2012-08-07, 12:44
Medlem
snikvards avatar
Har på sistone mer och mer sökt efter specifika ljud när jag repar med mina band. Har ett gäng effektpedaler med "specifika" effekter, eller vad man ska kalla det. Jag snackar ganska billiga (500-1000-kronorsklassen) effektpedaler med vardera chorus/delay/overdriver/wahwah m.m.

Dessa funkar lite si och så tillsammans, och jag har blivit mer och mer sugen på en ordentlig multieffekt. Har visserligen en gammal sedan lång tid tillbaka, men det är också den som fått mig lite avskräckt på multieffekter (det är en billig ZOOM). Disteffekterna är ganska grötiga, och flera sound tillsammans brukar få skiten att surra som ett getingbo och runda friskt. Har fått upp ögonen får lite dyrare, rejäla multieffekter, sedan jag hört att allt fler etablerade band kör med sådant på inspelningar och live.

Har väl ingen konkret budget, men skulle kunna tänka mig ett rimligt tak på 3000 kronor. Siktar då främst på begagnat. Har än så länge kollat upp POD X3 Live (http://line6.com/legacy/podx3live). Som man ser på länken så tillverkas de inte längre, men brukar gå för ganska rimligt pris begagnat. Har också för mig att jag för länge sen läst att In Flames kört med sådana på några plattor?
Den andra jag huvudsakligen kollat in upptäckte jag när jag nördade mycket Deep Purple, och nån Youtube-lirare la upp massa covers med underbart ljud: BOSS GT-8 (http://www.bossus.com/gear/productde...ProductId=720).

Jag har i stort sett ingen erfarenhet av såna här lite dyrare pedaler, så vänder mig nu till kära Flashback. Musiken jag tänkt spela är är hårdrock som lutar lite mer åt "metal", samt indie/britpop och liknande.

Har ni andra tips? Åsikter eller erfarenhet?
Citera
2012-08-07, 18:24
Medlem
IshethZenunims avatar
Nu ligger det här en bra bit över din budget, men jag har nyss köpt ett Avid Eleven Rack som är det bästa köp jag någonsin gjort. Kostade 7200 kr, men är värt varenda spänn. Det är en kombinerad multieffekt/förstärkarsimulering/högtalarsimulering/ProTools-interface. Inte nog med att den låter precis som allt från en Vox AC30 till en Bogner, det känns också som att spela på en riktig förstärkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in