2012-08-09, 15:31
Medlem
LadyMysticas avatar
Sa, det verkar som att jag "blivit med katt". Runt April, kanske Mars, sa borjade en liten katt vistas i var tradgard. Mycket skygg och sprang undan sa fort man oppnade skjutdorren och gick ut.

Varfor hon fortsatte komma vet jag faktiskt inte, hon fick ingen mat/dryck, och klappa henne var uteslutet eftersom hon sprang undan sa fort man bara oppnade dorren.

Sedan en kvall i slutet av Maj sa sag hon mer elandig ut, tovig i palsen, mager och allmant risig.
Nu kunde jag inte sta emot och tog lite korv fran kylen och satte ut at henne.
Efter att jag stangt dorren sa tog det 1 minut och allt var borta, och darmed var forsta isen bruten.
Eftersom vi bor i UK sa regnar det massor. Jag loste detta genom att ha bakdorren till garaget oppen och fixade fram en kudde pa en stol. Dar verkar hon ha sovit de blotaste natterna.

En dag bestamde hon sig for att ga in i huset och det tog inte lang stund forrans hon hoppade upp i mitt kna och lat sig bli klappad. Och ja, nu sa verkar det som hon bestamt sig for att detta ar ett bra hus och har flyttat in. Det ar en mycket trevlig liten dam, valdigt "snackig" av sig och valdigt kelen, nar hon vill.

Nu till mina fragor. Hitills sa kan hon komma och ga precis som hon sjalv vill. Dorren till tradgarden ar oppen 24/7. Dagarna tillbringar hon mest liggandes i solen, kvallstid inomhus, och sedan nattetid sa gar hon ut igen.
Detta kommer inte funka vintertid saklart, sa jag maste fa henne "rumsren" - hur enkelt ar det pa en vuxen katt ?

Jag har heller ingen aning om hon ar kastrerad eller ej. Jag skall forsoka fa ivag henne till en veterinar for att fa det klarlagt.

Damen ifraga har hitills lamnat lite presenter at oss. 4 morgnar sa har det funnits sma sota nabbmoss, och 2 smafaglar pa varat koksgolv. Detta leder mig in pa fragan om mask. Jag antar att en avmaskning ar ett maste.
Hon har gatt upp i vikt sen hon forst fick mat. Nu ser hon normalviktig ut. Har dock inte vagt henne annu.

Palsen, hon faller valdigt mycket. Jag forsoker dra av sa mycket som mojligt utomhus, nar jag klappar henne. Skall kopa en borste av nagot slag och se hur val det mottas.
Hon ater torrfoder, nagot marke som saljs i vanliga matbutiker, och har mjolk (fet) och vatten att valja mellan. Finns det nagot annat att ge som kan paverka haravfallet positivt ?

Ar det nagot annat jag bor tanka pa ? Jag ar van vid hundar, men inte katt sa mycket. Arligt talat hade jag tankar pa att inforskaffa en hund, och inte en katt.
Men hon ar sa sot och charmig sa det ar ok i alla fall. Har en kansla jag kommer ha flera fragor med tiden.
Citera
2012-08-09, 15:46
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Kul, du har blivit adopterad, grattis!

Lite tips:
Vispade råa ägg är bra för pälsen, men du måste utrymma huset om damen pruttar efteråt

Bara torrfoder är ingen höjdare, prova med rå eller kokt fisk, skinka, potatis/ris blandat med vanlig köttgryta eller kyckling.
Ja, ge lite av det ni äter.

Hade en katt som åt spenat, havregrynsgröt och majspuré

Men katter är kinkiga, hade en annan som bara åt pussi kattmat på burk.

Och som du skrev, ett vetrinärbesök är ett måste.
Sterilisering/p-piller ( som du gömmer i maten ), avmaskning och kanske märkning.
Fråga också vetrinären om de ha någon speciell kattmat med extra näring som ni kan köra med ett tag.

Tror nog att hon redan är rumsren, hon måste ju ha blivit född någonstans och de härmar modern när hon går på låda.
Annars får du sätta henne på lådan direkt om du upptäcker att hon kissat någonstans.
Vetrinären har säkert bra tips ang detta
Citera
2012-08-09, 15:54
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna
Kul, du har blivit adopterad, grattis!

Lite tips:
Vispade råa ägg är bra för pälsen, men du måste utrymma huset om damen pruttar efteråt

Bara torrfoder är ingen höjdare, prova med rå eller kokt fisk, skinka, potatis/ris blandat med vanlig köttgryta eller kyckling.
Ja, ge lite av det ni äter.

