Citat:
Ursprungligen postat av jena
Min ohängde bror har under ett antal år yrat om att det skall finnas pizza stenar att köpa, det skall vara någon platt sten att länga i ugnen. Någon som vet om detta finns någon annanstans än i brorsans förvirrade hjärna???
Jag har sett sådana stenar ett par gånger i present- och matlagningsbutiker (Duka, Werner & Werner b l a har jag för mig). Det var då stora platta täljstensblock, ungefär som de där täljstensskivorna på stålben som säljs litet här och var som det är tänkt att man skall "grilla" maten på vid bordet. Själv tyckte jag mest att de var väldigt små och väldigt, väldigt dyra.
Själv använder jag sex eller åtta ganska tjocka klinkerplattor i min ugn, med alldeles utmärkt resultat, och till en toatalkostnad av fem kronor -jag köpte dem på rea på ett byggvaruhus. En annan lösning för att få tag i bra stenar, antingen en stor eller flera små, är att gå till någon stenhuggare och titta efter tunna skivor av spillgranit från gravstenstillverkning. Sådan sten brukar du kunna få väldigt billigt eller helt gratis. Jag har själv en del tunna granitplattor som jag ibland använder som uppläggningsfat eller tallrikar. Väldigt effektfullt med exempelvis sashimi, råa fiskfileer i olika färger, mot den svarta graniten!