Denis, G Rossi, Bergessio, Eder, Gabbiadini, Ibarbo
Ett budgetlag. Man undrar nästan lite vad Sten Hard har tänkt göra med alla fantamilioni. Ett anonymt försvar som kommer bäras av Abate, Spolli och Paletta. Det här mittfältet gillar jag, gnuggare som Nainggolan och Dzemaili håller ställningarna bakåt medan Hernanes, Parolo och Ilicic stöttar anfallarna. Joker i Hallfredsson som gjort det bra i Serie B.
Brett anfall med potentiell stjärna i G Rossi. Utgångsläget är lite osäkert här dock. De kan nog hålla laget flytande med främst Denis och Bergessio men spetsen saknas lite.
Frågetecken: Det är som sagt försvaret i kombination med De Sanctis som gör mig lite nervös.
Utropstecken: de smarta affärerna. Parolo, Nainggolan, Ilicic, Pereyra och Dzemaili för 37 fantamilioni är snyggt.
Värvningen: G Rossi för 12 fantamilioni kan bli en superaffär.
Slutkommentar: Mittenplats att vänta. Kan med tur bli delaktig i kampen om fjärdeplatsen. 6/10.
IFK Roma
Abbiati, Rafael (Ver), Munua
Barzagli, P Cannavaro, Antonsson, Vrsaljko, Sörensen, K Constant, Tomovic, Sardo
Vidal, Lodi, Cigarini, Kovacic, J Zanetti, Bradley, Florenzi, Felipe Anderson
Balotelli, R Bianchi, Sau, Palacio, Sgrigna, Paulinho
Märks att det är en genialisk sportchef bakom spakarna här. Lysande bredd och topp. 10/10.
(nä men seriöst, någon annan får gärna lämna en kommentar om mitt lag)
Extraordinario
Andujar, Curci, Amelia
Samuel, Albiol, Cana, Jonathan, Legrottaglie, A Lucarelli, Maicon, Stendardo
De Rossi, Inler, Montolivo, Callejon, Guarín, Behrami, D Conti, P Kone
Klose, Cassano, D Milito, Thereau, Floccari, Livaja
Bredd över nästan hela banan här. Mittfältet är extremt starkt skulle jag påstå. Stjärnor kombineras med tongivande breddspelare på ett fint sätt här. Det finns inte mycket att anmärka på - fint sportcheferi som sagt. Det är försvaret som ser lite svagt ut. Samuel skadar sig hela tiden, Albiol kan floppa och Jonathan är bänkad mycket. Maicon kan förvisso bli en poängspruta.
Anfallet är bra men målskytteriet hänger en del på att Diego Milito kommer tillbaka i form. Hur klarar sig Klose, 56 år gammal, i år? Floccari är världens bästa anfallare vissa kvällar. Cassano gör sina poäng i vanlig ordning. Fint anfall.
Frågetecken: De bakre delarna. Andujar är väl okej. Curci i tuff konkurrens. Försvaret som sagt.
Utropstecken: Mittfältet är grymt bra. Inte mer att säga.
Värvningen: Guarin på sju krediter. Kan mycket väl bli den nye Hamsik i Mazzarris Inter.
Slutkommentar: Aspirerar på en uppflyttningsplats. Kan bli topp 3. Beror lite på hur vissa spelare faller ut. 7,5/10.
Centrallinjen från Juve kan man inte fnysa åt. De blir fruktansvärt viktiga för ett i övrigt ganska anonymt lag. Rollspelare i Izco, Pjanic, Konko. Vet inte vad jag ska säga riktigt - det här försvaret är rätt speciellt. Chiellini i något slags bottenlag. Monzon kan bli en hit.
Lamela kan ryka snart. Borriello lär inte spela mycket. Tevez - überviktig.
Frågetecken: Många. Sportchefen bör hugga på i princip allt på mercaton.
Utropstecken: Juvepelarna, som sagt. Imponerande.
Värvningen: Pjanic kanske? 9 krediter. Sägs vara en favorit hos Rudy García. Poängspelare.
Slutkommentar: Det lär bli en tuff säsong. Risken finns att man harvar i botten hela hösten. 5/10.
Skit i färgerna. Det är ju ingen sanning utan deras spekulationer om vem som kommer att spela. Inte sällan skiljer de sig från t ex la Gazzetta. Det är bara att välja lag utifrån eget snille.
Absolut, det gör jag ju. Men kan vara bra att få en överblick vem som är utanför truppen osv.
