Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2003-11-17, 23:11
Medlem
GreenManalishis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Jo men det skrevs också för ett år sen ( 02-11-17) 20:15 då vi inte hade "mat" forum.
Hur fan kunde du föresten hitta denna gamla tråd?
Det var inte jag som hittade den. Det var Ghostrider
som gjorde första "nya" posten i den
Citera
2003-11-25, 02:27
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
det är ju dyrare o baka hemma än att köpa

Ja... även jag har tamejfan funderat på om det inte blir billigare att studsa iväg till valfri billighetspizzeria (åtminstone i min lilla storstad eller stora småstad kommer man undan under 40 spänn, och jag har ett 25-kronorshak på gångavstånd som är rätt ok.) Det hela beror ju självklart på vad man har hemma, men om man måste köpa ALLA ingredienser...? Bara osten springer ju iväg en hel del i kostnad.
Citera
2003-11-25, 10:15
Medlem
Ghostriders avatar
Har testat Irrbloss pizza recept

Passade på att göra en pizza deg när jag fick höra att morsan skulle baka bröd i
bagarstugan (med vedeldad stenugn) och det var den godaste pizza jag har ätit, och nu vill jag inte ha annat än den, men det är ju liiiite drygt att behöva elda i 2 timmar för att käka pizza, så man får passa på när det ska bakas.

Så ni som har tillgång till Bagarstugor och likande testa detta =)
Citera
2003-11-25, 12:28
Medlem
Det går att få en ganska hyfsad stenugnseffekt även i en hemmaugn genom att lägga klinker eller tegel på ugnsgallret. Lägg in klinkerplattorna (diskade, tack!) på gallret i en kall ugn, så att de får värmas upp långsamt. Lägger man in dem i en varm ugn är det risk för att de spricker. När alltihop har rätt temperatur är det bara att hiva in degen/pizzan/vad det nu är ovanpå klinkerplattorna och grädda.

Ett annat trick som är bra när man skall baka exempelvis baugetter, ciabatta och liknande är att sätta in en liten skål med kokande vatten på botten av ugnen straxt innan man sätter in degen. Det blir då rikligt med vattenånga i ugnen, vilket reagerar med glutentrådarna i bröddegen och ger en väldigt knaprig skorpa på brödet. Det här passa bäst till ljusa matbröd -tunga rågbröd o s v blir lätt alldeles för kompakta och hårda om man använder sig av vattenånga.
Citera
2003-11-25, 19:13
Medlem
jenas avatar
Min ohängde bror har under ett antal år yrat om att det skall finnas pizza stenar att köpa, det skall vara någon platt sten att länga i ugnen. Någon som vet om detta finns någon annanstans än i brorsans förvirrade hjärna???
Citera
2003-11-25, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Min ohängde bror har under ett antal år yrat om att det skall finnas pizza stenar att köpa, det skall vara någon platt sten att länga i ugnen. Någon som vet om detta finns någon annanstans än i brorsans förvirrade hjärna???
Hittade ett antal utländska företag som säljer pizzastenar, dock inget svenskt. Här har du en länk till ett av dem.
http://www.theposhpeddler.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=TPP&Category_C ode=BPS
Citera
2003-11-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jena

Jag har sett sådana stenar ett par gånger i present- och matlagningsbutiker (Duka, Werner & Werner b l a har jag för mig). Det var då stora platta täljstensblock, ungefär som de där täljstensskivorna på stålben som säljs litet här och var som det är tänkt att man skall "grilla" maten på vid bordet. Själv tyckte jag mest att de var väldigt små och väldigt, väldigt dyra.

Själv använder jag sex eller åtta ganska tjocka klinkerplattor i min ugn, med alldeles utmärkt resultat, och till en toatalkostnad av fem kronor -jag köpte dem på rea på ett byggvaruhus. En annan lösning för att få tag i bra stenar, antingen en stor eller flera små, är att gå till någon stenhuggare och titta efter tunna skivor av spillgranit från gravstenstillverkning. Sådan sten brukar du kunna få väldigt billigt eller helt gratis. Jag har själv en del tunna granitplattor som jag ibland använder som uppläggningsfat eller tallrikar. Väldigt effektfullt med exempelvis sashimi, råa fiskfileer i olika färger, mot den svarta graniten!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in