2012-08-07, 21:32
Medlem
sprithitlers avatar
Jag har funderat en del på att skaffa en studsare i klass 2.
Jag vill ha ett modernt och fältmässigt vapen som klarar sig med lite olja och torrdragning, träkolv är snyggt, men inget som jag vill ta hand om.
Utbudet av fältmässiga halvautomater är inte det bästa på den Svenska marknaden, men ett vapen jag fastnat litegrann för och som verkar vara i min prisklass är Kel-tec SU16a.

Nu till frågorna, bedömer ni att en sådan klarar utseendereglerna för att godkännas på jaktlicens i Sverige? Såvitt jag förstått så är den Kel-Tecs egen konstruktion och de säljer såvitt jag vet inte vapen till militären så den borde inte falla på att den skulle vara en militär konstruktion.
Vem/vilka importerar Kel-tec? Vem/vilka säljer kel/tec i Uppland (Uppsala)? svante nilssons är inte intresserade av att engagera sig.
Citera
2012-08-07, 22:11
Medlem
swede1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Jag har funderat en del på att skaffa en studsare i klass 2.
Jag vill ha ett modernt och fältmässigt vapen som klarar sig med lite olja och torrdragning, träkolv är snyggt, men inget som jag vill ta hand om.
Utbudet av fältmässiga halvautomater är inte det bästa på den Svenska marknaden, men ett vapen jag fastnat litegrann för och som verkar vara i min prisklass är Kel-tec SU16a.

Nu till frågorna, bedömer ni att en sådan klarar utseendereglerna för att godkännas på jaktlicens i Sverige? Såvitt jag förstått så är den Kel-Tecs egen konstruktion och de säljer såvitt jag vet inte vapen till militären så den borde inte falla på att den skulle vara en militär konstruktion.
Vem/vilka importerar Kel-tec? Vem/vilka säljer kel/tec i Uppland (Uppsala)? svante nilssons är inte intresserade av att engagera sig.

Det är en civil konstruktion men den faller dels på utseendet och dels på piplängden.

Det är möjligt att licenstanten ger dig jaktlicens den men i så fall gör hon fel. Det händer ibland.

Skulle du få licens på den så är det ändå jaktbrott att jaga med den.
Citera
2012-08-07, 22:32
Medlem
urmamaspimps avatar
Kel-Tec är inte direkt kända för enastående kvalitet eller påtagligt driftsäkra vapen.

Om du anser att SU-16 skulle vara ett lämpligt val som jaktvapen och har gjort seriösa förfrågningar hos vapenhandlare så anser jag att du inte kvalificerar dig som en seriös jägare i mina ögon.

Det finns rekordeliga vapen med syntetstock om det är den som får dig lite kissnödigt hård när du ligger i lingonriset och äter mammas ostmackor.
Citera
2012-08-08, 00:29
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urmamaspimp
Kel-Tec är inte direkt kända för enastående kvalitet eller påtagligt driftsäkra vapen.

Om du anser att SU-16 skulle vara ett lämpligt val som jaktvapen och har gjort seriösa förfrågningar hos vapenhandlare så anser jag att du inte kvalificerar dig som en seriös jägare i mina ögon.

Det finns rekordeliga vapen med syntetstock om det är den som får dig lite kissnödigt hård när du ligger i lingonriset och äter mammas ostmackor.

Syntetstock är önskvärt, inte absolut nödvändigt. Picatinnyskena för sikte är krav, modern halvautomat med god tillgång till magasin är krav (några tjugofemmor på skjutbanan, en femma i jaktskogen) .223 är synnerligen önskvärt. ekonomiskt överkomlig är krav.

Vad du anser att är en seriös jägare bryr mig inte, liksom det inte bryr mig att du anser att en Audi A4 1,8T Avant i mörkgrön metallic är vad man ska köra.
Mina bilar är inte fotriktiga, mina bågar är inte fotriktiga. min heminredning är inte fotriktig, sommarstugan är inte fotriktig, jag dricker inte mellanmjölk.
Du får leva med A4, radhus, sportextra, Husqvarna 2000 i 30-06, hagelbock och golden retriever om du vill, det är inte mitt liv och inte min dröm. Jag gör andra val, respektera dem.

Någon skrev att en SU16a har för kort pipa, jag kommer inte ihåg reglerna, hur lång måste en studsarpipa vara?
Right, 47 cm lär vara för kort, ska vara minst typ 50 cm va?
Senast redigerad av sprithitler 2012-08-08 kl. 00:33.
Citera
2012-08-08, 01:29
Medlem
swede1986s avatar
Citat:
Syntetstock är önskvärt, inte absolut nödvändigt. Picatinnyskena för sikte är krav, modern halvautomat med god tillgång till magasin är krav (några tjugofemmor på skjutbanan, en femma i jaktskogen) .223 är synnerligen önskvärt. ekonomiskt överkomlig är krav.