Snart dags för första deadline, tänkte att jag drar igenom poängräkningssystemet så att nytillkomna är med på hur det funkar. Det påverkar mycket hur man bör ta ut sina lag.
Poängen baseras på spelarnas betyg (vanligtvis pendlande mellan 4-8), där tillkommer eventuella bonus/malus-poäng. Totalen, alltså alla spelares poäng tillsammans avgör vem som vinner matchen. Det måste vara mer än 3 poängs skillnad mellan lagen för att det inte ska sluta oavgjort. Alla poäng under 66 resulterar i 0 "mål", därifrån är det ungefär 5 poäng mellan varje "mål".
Ett resultat på 73,000-64,000 i poäng kommer således att resultera i matchresultatet 2-0.
De bonuspoäng som läggs till spelarnas betyg fungerar enligt nedan, per spelare:
+3 för mål (exkl. straff)
+2 för straffmål
+3 för räddad straff
+1 för assist
+1 för avgörande segermål
+0,5 för avgörande kvitteringsmål (om matchen slutar oavgjort)
-3 för missad straff
-2 för självmål
-1 för insläppt mål (landar på målvaktens poäng)
-1 för rött kort
-0,5 för gult kort
En spelare som får 7 i betyg och gör ett mål kommer således generera 10 poäng till totalen.
Sen finns det dessutom något som kallas "modificatori", dessa är bonuspoäng som baseras på hur respektive lagdel presterar. Försvararna har bäst modificatori, medan anfallarnas inte ger så mycket. Detta för att balansera och göra försvararna mer viktiga (de gör ju mindre mål och assist).
Modificatori fungerar enligt nedan:
Anfallare
Varje anfallare som inte gör mål men får ett högre grundbetyg än 6,5 ger poäng enligt nedan:
Baseras på mellanskillnaden mellan totalen av dina mittfältares betyg jämfört med motståndarens, enligt nedan (mellanskillnaden i första kolumnen, poängen lagen får i den andra):
Om antalet mittfältare skiljer sig får laget som har färre spelare 5 poäng per spelare som skiljer sig
Försvarare
Baseras på snittbetyget och ger inte poäng ut ditt lag utan åt motståndaren. Ju högre snittbetyg, desto mer minuspoäng åt motståndaren. Har ditt försvar ett lågt snitt blir det pluspoäng åt motståndaren.
Mindre än 5 i snittbetyg = +4 poäng åt motståndaren.
5,00-5,24 = +3
5,25-5,49 = +2
5,50-5,74 = +1
5,75-5,99 = 0
6,00-6,24 = -1
6,25-6,49 = -2
6,50-6,74 = -3
6,75-6,99 = -4
7,00 o più = -5
Här påverkar det också hur många försvarare man har. Listan ovan baseras på 4 försvarare. Har man 3 minskar effekten med 1 poäng. Tvärtom om man har fler. Att ha många bra försvarare på plan kan alltså ge mycket effekt på matchen.
Obs, alla modificatori baseras på grundbetygen, utan eventuella bonuspoäng alltså. Därför kan man ändå tjäna en del poäng trots t ex gula kort, om spelarna får höga grundbetyg.
Senast redigerad av Jackbob 2013-08-24 kl. 17:42.
Håller med det mesta i Snillets analys gällande mitt lag. Jag är dock inte bekymrad över försvaret. Det är inte där poängen främst ska plockas in och jag räknar med att kunna starta med tre försvarare de flesta matcherna. Däremot är det sant att det är lite av ett budgetlag och ska jag se med lite kritiska ögon på mitt lag är väl det den största svagheten. Det är dock inget jag kan gnälla över eftersom det har varit min plan hur länge som helst nu och jag lade medvetet väldigt snåla bud för att få så bra kvantitet som möjligt. Sen vet man ju aldrig hur mercaton går eftersom man har noll koll på andras idéer. Därmed ville jag inte ta för stora risker och därför spelade jag också mercaton säkert för att få ungefär som jag ville. De flesta spelarna jag fått, bjöd jag ju högre för och var beredd på att jag i värsta fall skulle få betala fullt pris för flera av dem och i så fall skulle jag behövt använda alla pengar. Med facit i hand fegade jag lite för mycket och skulle naturligtvis gått in lite mer för att dra hem någon mer stjärna. Exempelvis en forward för få in lite mer kvalitet där.
