2012-08-07, 16:06
Medlem
Försökte skriva en så tydlig rubrik som möjligt, det gick ju sådär..

Är totalt noob när det kommer till moppemek, så var snäll mot mig!
Har en kina-moppe. Denna hade stått stilla några månader när jag köpte den och de hade gjort missen att låta tanken vara knappt halvfull. Resultatet blev såklart rost i tanken.
För att förebygga problem så satte jag på ett extra bränslefilter (sitter bränslekran med vakuum). Jag tappade ur all bensin och fyllde på ny fräsch med en lite rejälare skvätt k-sprit.

Då blev det nya problem. Den släpper inte vakuumet, vilket innebär att den forsar fram bensin även när moppen är avstängd. Läste då någonstans att man inte ska sätta på extra filter eftersom de då flödar..
Rycker jag vakuumslangen, så släpper den bara ut den mängd som ligger kvar i filtret.

Bör jag plocka bort det extra filtret igen (byta ut hela bensinslangen)? Eller felar det någon annanstans?

Har just plockat av bensinkranen för att rengöra den och det filter som sitter där.. Hur vet man att kranen är ok i övrigt? Har fattat så mycket som att det inte kommer någon bensin alls om membranet är kasst, men kan det bli motsatt fel med, dvs att den trycker ut mer soppa än den ska?
Citera
2012-08-07, 19:02
Medlem
Rexxys avatar
Rost i tanken? En kinapuff har väl plasttank, då rostar det inte!

En vakumkran funkar så att den öppnas när det sugs i ena slangen. Om det kommer bensin hela tiden är kranen sönder, och kan behöva bytas.

Men det går att köra med en trasig vakumkran, man får bara hålla koll så inte förgasaren läcker något. Då blir den en pöl under moppen...
Citera
2012-08-07, 19:14
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
Rost i tanken? En kinapuff har väl plasttank, då rostar det inte!
Nänä, äkta stålplåt av sämsta kvalité! Givetvis i kombination med tanklock som gärna blir otäta, så regnvatten kan komma in i stora mängder och orsaka TS problem...
Citera
2012-08-07, 19:45
Medlem
Precis, "prima" stål.. (Fullt SÅ noob är jag inte att jag inte kan se att det är rostad plåt! )

Det kommer inte bensin hela tiden, men efter start så släpper den inte trycket igen utan att jag drar ut vakuumslangen från insuget.

Men det extra soppafiltret har ingen betydelse? Känns ju rätt skönt att ha det på, då filtret som sitter på kranen inte är värst finmaskigt.

Edit; Om jag suger tryck i vakuumslangen så slutar bensinen omgående att rinna när jag slutar suga/tar bort tummen. Det är bara när vakuumslangen sitter på insuget som den inte vill sluta spotta fram soppa..
Senast redigerad av Buslinslus 2012-08-07 kl. 19:48.
Citera
2012-08-08, 09:10
Medlem
Funderar fortfarande på om det extra bensinfiltret har betydelse?

Kan även lägga till att vakuumet funkar om jag suger i slangen. Då slutar det rinna direkt jag slutar suga/tar bort tummen. Men kopplad till insuget så förblir trycket även om motorn stängs av..
Citera
2012-08-08, 12:44
Medlem
INTPs avatar
Filtret spelar ingen roll.

Kan tänka mig att innehållet i kranen kärvar lite, när du testar att suga/släppa försvinner vakuumet så snabbt att rörelsen får kranen att stänga helt, medan vakuumet försvinner långsammare när motorn stängs av och kranen kanske inte stängs helt.
Citera
2012-08-08, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Filtret spelar ingen roll.

Kan tänka mig att innehållet i kranen kärvar lite, när du testar att suga/släppa försvinner vakuumet så snabbt att rörelsen får kranen att stänga helt, medan vakuumet försvinner långsammare när motorn stängs av och kranen kanske inte stängs helt.

Aha! Låter logiskt! Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in