2012-08-08, 19:39
Medlem
Floppsens avatar
Jag har ett stort problem. AltGr tangenten på mitt bluetooth tangenbord fungerar inte i någon linuxmiljö. Tyvärr har jag inte kunnat testat i windows miljö heller så kan därför inte utesluta att knappen faktiskt är paj.

Hur som haver. Jag har ett DELTACO TB-623 tangentbord som är trådlöst via bluetooth. Alla knappar fungerar utom AltGr.

Jag har läst att det kan bli problem med just AltGr tangenten i linux, därför antar jag det är mjukvara.

Jag har testat på ubuntu, debian och nu sitter jag på ett arch-system och det fungerar inte här heller! Jag har prövat allt som google erbjuder och vänder mig nu till er flashbackare.

Observera, för närvarande har jag inte tillgång till en grafisk miljö. Det har inte med x-serverinställningar att göra. Just nu kör jag inte i någon x-server, det fungerade inte heller i de system där jag körde i x-servermiljön.

Någon som har någon idé om hur det går att lösa? Går att att mappa om AltGr funktionen till en annan tangent?
Citera
2012-08-08, 20:46
Medlem
ganglere2s avatar
Är inte tangenten trasig så skulle jag tro att du inte har ställt in rätt tangentbordsuppsättning.
Finns olika som 102 tangenter, 104 o.s.v. Har varit med om liknande någon gång. Då kan en tangent ex.vis inte fungera eller så ger den fel tecken. Det du har ställt in passar troligen inte. Försök att ändra.
Citera
2012-08-08, 20:53
Medlem
Floppsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Är inte tangenten trasig så skulle jag tro att du inte har ställt in rätt tangentbordsuppsättning.
Finns olika som 102 tangenter, 104 o.s.v. Har varit med om liknande någon gång. Då kan en tangent ex.vis inte fungera eller så ger den fel tecken. Det du har ställt in passar troligen inte. Försök att ändra.
Det stämmer nog! Har bara 94 tangenter då det är ett minitangentbord. Tack för den infon, ska söka lite.
Citera
2012-08-08, 21:05
Medlem
Jonblunds avatar
Prova med ett std.tråd kopplat tangentbord, så vet du om det är mjukvara.
Citera
2012-08-08, 21:10
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund

Ja det är ett bra förslag.
Har själv ett mini till en dator och det fungerade genast, utan särskilda inställningar. Brukar vanligtvis inte behöva ställa in tangentbord utan det funkar omedelbart vid installationen nu. Oftast så fungerar den mesta hårdvara direkt numera men inte alltid.
Citera
2012-08-08, 21:14
Medlem
Floppsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Har ett annat trådlöst som fungerar. Men det är ett standard, alltså ett med 105 tangenter eller vad det är.
Citera
2012-08-08, 21:16
Medlem
Floppsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja det är ett bra förslag.
Har själv ett mini till en dator och det fungerade genast, utan särskilda inställningar. Brukar vanligtvis inte behöva ställa in tangentbord utan det funkar omedelbart vid installationen nu. Oftast så fungerar den mesta hårdvara direkt numera men inte alltid.
Mjo fast det är ju skillnad på bluetooth och vanlig wireless. Med ett vanligt wireless så sitter det ju en adapter gjord för tangentbordet i datorn. Bluetooth så sitter det en vanlig bluetooth adapter och eftersom tangentbordet inte har en normal layout kan det tänkas strula därför.

EDIT

Tror jag har hittat den där tangentuppstättningsinställningarna. Märket på tangentbordet finns inte med. Men det verkar ara relativt enkelt att modifiera så det ska jag pilla med i natt

EDIT 2:

Tangenten fungerar fysiskt. Om man trycker ner den och på backspace kommer ett ü.
Senast redigerad av Floppsen 2012-08-08 kl. 21:40.
Citera
2012-08-08, 22:38
Medlem
Floppsens avatar
Framgång!

Nu har jag lyckats lokalisera problemet lite.

Om jag ändrar keycodes i xkb/keycodes/evdev

Så att , repressenterar AltGr och AltGr repressenterar , då skriver AltGr ett , när man trycker på den och , fungerar exakt som AltGr ska fungera!

Med andra ord måste aliaset <RALT> eller <ALTGR> någonstans efter att keycodesen är satt sabba AltGr funktionen.

Men vart och varför? Jag använder pc101 och den gör inget med AltGr
Senast redigerad av Floppsen 2012-08-08 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in