Konsekvensen av det här utfallet blev ju att jag sitter med massor av fantamilioni, som Snillet var inne på. Det kan dock visa sig bli en tillgång eftersom det kan komma in någon ny spelare innan september och dessutom kan det ju finnas något stjärnskott som ingen i ligan har i sitt lag som kanske växer under hösten? Tror också jag hamnar någonstans mellan fjärde till sjätte plats, men vi får väl se
Eftersom Snillet gör ett gediget jobb och analyserar sina motståndare tänkte jag analysera Snillets trupp själv eftersom han uppenbarligen får svårt att bedöma sin egen trupp helt objektivt.
IFK Roma
Abbiati, Rafael (Ver), Munua
Barzagli, P Cannavaro, Antonsson, Vrsaljko, Sörensen, K Constant, Tomovic, Sardo
Vidal, Lodi, Cigarini, Kovacic, J Zanetti, Bradley, Florenzi, Felipe Anderson
Balotelli, R Bianchi, Sau, Palacio, Sgrigna, Paulinho
Det märks att Snillet har haft ett par favoriter på den här mercaton som han har bestämt sig för att landa hem, vilket syns på buden. Överlag ett starkt lag, där det är svårt att peka ut någon direkt svaghet. Jag är inte jätteimponerad av Abbiati, men det är ändå en bra målvakt och Rafael finns som back-up om något skulle hända. Försvaret ser också bra ut med ett par stora profiler som sticker ut. Både mittfältet och anfallet har bredd och kvalitet. Mittfältet ser synnerligen intressant ut med Vidal, Lodi, Cigarini och Kovacic som samtliga känns nyttiga när det ska plockas poäng den här säsongen.
Anfallet är starkt, men risken är att vissa av spelarna inte kommer leva upp till förväntningarna. Först var jag tveksam till Palacio och tänkte att det säkert gick att hitta bättre eller åtminstone jämnbra forward till bättre pris, men samtidigt gjorde Palacio 12 mål under våren och får han bara spela så ska det kanske inte vara så mycket att ifrågasätta där. Däremot har jag tidigare varit kritisk till Balotelli och jag är tveksam till att han alltid kommer prestera. Kommer han ha sina sämre perioder när allt går skit för honom? Kommer det bli många varningar och kanske någon utvisning / några utvisningar under säsongen? Jag vet inte, men eftersom han var så dyr så känns det ganska bortkastat med fantamilioni om han inte gör mycket mål.
Frågetecken: Möjligtvis att Snillet betalat vissa spelare till överpris. Vidal, Balotelli och Palacio har ju tillsammans gått för 112 fantamilioni.
Utropstecken: Att laget har bra bredd utan att det har hämmat jakten på att plocka några av stjärnorna. Både på mittfältet och i anfallet finns enorm kvalitet, men framför allt har Snillet alternativ om någon spelare som normalt är i startelvan blir skadad eller avstängd. Och det är inga dåliga spelare han behöver slänga in då.
Värvningen: Bradley och Paulinho för 1 fantamilioni vardera känns ju spontant som två riktiga kap. Kovacic för endast 8 fantamilioni är också superbilligt.
Slutkommentar: Blir nog garanterat topp 5 och kommer ligga bra till för att flyttas upp till nästa säsong. 7,5/10.
En spelare jag även hoppades på att landa var Šime Vrsaljko. Högerback som Genoa precis värvat in från Dinamo Zagreb som sannolikt kommer göra anspråk på en startplats i Genoas elva den här säsongen. Har haft stora klubbar efter sig i ett par år, betydligt större än Genoa. Om ni minns när MFF blev utslaget av Dinamo Zagreb i play-off till CL för ett par år sedan kanske ni även minns att det var samme Vrsaljko som drog på sig ett rött kort på Swedbank.
En spelare jag även hoppades på att landa var Šime Vrsaljko. Högerback som Genoa precis värvat in från Dinamo Zagreb som sannolikt kommer göra anspråk på en startplats i Genoas elva den här säsongen. Har haft stora klubbar efter sig i ett par år, betydligt större än Genoa. Om ni minns när MFF blev utslaget av Dinamo Zagreb i play-off till CL för ett par år sedan kanske ni även minns att det var samme Vrsaljko som drog på sig ett rött kort på Swedbank.
Tja, om inte annat blir han grym på FM. Men absolut, spännande spelare. Men spelarna i Genoa brukar ju kunna gå väldigt mycket upp och ned. Alltid svårt första säsongen i nytt land med.