Hade en katt som åt spenat, havregrynsgröt och majspuré

Men katter är kinkiga, hade en annan som bara åt pussi kattmat på burk.

Och som du skrev, ett vetrinärbesök är ett måste.
Sterilisering/p-piller ( som du gömmer i maten ), avmaskning och kanske märkning.
Fråga också vetrinären om de ha någon speciell kattmat med extra näring som ni kan köra med ett tag.

Tror nog att hon redan är rumsren, hon måste ju ha blivit född någonstans och de härmar modern när hon går på låda.
Annars får du sätta henne på lådan direkt om du upptäcker att hon kissat någonstans.
Vetrinären har säkert bra tips ang detta

Skall def. prova agg. Jag provade att ge henne makrill i tomatsas och hon lapade i sig sasen och lat bli fisken !

Hon har kissat inne 1 gang, men just det tyckte jag tyder pa en viss intelligens och overlevnadsinstinkt, hon kissade pa min partners strumpor - haha. Passande straff for att han lat dessa ligga pa golvet.
Hon var sedan pa G att kissa pa hans skor, men det hann jag avstyra. Hon ar ju faktiskt ratt klok nu nar jag tanker efter.

Nar vi borjar stanga dorren till tradgarden, kommer vi fa ett par helvetsnatter med jam och gnall ? Eller rattare, kommer det ga over ?

Det ar lite trist att man inte vet ett dugg om hennes bakgrund och vad hon varit van vid osv.
Men man kan alltsa lara en vuxen katt att ga pa ladan ?
Citera
2012-08-09, 15:57
Medlem
MeFfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica

Palsen, hon faller valdigt mycket. Jag forsoker dra av sa mycket som mojligt utomhus, nar jag klappar henne. Skall kopa en borste av nagot slag och se hur val det mottas.
Hon ater torrfoder, nagot marke som saljs i vanliga matbutiker, och har mjolk (fet) och vatten att valja mellan. Finns det nagot annat att ge som kan paverka haravfallet positivt ?

Ar det nagot annat jag bor tanka pa ? Jag ar van vid hundar, men inte katt sa mycket. Arligt talat hade jag tankar pa att inforskaffa en hund, och inte en katt.
Men hon ar sa sot och charmig sa det ar ok i alla fall. Har en kansla jag kommer ha flera fragor med tiden.
-Avmaska katten så ska du nog se att den får bättre päls. Annars finns det vitaminer att köpa på djuraffären.

-Katter ska inte äta laktos. Det duger gott med torrfoder och vatten, men blötfoder är bäst. Vill du nu ge katten mjölk så köper du kattmjölk på djuraffären.

-Ställ fram en kattlåda så ska du nog se att katten kommer att använda den.

Lycka till!

http://kattstatus.se/page1.html är en jättebra sida med mycket läsnyttigt om just katter och dess skötsel.
Citera
2012-08-09, 16:38
Medlem
Grattis! Adopterade själv en katt för 9 dagar sedan.
Tycker du fått bra tips av ovanstående. Tänk på att vissa katter är laktosintoleranta, du märker det fort om katten spyr eller blir lös i magen. Angående pälsen så rekomenderar jag en borste som heter furminator el liknande. Det tar bort mycket päls och katterna brukar gilla att bli borstade. Nästan alla katter är rumsrena av naturen så att säga.Har dom ingen sand el grus att täcka spillningen med så tar dom det näst bästa. Typ kläder, mattor, möbler el liknande. Good luck!
Citera
2012-08-09, 16:59
Moderator
^Eazs avatar
Jag och min rumskamrat blev adopterad av en katt för 2.5 år sedan, skedde precis som för dig, hon strök omkring bakom huset här i Irland (är visst något med de brittiska öarna och kattdamer som tar över hus), vi började mata henne och vips så var hon högsta hönset i huset.

För att svara på lite frågor:

Vi köpte låda och ställde in på toan på nedervåningen, bar in henne där ställde henne i lådan, då jag misstänker att hon varit ägd av några andra vid något tillfälle, så klickade det direkt och det blev hennes toalett när hon var inomhus.

Ge inte katten mjölk, speciellt inte kattdamer, de kan få njursten av det. Vatten räcker gott.
Vi har en skål med torrfoder i ett rum och så får hon blötfoder på påse i köket 2 gånger om dagen.

Vår katt är en långhårig sak, och jag är av tron att de klarar sig bra även utomhus på vintern, så hon kommer och går året om, numera spenderar hon nätterna inne för det mesta, men även vintertid om hon inte är tillbaka innan man går och lägger sig så får hon vara ute, hon försvann även i en veckas tid i vintras, misstänker att hon tog en liten tur, kom tillbaka lite magrare och med skitigare päls.

Köp en borste, vår katt gillade den inte alls i början, men nu kommer hon springande och börjar purra när man tar fram borsten - hon älskar det (även om man kan få klor i handen när man borsta magen).

Ta katten till en vetrinär för att se om hon är kastrerad, fixa även avmaskningsmedel samtidigt. Kostar inte mycket, fick avmaska vår nya kille (köpte en kille som sällskap till henne från ett rescuecenter) - kostade €12 för 2 tabletter (passade på att avmaska den äldre damen samtidigt) - det kommer nog ocks göra skillnad för pälsen.
Senast redigerad av ^Eaz 2012-08-09 kl. 17:02.
Citera
2012-08-09, 16:59
Medlem
.ANDERSs avatar
Adopterade en stallkatt förut riktigt trevligt. Men som tidigare sa, avmaska den. Ge den torrfoder och undvik mjölk.
Citera
2012-08-09, 17:28
Medlem
LadyMysticas avatar
wow, och har jag medvetet kopt den feta mjolken i tron att det var bast for henne. ok, ingen mer mjolk da
Sa da antar jag gradde ar uteslutet ocksa.

Skall kopa lada & kattsand och sa far jag hoppas det gar relativt enkelt att fa henne rumsren.

Skall forsoka fa ivag henne till en veterinar i helgen. Tack for alla svar, kommer uppdatera med ev. svar och troligen mer fragor
Citera
2012-08-09, 17:36
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
wow, och har jag medvetet kopt den feta mjolken i tron att det var bast for henne. ok, ingen mer mjolk da
Sa da antar jag gradde ar uteslutet ocksa.

Skall kopa lada & kattsand och sa far jag hoppas det gar relativt enkelt att fa henne rumsren.

Skall forsoka fa ivag henne till en veterinar i helgen. Tack for alla svar, kommer uppdatera med ev. svar och troligen mer fragor

Finns väldigt bra borstar på Tesco och liknande, billiga och tar mycket lös päls (vilket är skönt på våren när de fäller som fan).

http://www.tesco.com/groceries/Product/Details/?id=271375164

Vi köpte även en vanlig storage låda med halvhög kant och lade sant i, behöver inte köpa massa dyra "kattlådor" osv.

Om hon kommer vara inne medans ni jobbar osv, fixa lite leksaker osv så hon kan aktivera sig själv.

Våra ena katt är innekatt, även om vi släppte ut honom förra helgen, ska släppa ut han igen den här helgen då det märks att han vill ut när han ser damen komma och gå som hon vill, så det ligger massa bollar osv lite överallt i huset så han har att aktivera sig med medans hon är borta.

Och ja, grädde är uteslutet också, katter älskar det, men det är en björntjänst eftersom de kan bli sjuka av det och lida väldigt mycket av njurstenen.

Edit: Finns dock specialmjölk att köpa har jag sett på vår butik, dock inte testat det.

T.ex http://www.whiskas.com/meal_time/snack_food/sf_milk.aspx
Senast redigerad av ^Eaz 2012-08-09 kl. 17:45.
Citera
2012-08-09, 18:06
Medlem
jaget84s avatar
Istället för att undvika mjölk och grädde kan du köpa laktosfritt, eftersom att katter ofta är laktosintoleranta
Citera
2012-08-09, 19:16
Medlem
HarmonicAces avatar
Anledningen till att du ska ge katten torrfoder är att det är lättare att hantera. Katter är kinkiga och blir dom vana vid blötfoder kräver dom det ständigt, av den sort som för tillfället faller dom i smaken. Se'n äter dom halva och vill ha färsk mat dagen efter då resterna torkat ihop...

Katter behöver inte som människor en varierad kost då de tillverkar sina egna vitaminer, så kör med torrfoder som veterinären rekomenderar.
Citera
2012-08-09, 21:00
Medlem
Du måste ju lära den att kissa & bajsa i toaletten. Det är ju det häftigaste med katter, då slipper du allt kattsand och rensa kattlådan varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in