• 1
  • 2
2012-08-09, 20:06
Medlem
EdwardWs avatar
Hittade ingen trd med samma frgestllning, s jag skapar en egen. Finns det samma s ber jag dmjukast om urskt och ber mod ta bort trden.

Fr cirkus trettio r sedan trnade min mma fadersgestalt ju-jutsu i ett r. Teknikerna var s pass enkla och effektiva att han fortfarande fr ner mig p mark med enkla grepp trots mina r av styrketrning, tillochmed de gnger han bett mig sl med full kraft. Han tar helt enkelt ett snabbt steg snett framt, slr undan armen, tar samtidigt armbgen och stter vlriktat rakt i levern. Drefter kan han ltt g in bakom och sparka undan knna bakifrn, otroligt jvla effektivt! Naturligtvis har han inte gjort detta med full kraft, men jag blir riktigt imponerad nr jag ser att han trots allt kan gra det i en sparringsituation s mnga r senare.

Jag r nu 19 r, och ville sjlv brja trna ju-jutsu. Problemet r att det inte finns ngon klubb fr det inom flera mils radie, och jag knner att jag inte kommer orka kra flera mil varje gng det ska trnas trots allt. Kommer slcka glden innan det ens brjat brinna.

I nrheten av stan finns dock en klubb som utvar brasiliansk jujutsu, och en som utvar aikido. Aikido ser likt ut det som farsan sysslar med, men efter att ha lst runt lite p internet s verkar det jvligt vrdelst enligt de flesta. Drav brjade jag fundera p brasiliansk jujutsu, vilket verkar vara vldigt lite sdana grepp.

Vad tycker ni egentligen jag ska brja trna, vilket av aikido och BJJ tillfredsstller bst det jag r ute efter? En sport med mycket grepp som orsakar stor effekt men liten skada p stende motstndare, som fortfarande kan f ner honom p marken effektivt. BJJns markmoment verkar helt OK att trna, men vill ha med de stende greppen jag r ute efter ocks.

Helps!

Det behver inte rra sig om grepp som endast fungerar i blodig fight, jag r lika glad med att kunna, under t.ex. en handskakning, gra ett grepp som direkt frstter den andre i en situation dr han r fast. De bsta greppen r oftast dem som grs i ett moment av verraskning, inte de som utfrs nr fighten redan r igng.
Citera
2012-08-09, 20:34
Medlem
Aikido r inte vrdelst, men svrt att stta i praktik eftersom det inte finns riktig sparring i aikido. Det vill sga: de hot du trnar mot existerar inte under trningen. Aikidos rrelser och frstelse fr motstndarens kraft r ypperlig. Men den r ingenting utan egen styrka och mngrig erfarenhet av sparring mot starka, tuffa och trnade motstndare.

BJJ andra sidan r en flexibel, icke-traditionell, sparring-inriktad sport dr sporten sparras fullt ut varje pass. Teknikerna utvecklas dagligen och det finns inte ett fast system av tekniker. Anything goes. Med det sagt: I BJJ lr du dig inte frsvar mot sparkar, slag osv. Det du dock lr dig med BJJ r en underbar knsla fr kropp, rrelse, smidighet, vikt, balans gentemot en motstndare.

Jag hade valt BJJ. Aikido r ngot du kan brja med 5-10 r senare, nr du redan trnat en hel del annat. Eller ifall du r mer intresserad av filosofi, harmoni etc.
Citera
2012-08-09, 20:52
Medlem
EdwardWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alekton
Aikido r inte vrdelst, men svrt att stta i praktik eftersom det inte finns riktig sparring i aikido. Det vill sga: de hot du trnar mot existerar inte under trningen. Aikidos rrelser och frstelse fr motstndarens kraft r ypperlig. Men den r ingenting utan egen styrka och mngrig erfarenhet av sparring mot starka, tuffa och trnade motstndare.

BJJ andra sidan r en flexibel, icke-traditionell, sparring-inriktad sport dr sporten sparras fullt ut varje pass. Teknikerna utvecklas dagligen och det finns inte ett fast system av tekniker. Anything goes. Med det sagt: I BJJ lr du dig inte frsvar mot sparkar, slag osv. Det du dock lr dig med BJJ r en underbar knsla fr kropp, rrelse, smidighet, vikt, balans gentemot en motstndare.

Jag hade valt BJJ. Aikido r ngot du kan brja med 5-10 r senare, nr du redan trnat en hel del annat. Eller ifall du r mer intresserad av filosofi, harmoni etc.
Egen styrka har jag, problemet r d att hitta personer att sparras med. Utan att ha sparrats s kan jag tnka mig att det blir som mnga sger, man kommer inte kunna anvnda teknikerna i skarpt lge. Dessutom avskrcker det mig att mnga utvare sger "Det gr dig inte till ngon bra fighter, men det r en bra trning fr att hlla kroppen i form". Jag r inte medellders, vill jag bara hlla min kropp i form s har jag tonvis av bttre trning att g efter... vill jag trna kampsport (kampkonst i aikidons fall) s r det till stor del fr att kunna kampas i en sjlvfrsvarssituation.

