2012-08-10, 17:13
Medlem
Jag har köpt ett uppgraderingspaket från komplett samt nytt chassi. Tanken var att jag skulle göra om den gamla datan och nu har jag stött på ett problem. CD läsaren måste kopplas till moderkortet via IDE och det nya moderkortet har inte någon IDE kontakt. Finns det någon adapter man kan köpa eller måste jag helt enkelt köpa ny läsare/brännare?
Tack på förhand!
Citera
2012-08-10, 17:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Köpråd - PC: Stationärt -> Hårdvara

//Mod

Mitt tips är att kikar efter en ny CD/DVD-enhet som har SATA-anslutning. Dessa kostar i runda slängor 200-300 kronor.
Citera
2012-08-10, 17:22
Medlem
ThingThings avatar
Finns SATA -> IDE adapters, som denna. Men det finns SATA läsare/brännare för alla sorters skivor utom Blu-Ray som kostar lika mycket eller mindre, och dessutom har högre prestanda äm din gamla.
Citera
2012-08-10, 17:25
Medlem
Ljugtomtens avatar
Ja, det finns adaptrar för SATA-> IDE (SATA hona -> IDE Hane) som du sätter på läsaren och sedan kopplar SATA-sladd till.

Men, som Cyrus skriver så är det bästa att köpa en ny enhet, då t.o.m. en DVD-brännare kan fås för ett par hundralappar i butik.

Av egen erfarenhet kan jag meddela att vissa saker inte alltid fungerar med en adapter, Installationsskivan för Windows Vista (och troligtvis även Windows 7 då det är en liknande bootloader) tar stopp vid boot med en adapter, då den inte förstår vad i hela friden du har för saker på den SATA-porten.
Citera
2012-08-10, 19:25
Medlem
Okej , Tack så mycket för svaren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här