Citat:
Ursprungligen postat av Djävulen
Och vad ger dig rätten? Självbevarelsedriften säger du kanske. Hur kan den ge dig
rätt att intervenera en annan person? Det måste vara en världslig makt man stödjer sig på, eller hur?
Jag stödjer mig på den enda makt jag tror på, den enda makt jag känner till. Nämligen mig själv.
Vad ger mig rätten? Har jag inte rätt att styra mitt eget liv? Om han kommer in i mitt liv i vad jag tror kan vara det värsta fallet, d.v.s. han bryter sig in mitt hem för att finna pengar till sitt missbruk, då anser jag att jag har all rätt att stoppa han. Jag har dock ingenting jag grundar detta maktutövade på förutom mig själv, det ska erkännas. Men man måste utgå från någonting, och jag ger ingen rätt att styra över mig förutom mig själv.
Men ja, att agera utifrån misstanken om att han kanske kommer att falla för droger. Och sen kanske bryter sig in i mitt hem. Det är nog vad hans fråga handlar om. Och ja, om jag ser att han fallit för droger, det vill säga han gör allt för att upprätthålla sitt drogmissbruk då kommer jag att agera för han. Inte för hans skull utan för min egen skull.
Världslig makt, polisen? Ja, byt ut att kontakta hans mamma till att kontakta polisen. Jag har som medborgare i Sverige givit polisen och domstolarna uppgiften att utöva makt å mina vägnars skull, jag har med det sett till att jag själv inte ska agera. Jag har överlåtit mina maktbefogenheter till viss del...
Om man utifrån detta återgår till ursprungsfrågan, som jag anser vara lite luddigt skriven. Så ja, låt han nyttja droger ifred så länge som det inte påverkar mig. Skulle den situationen uppkomma, kommer jag att tillse att nödvändiga åtgärder vidtas så att han inte kan påverka mitt liv.
Och ja, på eget bevåg och utan att utföra en riskanalys låter jag det falla på mig själv att se och bedöma om drogerna tagit full kontroll över hans liv. och om så har skett kommer jag först att kontakta hans mamma och sedan polisen. Och den makten i den situationen har jag inte delegerat. (det är inte omöjligt att jag redan delegerat den makten redan, men jag orkar inte läsa svea rikes lag nu)
Följdfrågan är då kanske. Om jag ser att att drogerna tagit kontrollen över hans liv. Medans hans handlingar hotar att påverka någon annans liv? Även där skulle jag kontakta hans mamma/polisen. Grundtanken är att jag då skyddar någon annan och förhoppningen är att denna någon annan skulle skydda mig i denna situation.
(lite luddigt skrivet såhär på kvällskvisten, men jag tror mina tankegångar går fram)