekonomiskt lagd fortsatte hon ringa runt och det slutade efter lite förhandlande på 6k inklusive material.

Så ts det är kärvare tider nu så ring runt och kolla med fler, räkna brädorna, kolla på byggmax räkna på kostnaden om du själv skulle göra det och ifrågasätt vad som kostar.
Citera
2012-08-11, 15:10
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddyz
dvs 550:-/timme.
Peace!
Vad får ni i timmen 125-150 kr?
Citera
2012-08-12, 21:56
Medlem
NickLidstroms avatar
Nu vill jag inte vara den som är den. Men att byta träpanel borde ju man ju "lätt" klara göra själv.

Visst det är tidskrävande, men att betala såna sjuka summor är fan inte humant.

Alltså är rot-avdrag inkluderat i dessa priser? I så fall är det ju helt sjukt.

Om du inte har tid själv, så finns det nog en del nyexaminerade snickare som är arbetslösa.
Citera
2012-08-12, 22:07
Medlem
-defekt-s avatar
Vi har lagt om hela fasaden på vårat hus nu i sommar. ca 250kvm z-panel
kostnad för panelen blev ca 20k,
då är det fyra väggar och tre gavlar.
Vi gjorde jobbet själva.

200000kr låter väldigt dyrt.
kolla runt lite är mitt tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera