• 2
  • 3
2012-08-10, 07:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Visst är det fördelaktigt, men det finns rätt många som lever på vikariat, jobbar timmar, inte jobbar alls etc och i princip får det att gå runt men inte mer.

Visst är det fördelaktigt att ha en buffert, men i vissa situationer är det inte helt rimligt och jag tycker det är trist att dumförklara folk för det.

Visst, men man anpassar givetvis sin buffert efter givna förhållanden. Någon med fast anställning bör ha ett par månadslöner sparade men jobbar man deltid exempelvis så kanske man bör ha 5000-10000 kr sparade. Är man arbetslös och får A-kassa kanske ens buffert är 5000kr. En tillräcklig buffert för att kunna klara något oförutsett helt enkelt. Sen beror det också givetvis hur man lever och bor. Bor man i villa så bör man ha en ganska så stor buffert men bor du i hyreslägenhet så kan den vara mindre.

Går man på socialbidrag förstår jag att det kan vara svårt med buffert men i alla andra situationer så finns det ingen ursäkt.
Citera
2012-08-10, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BBAZ
men vilken idiot du är rent ut sagt
tror du att det är vanligt att folk har 50-60 tusen i en buffert?

ja, jag tror att det är ganska vanligt. om man inte köper en massa onödig skit hela tiden så tar det inte så lång tid att spara ihop lite pengar...
Citera
2012-08-10, 11:41
Medlem
Det gäller att anmäla adressändring till alla ställen man får fakturor från, för vissa kan man göra det direkt via adressandring.se till andra får man skicka ett adressändringskort. Det är många som inte uppdaterar adressen från spar-registret. En annan fälla är om man har haft en särskild postadress, den måste man begära borttagning av, det görs inte automatiskt i samband med adressändring.

Behöver man låna pengar så tycker jag att man bör ha en så pass god relation med sin bank att man kan ansöka om ett lån där (t.ex. ett medlemslån). Givetvis är det absolut bästa att ha en buffert, och det är min personliga uppfattning att det är alla vuxnas egenansvar att ha en buffert, men jag förstår samtidigt att det kan vara svårt att bygga upp en. Alla kan dock spara något, det kräver endast viljestyrka, man får helt enkelt avstå något som inte är livsnödvändigt. Början man från noll så kan alla åtminstone "hitta" säg 200 kr i månaden. På så sätt sparar man lätt ihop 2400 kr på ett år, efter första året ökar man på så att man sparar 300 kr i månaden osv. Efter två år har man 6000 kr. Sedan får man helt enkelt anpassa sina utgifter efter sina inkomster. Har man varierande inkomst på grund av timanställning eller annan otrygg anställning får man lägga budgeten efter den sämsta månaden de senaste 12 månaderna. Ju otryggare anställning, desto större vikt att man har en buffert. "Tyvärr" innebär ju en buffert på banken att man diskvalificerar sig till försörjningsstöd, den som är rädd för det får väl ha bufferten i en spargris.
Citera
2012-08-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Visst är det fördelaktigt, men det finns rätt många som lever på vikariat, jobbar timmar, inte jobbar alls etc och i princip får det att gå runt men inte mer.

Visst är det fördelaktigt att ha en buffert, men i vissa situationer är det inte helt rimligt och jag tycker det är trist att dumförklara folk för det.

Vem som helst kan spara lite pengar varje månad, även om man bara kan avvara några 100. Många gnällspikar här inne som inte får pengarna att gå ihop här inne har säkerligen både platt-tv, dyrt mobilabb med iPhone. Internet ock kabelkanaler!. Som personen här inne som tog sms-lån för att hon inte kunde betala en mobilräkning!

Jag har tidigare i livet levt på sos kunde ändå lägga undan 2-300 i månaden och spara ihop en liten buffert. Har man fast jobb finns det ingen ursäkt att inte ha minst tre månadslöner i buffert!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in