2013-05-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Tror definitivt näbbmössen är för att ni ska lära er att jaga.

Det följer kattmammans mönster, först tar hon hem döda djur åt sidna kattungarm sen gradvis mer levande och levande för att öka svårighetsgraden.

Att det minskat/slutat beror nog på att muspopulationen minskat.

Katter äter inte näbbmöss, ska smaka illa. Bara leker med musen tills dom tröttnar, sedan ger dom sig ut på jakt efter en ny leksak.
Citera
2013-06-18, 03:35
Medlem
Skäms.. det behövs uppdatering här. Hur gick det med katten?
Citera
2013-06-18, 07:54
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Skäms.. det behövs uppdatering här. Hur gick det med katten?

haha, jag tankte faktiskt pa det for 2 dagar sen, att jag inte uppdaterat traden, sorry

Pga partnerns jobb sa fick vi skjuta upp resan. Sa jag var hem sjalv snabbt medans partnern var kvar har. Vi kommer dock nu bagge att aka hem pa Torsdag, sa fro.m da kommer lilla flickan fa ha kattvakt i 1 vecka. Sa i nasta vecka kommer jag garanterat kunna rapportera hur det gar.
Hon skall fa traffa sin kattvakt i kvall f.o

F.o sa kan jag aven meddela att mus-sasongen startat. Senast igar sa fick partnern rycka ut och fanga 2 sma sota nabbmoss. En satt bakom tvattmaskinen tryckte, pa klassiskt Engelskt maner sa har vi tvattmaskinen i koket. Jag noterade att flcikan satt intensivt i timmar och stirrade mot den, och nar hon lamnat den sa sag vi en liten mus som kom for att sedan snabbt kila in i igen.

Den andra irrade runt i vardagsrummet och gomde sig bakom TV'n. Det ar roar mig ratt mycket att se nar partnern forsoker fa tag pa den och katten sitter och tittar pa. Man kan nastan se hur hon skrattar at hans forsok. Till hans cred skall dock erkannas att han blivit skicklig pa att fanga dom. Sa hennes arbete med att lara upp honom har gett resultat.

Sa till lite mer allmanna saker. Hon faller kopiosa mangder har nu, massvis. Och hon riktigt avskyr att bli borstad. Det gar ett par sekunder seda kommer det en tass blixtsnabbt. Jag har aven provat att satta pa ett par gummi handskar och dra av henne. Riktigt effektivt men samma sak dar.
Jag ar lite konfys hur hennes mage hanterar allt detta har. Hon ater gras nar hon ar ute, men jag har inte sett henne krakas en endaste gang hitills i ar.

Alla hennes rutiner har ocksa andrats. Numera sa sover hon inte alls i badden pa skrivbordet. Tidigare sa tillbringade hon timmar i den sangen for att sedan bara over en dag rata den helt. Visst ar det skont att slippa ha en kattsang pa bordet, men jag undrar varfor.

Hon har daremot nu mutat in ett eget rum som som sitt. Var natt nar vi gar till sangs sa foljer hon med upp, gar in till sitt rum och tillbringar sedan natten dar i "hennes" sang (det ar varat gastrum)
for att sedan runt 6-tiden pa morgonen komma in till oss och hoppa upp i var sang. Sa alla dessa nattliga "trampningar" hon hade dar hon vackte mig 2-3 ggr/natt har upphort helt.
Bra for min nattsomn, men jag undrar lite varfor. Ar det for att hon nu kanner sig helt hemma och trygg har ? Hon har ju trots allt bott har i strax over 1 ar nu.

1 annan, mer irriterande, sak ar detta med kattladan. Nar jag borjade introducera kattlada sa hade jag en pa var vaning. Detta fasade jag sedan ut till att bara ha en pa overvaningen och det gock helt utan problem. Men nu anvander hon den konstant, aven for bajsandet. Tidigare sa bajsade hon aldrig inne, numera var dag.

