2005-03-19, 20:43
Medlem
vad är det för skillnader? vad är det för regler som gäller på öppna anstalter? får man ha egna kläder? tv? träning? hur dags ska man sova? inlåsning?
antar att det skiljer sig lite från anstalt till anstalt men vore tacksam om någon kunde dela med sig av sina "erfarenheter" helst från öppen anstalt!

take care!
Citera
2005-03-19, 21:12
Medlem
Misstänker att du hittar all sådan info på www.kvv.se
Citera
2005-03-20, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stiga
vad är det för skillnader? vad är det för regler som gäller på öppna anstalter? får man ha egna kläder? tv? träning? hur dags ska man sova? inlåsning?
antar att det skiljer sig lite från anstalt till anstalt men vore tacksam om någon kunde dela med sig av sina "erfarenheter" helst från öppen anstalt!

take care!

Har en vän som satt på Svartsjö och det var hans första tur. Han säger att det inte var några som helst problem. Han satt precis innan det blev fullt så han hade iof tur men han sa att så länge man tog det lugnt, inte spelade allan så var det inga som helst problem. Tv fanns/finns det tillgång till, han anammade ett intresse för "Allsång på skansen" samt "Så ska det låta" och med tanke på hans medklienter så hade jag mer än velat se dem alla sitta och nynna Träningsmöjligheter fanns det och han hade körkort samt tidigare erfarenhet utan traktorer så han fick någon skitslö tjänst att köra deras traktor etc. Han hade inte haft några som helst problem med personalen men det var tydligen en gyllene regel att inte ha med personalen att göra ö.h.t.

En annan barndomskamrat sitter någonstans i närheten av Eskilstuna och den är sluten. Ungefär samma berättelse där med undantaget av att medfångarna är av den grövre kalibern samt att något arbete utomhus är inte direkt aktuellt. Han håller sig på sin kant och iom att det är långtidare som sitter där så har dom inget intresse utav folk som ska spela allan. Dom...tas om hand tydligen ganska fort. Utan att spela någon i händerna så är tydligen invandrare inte så populära och enligt deras utsago den största anledningen till att det blir bråkigt, gängbildning etc. Men eftersom jag inte själv har någon erfarenhet (och har heller inga planer på att skaffa mig dessa) av detta så får man väl sondera terrängen helt enkelt.
Citera
2005-03-20, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prestige2k
Har en vän som satt på Svartsjö och det var hans första tur. Han säger att det inte var några som helst problem. Han satt precis innan det blev fullt så han hade iof tur men han sa att så länge man tog det lugnt, inte spelade allan så var det inga som helst problem. Tv fanns/finns det tillgång till, han anammade ett intresse för "Allsång på skansen" samt "Så ska det låta" och med tanke på hans medklienter så hade jag mer än velat se dem alla sitta och nynna Träningsmöjligheter fanns det och han hade körkort samt tidigare erfarenhet utan traktorer så han fick någon skitslö tjänst att köra deras traktor etc. Han hade inte haft några som helst problem med personalen men det var tydligen en gyllene regel att inte ha med personalen att göra ö.h.t.

En annan barndomskamrat sitter någonstans i närheten av Eskilstuna och den är sluten. Ungefär samma berättelse där med undantaget av att medfångarna är av den grövre kalibern samt att något arbete utomhus är inte direkt aktuellt. Han håller sig på sin kant och iom att det är långtidare som sitter där så har dom inget intresse utav folk som ska spela allan. Dom...tas om hand tydligen ganska fort. Utan att spela någon i händerna så är tydligen invandrare inte så populära och enligt deras utsago den största anledningen till att det blir bråkigt, gängbildning etc. Men eftersom jag inte själv har någon erfarenhet (och har heller inga planer på att skaffa mig dessa) av detta så får man väl sondera terrängen helt enkelt.

SÅ man behöver inte söka en beskyddare eller gå med i ett gäng för att slippa bli utsatt för våld eller liknande?
Citera
2005-03-20, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prestige2k

tackar för svaret! någon annan som kan delge sina "erfarenheter" ?
Citera
2005-03-20, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NHB
SÅ man behöver inte söka en beskyddare eller gå med i ett gäng för att slippa bli utsatt för våld eller liknande?

Jag antar att det beror på vart du hamlar och hur du är funtad, samt VILKA som sitter på din avdelning. Han på Svartsjö satt tillsammans med en stor klump svenskar som hade avtjänat långa straff och dom sökte ingen bekräftelse från folk på insidan.

Han som sitter utanför Eskilstuna sitter också med en majoritet av långtidsdömda svenskar (mord etc) och just p.g.a längden vill inte någon ha en massa tjaffs. Jag frågade om detta med gäng och han sa att han ville inte ha något med dom att göra. Dessa "kåkgäng" bestod av en majoritet av gapandes och bråkandes invandrare och tydligen fanns det ingen direkt lojalitet hos dom. Det stals och bråkades internt och även droger är vanligt förekommande.

Så länge man sköter sig själv och inte har något behov av att hävda sig genom en massa snack och skit så BÖR man inte få problem. Kom och tänka på en historia jag fick höra av han som satt på Svartsjö. Det fanns en morddömd Jugoslav på avdelningen som avtjänade sin sista tid där. På avdelningen fanns det också en pratglad svensk som inte gjorde någon förmer annat än att han hela tiden pratade och var nyfiken på allt och alla. Denna börjar prata med juggen och fråga honom om vad han hade gjort etc och detta under tiden juggen spelar biljard eller vad han nu höll på med. Han tröttnar till slut och då frågar den pratglada svensken honom just hur många mord han har begått. Juggen släpper allt han har, knatar fram till killen och spänner blicken i honom och säger: "Tre stycken, men den sista killen har jag inte klippt ännu, FATTAR DU?".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in