2005-03-20, 15:09
Medlem
När inträder denna lag så att säga?

Om jag och min flickvän flyttar ihop så blir vi ju sambos.. om vi sedan gör slut 5 månader senare, kan hon kräva hälften av alla mina prylar då? Hur funkar det egentligen?
Citera
2005-03-20, 15:11
Medlem
Evaristos avatar
Ni delar på egenom som skaffats för gemensamt bruk. Huvudregeln är att det man har med sig in tar man med sig ur.
Citera
2005-03-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Ni delar på egenom som skaffats för gemensamt bruk. Huvudregeln är att det man har med sig in tar man med sig ur.

phew! låter bra det, ingen rör mina prylar!
Citera
2005-03-20, 15:56
Medlem
petersens avatar
Den enda egendom som ni måste dela på är den a. gemensamma och b. för gemensamt användande anskaffade

1. Bostad dvs. fast egendom, hyreskontrakt, bostadsrätt
1a. Fritidsbostäder räknas inte.
2. Gemensamt bohag (möbler, hushållsmaskiner etc.)
2a. Bohag som uteslutande är för den ene sambons bruk räknas inte

I extremfallet kan även gemensam bostad inte är anskaffad för gemensamt bruk räknas till egendomen som ni måste dela. Ett sådant anspråk måste man anmäla inom 3 mån efter samboskapet upphörde. Har ni inte barn skall det till synnerliga skäl för att en sådan bostad skall ingå.

Kolla 2, 3, 4, 5, 16 §§ i Sambolagen (1987:232):
http://www.notisum.se/index2.asp?sTemplate=/template/index.asp&iMenuID=331&iMiddleID=285&iParentMenuID= 236&iLanguageID=1
Citera
2005-03-20, 16:35
Medlem
Jens4s avatar
Ett jävligt knivigt läge är t.ex om du har en hyresrätt.
Din partner flyttar in.
Det omvandlas till bostadsrätter och du köper.
Ni gör slut och partnern gör anspråk på "sin halva" av lägenheten som du köpt.
Citera
2005-03-20, 18:00
Medlem
Micheas avatar
Jag skrev samboavtal med min pojkvän, det är nog det bästa. Så att man vet vad som gäller redan från början. I en "göra-slut"-situation är man kanske inte alltid så rationell.
Citera
2005-06-18, 13:28
Medlem
y2k19991231s avatar
Säg att man bor tillsammans i en bostadsrätt, finns det nån gräns för efter hur lång tid man kan kräva del av bostadsrätten?
Citera
2005-06-18, 15:29
Medlem
derangeds avatar
Krim&jur verkar bättre.

Och det inte är så att ni verkligen tänder på att läsa lagtexter

Flyttas från S&S
Citera
2005-07-05, 18:19
Medlem
quDoss avatar
Lånar tråden lite, om det är ok.
Jag bor i lägenhet som står på mig sen 4 år tillbaks, en hyrerätt. Min nuvarande(?) flickvän och jag är sambos sen 1-1.5 år i lägenheten. Nu knakar vårt förhållande i fogarna och det lär väl ta slut inom en snar framtid. Faller min lägenhet under sambolagen då? Ellrr är det jag som får den, och hon som får leta nytt? Jag kan nämligen få lite problem med att skaffa mig en ny bostad hos en ny hyresvärd... =\

Finns det nåt forum eller liknande där man kan ställa frågor till jurister?
Citera
2005-07-05, 18:34
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quDos
Lånar tråden lite, om det är ok.
Jag bor i lägenhet som står på mig sen 4 år tillbaks, en hyrerätt. Min nuvarande(?) flickvän och jag är sambos sen 1-1.5 år i lägenheten. Nu knakar vårt förhållande i fogarna och det lär väl ta slut inom en snar framtid. Faller min lägenhet under sambolagen då? Ellrr är det jag som får den, och hon som får leta nytt? Jag kan nämligen få lite problem med att skaffa mig en ny bostad hos en ny hyresvärd... =\

Finns det nåt forum eller liknande där man kan ställa frågor till jurister?

Du får den eftersom du hade den innan hon flyttade in.
Citera
2005-07-05, 18:38
Medlem
quDoss avatar
Säkert? Fan vad sweet isf... Kan man bara ringa en jurist och få det bekräftat eller kostar det typ massa stålar?
Citera
2005-07-05, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
Du får den eftersom du hade den innan hon flyttade in.
Stämmer!
Hade du däremot haft t.ex. en 1:a från början som ni bytte till en 2:a så hade 2:an varit anskaffad för gemensamt bruk och då hade den som behövt den mest fått den - skit samma att ursprunglägenheten hade varit din.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in