Vad du anser att är en seriös jägare bryr mig inte, liksom det inte bryr mig att du anser att en Audi A4 1,8T Avant i mörkgrön metallic är vad man ska köra.
Mina bilar är inte fotriktiga, mina bågar är inte fotriktiga. min heminredning är inte fotriktig, sommarstugan är inte fotriktig, jag dricker inte mellanmjölk.
Du får leva med A4, radhus, sportextra, Husqvarna 2000 i 30-06, hagelbock och golden retriever om du vill, det är inte mitt liv och inte min dröm. Jag gör andra val, respektera dem.

Någon skrev att en SU16a har för kort pipa, jag kommer inte ihåg reglerna, hur lång måste en studsarpipa vara?

Om pipan är 47cm så är den godkänd i det avseendet. 45cm är gränsen för kulgevär. Jag trodde att den hade 16 tums-pipa.

Den faller dock fortfarande på utseendet.
Citera
2012-08-08, 04:32
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Vad baserar du detta på?
Citera
2012-08-08, 06:33
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Är det möjligt att skriva mer text utan att på något sätt besvara TS frågeställning, utan endast komma med egensnickrade kravspecifikationer på vad som utgör god takt och ton som jägare?

Det är just på grund av sådana som dig som utbudet av jaktvapen är så smalt i det här landet.
Citera
2012-08-08, 08:18
Medlem
urmamaspimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Vad baserar du detta på?

Dåligt stål i mantlar som spricker, dåligt härdade fjädrar, magasin som spricker i lödsömmen(!), plast som spricker i handgrepp, plastisk deformation vid låsblock, slagstift som går av,
saker som sker innan vissa vapen ens hunnit med 500 patroner!

Prova att slugga en keltec-pipa och titta på resultatet...
brotschningen av patronläget är sällan fin den heller.

Det skall nämnas att mina erfarenheter förvisso baseras på ett antal KT pistoler och inte "jaktvapen" från KelTec.
Citera
2012-08-08, 08:32
Medlem
urmamaspimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Är det möjligt att skriva mer text utan att på något sätt besvara TS frågeställning, utan endast komma med egensnickrade kravspecifikationer på vad som utgör god takt och ton som jägare?

Det är just på grund av sådana som dig som utbudet av jaktvapen är så smalt i det här landet.

Jag kan skriva oerhört mycket mer text om du vill men det gör inte SU-16 mer lämplig som jaktvapen för det.

Tycker du själv att det är ett lämpligt val?

Jag redogjorde inga som helst kravspecifikationer i mitt inlägg.

Jag har ingenting att säga till om utbudet av jaktvapen i Sverige.

Vad har ditt egna inlägg tillfört diskussionen och hur var det relaterat till TS frågeställning?

Ursäkta, jag är lite morgonbitchig..
Citera
2012-08-08, 08:50
Medlem
urmamaspimps avatar
Citat:
Jag gör andra val, respektera dem.

Det gör jag, men det betyder inte att jag tycker de är vettiga

Citat:

En duktig smed kan möjligen pipa om vapnet men det blir inte på något sätt billigt men ett av de få alternativen som står till buds när det gäller SU-16.

Sen har du ju förstås de lite godtyckliga bedömningen hos licensgivande myndighet,
den ser ju lite "militär" ut och den kommer sannolikt att bedömas därefter,
hur fel du än må tycka det är.
Orkar du med ett harvande i rätten över ett felaktigt beslut så go ahead,
jag hade köpt en Tikka T3 och jagat istället.
Citera
2012-08-08, 09:51
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Det gör jag, men det betyder inte att jag tycker de är vettiga

En duktig smed kan möjligen pipa om vapnet men det blir inte på något sätt billigt men ett av de få alternativen som står till buds när det gäller SU-16.

Sen har du ju förstås de lite godtyckliga bedömningen hos licensgivande myndighet,
den ser ju lite "militär" ut och den kommer sannolikt att bedömas därefter,
hur fel du än må tycka det är.
Orkar du med ett harvande i rätten över ett felaktigt beslut så go ahead,

Tikka T3 uppfyller låt oss se, Inga av mina önskemål eller krav.
Den ger inga merärden som är så stora att de motiverar pengarrna jämfört med att köpa klass 2 jaktammunition till miin 6,5a.
Citera
2012-08-08, 10:02
Medlem
urmamaspimps avatar
Citat:
Tikka T3 uppfyller låt oss se, Inga av mina önskemål eller krav.
Den ger inga merärden som är så stora att de motiverar pengarrna jämfört med att köpa klass 2 jaktammunition till miin 6,5a.

Citat:

Köp vad fan du vill, JAG hade köpt en bössa och jagat istället för att ödsla tid på att försöka få licens på något näst intill ouppnåeligt,
för det är väl jakten som är det viktigaste för dig, inte hur bössan ser ut, väl....?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in