Kan detta ha att gora med att hon numera i stort sett enbart haller sig pa var tomt ? Tidgare sa kunde hon strova runt mer, men det tycks hon inte gora langre. Hon ar i stort sett enbart pa tomten. Det ar inte ofta man ser henne komma over inhangnaden nar jag kallar pa henne. Hon kanske inte vill kacka i sitt eget revir ?
Jag tyckte iaf det var valdigt skont att hon aldrig bajsade inomhus, sa detta ar ingen forandring jag gillar
Citera
2013-06-18, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
När du borstar katten så kan det ha betydelse för hur katten upplever det beroende på vilken sorts borste/kam du använder. Köp olika modeller och prova dig fram.

De flesta katter jag borstat/kammat verkar alla uppskatta om man använder en karda och trycker så pass hårt att man får kontakt med huden under pälsen. Kammar man ytligt så blir det mer kittlande och säkert även luggande, kammar man lite djupare så blir det samtidigt som att klia katten.

Givetvis går det inte om det är tovor, men prova dig fram med olika borstar och olika hård teknik. Att inte kamma mer än nödvändigt precis efter ryggraden upp mot svansen är också att föredra. De katter jag kammat gillar också när jag kammar deras kinder och undersida av halsen, det blir en sorts belöning att både börja och sluta med att kamma där.
Citera
2013-11-12, 01:14
Medlem
LFEs avatar
Hur har det gått då? Det jag oroar mig mest personligen när det gäller att skaffa eller adoptera något pälsdjur överhuvudtaget är att jag vill att de ska vara rumsrena. Katter känns som en god idé rent allmänt då de skulle kunna vara ute och göra sitt så att säga men jag vill verkligen inte riskera bajskorvar överallt. Sen ogillar jag samtidigt att påtvinga eller lura in ett djur att lyda mig med hjälp av mat. Det vill säga "conditioning" (vad heter det på svenska?").

Jag är till och med i värsta fall för lättare bestraffning (tex om min hund bet någon skulle jag definitivt slå / knuffa bort den) men jag blir förbannad när jag ser djur som beter sig helt onaturligt och programmerat.

(Jag menar då inte att leka med lite mat och låta den hoppa/fånga den eller vad det nu kan vara, lära någon jycke lite trix...)

edit: Ojda läser ju att hon hela tiden nu bajsa inne. Fasen!
Senast redigerad av LFE 2013-11-12 kl. 01:23.
Citera
2013-11-12, 12:59
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Hur har det gått då? Det jag oroar mig mest personligen när det gäller att skaffa eller adoptera något pälsdjur överhuvudtaget är att jag vill att de ska vara rumsrena. Katter känns som en god idé rent allmänt då de skulle kunna vara ute och göra sitt så att säga men jag vill verkligen inte riskera bajskorvar överallt. Sen ogillar jag samtidigt att påtvinga eller lura in ett djur att lyda mig med hjälp av mat. Det vill säga "conditioning" (vad heter det på svenska?").

Jag är till och med i värsta fall för lättare bestraffning (tex om min hund bet någon skulle jag definitivt slå / knuffa bort den) men jag blir förbannad när jag ser djur som beter sig helt onaturligt och programmerat.

(Jag menar då inte att leka med lite mat och låta den hoppa/fånga den eller vad det nu kan vara, lära någon jycke lite trix...)

edit: Ojda läser ju att hon hela tiden nu bajsa inne. Fasen!

Ditt inlagg ar en aningens forvirrande, sa jag vet arligt talat intre exakt hur jag skall svara pa det

Ja, hon bajsar (och kissar) inne, men hon ar def rumsren och har sa varit fran dag 1, med undantag av 1 gang da hon kissade pa en tidning som lag pa golvet.
Du vet att det finns kattlador ?

Sa lite mer allmant, till de som foljt traden fran start.
Hon har nu bott har i snart 1½ ar, och jag angrar inte en sekund att vi lat henne flytta in. Vi ar bada valdigt fasta vid damen och glada att hon valde oss som sitt nya hem.

Hon verkat trivas valdigt bra och har nu sina rutiner som skall foljas. Hon pratar valdigt mycket och ser alltid till att vara dar vi ar. Det ar valdigt sallsynt att hon lamnar tomten numera, hon ar ute ofta men haller sig till "sin" tomt, nagot jag tycker ar skont.

Den lilla vandalen som terroriserade henne haller fortfarande pa och vi far jaga bort han titt som tatt.

