2005-07-05, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quDos
Säkert? Fan vad sweet isf... Kan man bara ringa en jurist och få det bekräftat eller kostar det typ massa stålar?
Du står väl för kontraktet på lägenheten? Då är det inget att ens snacka om...

P.S. Var nu snäll mot henne och byt bara inte lås i dörren.
Citera
2005-07-05, 18:50
Medlem
quDoss avatar
Hehe, det var en bra idé med låset... ;D
Jo, det är jag, och bara jag, som står på kontraktet... =)
Citera
2005-09-06, 12:40
Medlem
silverskos avatar
Lånar också tråden lite.
Har en hyresrätt som jag flyttade till ett år innan vi blev sambos. Vi har inga barn ihop men jag undrar vad som räknas som ”synnerliga skäl”. Vi har skrivit samboavtal.
Finns det någonstans man kan hitta domar runt detta?
Jag har fast jobb medan min flickvän är arbetslös. Skulle det räknas som synnerliga skäl?
Hon funderar även på att börja studera, skulle det påverka?
Citera
2005-09-06, 13:11
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silversko
Lånar också tråden lite.
Har en hyresrätt som jag flyttade till ett år innan vi blev sambos. Vi har inga barn ihop men jag undrar vad som räknas som ”synnerliga skäl”. Vi har skrivit samboavtal.
Jag har fast jobb medan min flickvän är arbetslös. Skulle det räknas som synnerliga skäl?

Det krävs en hel del. Den regeln är tillämplig oftast om man har barn ihop.

Tyvärr kan den som är arbetslös och har skulder och ingen chans att
skaffa ny bostad ligga bra till att tvångsmässigt överta den andres bostad. Men som sagt...det är rena undantagsfall det handlar om så du skall inte vara orolig.
Citera
2005-09-06, 23:20
Medlem
flashmickes avatar
Citat:
Lånar också tråden lite.
Du kan vara lugn om det är du anskaffade lgh samt ensam står på kontraktet. Låt oss dock leka med tanken att din nu fd flickvän skulle bli tilldömd lägenheten i en juridisk process. Hur tror du värden skulle agera inför ett kontraktskrivande med din fd flickvän? Tvärnobben då hon inte har inkomst. Enda möjligheten är att sociala garanterar hyran, vilket de aldrig skulle göra om hon inte vore missbrukare som har nu bättrats sig och går på ett antidrog program. Alltså en vanlig skötsam individ får normalt inte bidrag. Så lgh skulle aldrig kunna tillfalla din sambo som läget är idag.
Citera
2005-09-07, 08:03
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmicke
Du kan vara lugn om det är du anskaffade lgh samt ensam står på kontraktet. Låt oss dock leka med tanken att din nu fd flickvän skulle bli tilldömd lägenheten i en juridisk process. Hur tror du värden skulle agera inför ett kontraktskrivande med din fd flickvän? Tvärnobben då hon inte har inkomst. Enda möjligheten är att sociala garanterar hyran, vilket de aldrig skulle göra om hon inte vore missbrukare som har nu bättrats sig och går på ett antidrog program. Alltså en vanlig skötsam individ får normalt inte bidrag. Så lgh skulle aldrig kunna tillfalla din sambo som läget är idag.

Tyvärr bullshit.......värden har INGENTING att säga till mot en sambo som
övertar en lägenhet genom bodelning....oavsett om det sker genom frivillig
bodelning eller genom tvångsmässigt övertag av lägenheten trots att den inte ingått i bodelningen.
Citera
2005-09-07, 08:38
Medlem
Badsectors avatar
silversko:
Om ni skrivit "samboavtal", dvs avatalat bort sambolagen, så gäller inte den längre. Den är dispositiv, mao den gäller INTE om man avtalat bort den, och synnerliga skäl spelar då ingen roll.

Jag är ingen jurist, så vore jag du skulle jag kollat upp dessa uppgifter med fler källor.
Citera
2005-09-07, 08:46
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badsector
silversko:
Om ni skrivit "samboavtal", dvs avatalat bort sambolagen, så gäller inte den längre. Den är dispositiv, mao den gäller INTE om man avtalat bort den, och synnerliga skäl spelar då ingen roll.

Jag är ingen jurist, så vore jag du skulle jag kollat upp dessa uppgifter med fler källor.

Den delen i sambolagen som ger en sambo rätt att ta över den andres
bostad (gäller bara hyres- och bostadsrätt) kan inte avtalas bort
eftersom den delen av lagen är tvingande.
Citera
2005-09-07, 10:20
Medlem
silverskos avatar
Stort tack för alla upplysningar.
Som Mihailovic sa går det inte att avtala bort just den biten. Ringde hyresvärden och de sa att tyvärr va det inget att göra för mig. Lägenheten tillfaller henne om det blir en dom på detta. Händer inte ofta men det händer sa de. Kunde tyvärr inte ge exempel på domar.
Det är så att jag har det bättre ekonomiskt ställt än min sambo, förutom ovanstående har hon lån och jag har sparade slantar.
Undrar därför om man kan hitta rättsutfall på liknande situationer? Eller om någon hört något om en liknande situation?
Citera
2005-09-07, 11:16
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Stort tack för alla upplysningar.
Som Mihailovic sa går det inte att avtala bort just den biten. Ringde hyresvärden och de sa att tyvärr va det inget att göra för mig. Lägenheten tillfaller henne om det blir en dom på detta. Händer inte ofta men det händer sa de. Kunde tyvärr inte ge exempel på domar.
Det är så att jag har det bättre ekonomiskt ställt än min sambo, förutom ovanstående har hon lån och jag har sparade slantar.
Undrar därför om man kan hitta rättsutfall på liknande situationer? Eller om någon hört något om en liknande situation?

Känner inte till något rättsfall på rak arm och det finns inte många

Det som kan vara synnerliga skäl kan variera så det är inte lätt att jämföra
med andra fall.

Helst skall det ha varit ett långvarit boende.....absolut minst 5 år.
Starka sociala skäl....skulle sambon vara handikappad och lägenheten
anpassad för det skulle det väga tungt.

Detsamma skulle gälla om du skulle ha flera andra bostäder tillgängliga.

Endast det faktum att du har det bättre ekonomiskt ställt räcker inte.

Så oroa dig inte...hon har inte chans på det som du uppgett hittills.
Citera
2005-09-07, 12:34
Medlem
Evaristos avatar
Apropå synnerliga skäl så bör man tänka på att det är den grad av skäl som är svårast att uppfylla. Hade det stått befogade skäl så hade det varit en ren behovsprövning. Hade det stått särskilda skäl så skulle det behövts starka skäl som avviker från det normala. Synnerliga skäl innebär att omständigheterna ska vara så unika, starka och behjärtansvärda att de endast kan förekomma i mycket sällsynta och speciella fall. Avsaknad av annan bostad och egen inkomst kan inte uppfylla detta, som jag ser det.
Citera
2005-09-07, 12:38
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Lånar också tråden lite.

Av det som du uppgett så ser jag inga möjligheter för din sambo att hon skulle kunna ta över hyresrätten. Att din flickvän är arbetslös och inte kan hitta annan bostad är ingenting som beaktas i sådana fall där bostaden inte ingår i bodelningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in