Ett av det negativa med BJJ r att det egentligen r lite hrdhnt fr min smak, trots att det ser jvligt roligt ut det ocks. Det andra negativa r d att det enligt mig handlar fr mycket om markkampen.
Senast redigerad av EdwardW 2012-08-09 kl. 20:54.
Citera
2012-08-10, 17:27
Medlem
EdwardWs avatar
http://www.youtube.com/watch?v=99FBk...eature=related

Gr mig jvligt sugen p aikido! Vad tror ni, duger det till verkligt sjlvfrsvar ssom i videon?
Citera
2012-08-10, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardW
http://www.youtube.com/watch?v=99FBk...eature=related

Gr mig jvligt sugen p aikido! Vad tror ni, duger det till verkligt sjlvfrsvar ssom i videon?

Nope... enda anledningen till att slaget som visas i slow-motion vid 0:31 inte trffar r att frvaren inte ens frsker trffa. "Mstaren" "blockar" ven med fel arm... ljligt klipp, sorry.
Citera
2012-08-10, 20:02
Medlem
EdwardWs avatar
Citat:
Nope... enda anledningen till att slaget som visas i slow-motion vid 0:31 inte trffar r att frvaren inte ens frsker trffa. "Mstaren" "blockar" ven med fel arm... ljligt klipp, sorry.

Har man ngon nytta av att kunna grunderna i aikido om man senare brjar i ju-jutsu d? Eller r det inte srskilt likt alls?
Citera
2012-08-10, 20:07
Medlem
Citat:
Har man ngon nytta av att kunna grunderna i aikido om man senare brjar i ju-jutsu d? Eller r det inte srskilt likt alls?

Jag gillar rrelserna i aikido, honestly. Men jag tror inte att en person kan f nytta av dem utan att trna riktig sparring. Du fr skerligen ett fotarbete som kan vara vettigt vid konfrontationer och jag tror nstan de vore lttare att f nytta av i t.ex. krav maga liknande stende trning.
Citera
2012-08-10, 20:11
Medlem
EdwardWs avatar
Citat:
Jag gillar rrelserna i aikido, honestly. Men jag tror inte att en person kan f nytta av dem utan att trna riktig sparring. Du fr skerligen ett fotarbete som kan vara vettigt vid konfrontationer och jag tror nstan de vore lttare att f nytta av i t.ex. krav maga liknande stende trning.

Sparring behver ju inte ske i dojon, det skulle jag i teorin kunna trna med polare eller farsgubben fr samma effekt? Att de helt enkelt fr anfalla hur de vill, och jag ska i stundens hetta avvrja det hela.

Har fyra polare som trnat muay thai i flera r, s de skulle isfall kunna mla upp rimliga scenarion och testa aikidon till sin spets.
Citera
2012-08-10, 21:28
Medlem
Citat:
Sparring behver ju inte ske i dojon, det skulle jag i teorin kunna trna med polare eller farsgubben fr samma effekt? Att de helt enkelt fr anfalla hur de vill, och jag ska i stundens hetta avvrja det hela.

Har fyra polare som trnat muay thai i flera r, s de skulle isfall kunna mla upp rimliga scenarion och testa aikidon till sin spets.

Ja klart du kan... men kommer ni gra detta 3-4 ggr/vecka? Det faller ju helt utanfr ramen av trningen... det r ju lite som att sga: Ja, men jag kan ju trna full kontakt karate vid sidan om och sparras Aikido-teknikerna dr.
Citera
2012-08-10, 21:41
Medlem
dunderdasens avatar
Det lter som att Judo r ngot fr dig, det mste ju bara finns i nrheten?

BJJ r inte mycket stende alls, knappt ngonting alls faktiskt.
Citera
2012-08-10, 21:48
Medlem
Citat:

Bekymret r bara att mnga aikidoklubbar lr ut tekniker som inte prvas i fullsparring och drmed saknar verklighetsfrankring och helt enkelt inte fungerar i riktig sparring. Med andra ord kommer du lgga ner massvis med tid p att nta in usla tekniker.
Citera
2012-08-10, 22:36
Medlem
EdwardWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderdasen
Det lter som att Judo r ngot fr dig, det mste ju bara finns i nrheten?

BJJ r inte mycket stende alls, knappt ngonting alls faktiskt.
Mja trnat judo ngot r frut, det kndes inte som mycket fr mig.

Vet egentligen inte riktigt vad det inte var jag fastnade fr, kanske att det mnga gnger krver att den andre har en gi (korrekt?) fr att greppen ska funka. Drfr kndes det inte som om det var ngot som fungerar i realiteten alls, och att tvla r jag inte intresserad av. Dessutom hade det nog mycket att gra med tillflligheter att jag la av, och sedan dess har jag inte riktigt tittat tillbaks.. Kanske vore det ngot att testa p igen, var ngra r sedan.

Egentligen r nog mycket av det jag r ute efter att KUNNA gra greppen som snabbt oskadliggr ngon om det skulle bli skarpt lge i verkligheten, men jag vill inte trna ngon form av boxning d jag absolut inte r en vldsam mnniska. Senast jag var i slagsml med nvarna var nog tolv r sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in