Hon ater ff ratt daligt, imo, och jag skulle onska att hon ville ata mer naturlig mat sa som kyckling, fisk osv, men icke sa nicke. Det enda hon ater, utover kattmat, ar tomatsas fran makrill och graddtarta !

Men hon har bra vikt och palsen ar alldeles ljuvlig nu nar hon inte faller. Som silke. Man kan latt borra ner ansiktet i hennes pals och bara njuta

Sa summan av alltihopa ar att vi ar valdigt glada och fortjusta i henne !
Citera
2013-11-12, 18:18
Medlem
LFEs avatar
Hehe, vad jag menade var att många djurägare tränar sina djur att bete sig si och så genom att belöningsmetodik vilken jag ogillar. Nästan alla vänner som har haft djur inomhus i staden/i radhus har gjort på det här viset och ofta när djuren var unga. (De absolut flesta är hundmänniskor dock!)

Ju större tomt och ju mer tid man har att jobba eller helt enkelt spendera hemma ju bättre och ju lättare man löser problematiken då djuren har ett större utrymme för sitt naturliga beteende och man kan visa sig som flockledare (hundar). Exempelvis har jag för mig att en icke-kastrerad katt inte gör ett besprutat territorium av lägenheten eller huset lika ofta om den har möjlighet att gå ut mycket.

Jag gillar heller inte konceptet att kastrera något djur.

Det är därför jag fascinerats av den här tråden när jag läste den för länge sen men jag har inte besökt den sen dess. Det skulle vara skoj med ett halv-vilt djur och den största faran hade väl just varit eventuellt bajsande.

Vad jag trodde att du menade i ditt senaste inlägg var att hon bajsar utanför sin kattlåda då betoningen på aldrig fick mig att tro att du var kritisk.
Senast redigerad av LFE 2013-11-12 kl. 18:24.
Citera
2014-01-24, 10:22
Medlem
Skön tråd för en kattälskare som jag. Hon väcker er på nätterna och tar in möss för att hon har fått beröm och uppskattning tidigare för det. Nu tror hon att ni gillar det lika mycket som hon och att det är helt ok. Det klassiska sättet att få en katt att t.ex. sluta väcka en på natten är att ge ingen respons när hon försöker, fortsätt låtsas sova.
Citera
2014-01-24, 10:39
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBentham
Skön tråd för en kattälskare som jag. Hon väcker er på nätterna och tar in möss för att hon har fått beröm och uppskattning tidigare för det. Nu tror hon att ni gillar det lika mycket som hon och att det är helt ok. Det klassiska sättet att få en katt att t.ex. sluta väcka en på natten är att ge ingen respons när hon försöker, fortsätt låtsas sova.

Detta med att vacka mig pa natten ar numera inget problem, for mig. Nu ar det namligen mannen i huset som ar den stora favoriten och han som far sin nattsomn stord - haha.

Hennes tilltag nu ar att hon vill under tacket nattetid, pa hans sida. Sa jag ar helt ok med det

Peppar peppar sa har vi inte haft en mus inne pa ett bra tag nu. Men varen ar pa vag och darmed sa kommer damen vara ute mer an nu, sa det lan aterga till det normala antar jag.
Citera
2014-01-24, 11:47
Medlem
heh, ja, dom är larvigt sköna individer, inget ego som förvirrar dom som människor, bara rak på sak och helt ärliga

Min erfarenhet, f.öv., är att katter är hemskt logiska och förnuftiga, man måste bara se deras tankar från deras utgångspunkt, inte från människans helt annorlunda fysiska förutsättningar och ambitioner
Senast redigerad av MrBentham 2014-01-24 kl. 12:09.
Citera
2014-07-03, 13:05
Medlem
Majja81s avatar
trivs ni ihop?
Citera
2014-07-03, 13:14
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majja81
trivs ni ihop?

Mycket. Jag ar valdigt glad hon kom in i varat liv och hon har min sambo i ett jarngrepp och vet exakt vad hon skall gora for att fa vad hon vill fran honom, han ar om mojligt mer svag for henne an vad jag ar

Enda lilla molnet pa himlen for min del ar mossen hon drar in, men det sysselsatter sambon iaf och han har blivit en fena pa att fanga dom och slappa ut dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in