Citat:
Ursprungligen postat av x23
Lament - Jag tänkte köpa i princip allt förutom skärm, OS, mus/tgb. Datorn jag har nu är nog inte lönt att sno komponenter från.
Okej men du måste nog beskriva lite mer utförligt exakt vad du har för preferenser. Vill du ha stor lagringskapacitet eller ska det vara en renodlad speldator? Kommer du köra med denna dator för lång tid framöver eller vill du ha goda uppgraderingsmöjligheter? Vill du ha dvd-brännare på den?
Det finns två olika sockets till AMD som kan vara aktuella, 939 eller 754. 939 är så att säga "framtiden" och är
lite dyrare. 754 kan vara lämpligt om du vet med dig att du inte ska uppgradera efter hand utan tänker köra med datorn länge och sedan köpa helt nya komponenter. Jag kulle nog välja 939 eftersom prisskillnade inte är så jättestor.
Datorpaketet som länkades till tidigare i tråden är faktiskt helt okej. Socket 939 och hyfsade komponenter. Dock är 512 mb ram alldeles för snålt i dessa dagar, räcker inte ens för många spel som redan kommit ut. Komplettera det paketet med ytterligare 512 så kommer datorn klara sig bra. För mig räcker dock inte 80 gigabyte hårddisk, men du kan köpa till en billig 200gigare efter ett par månader.