2016-12-18, 13:04
Medlem
Tammers avatar
Jag hade tänkt göra det. Men de skulle tydligen ha skickats senast 16 december...
Vad händer om man lägger på dem den 18:e? Har Posten tagit ner de röda lådorna redan? Kan man lägga korten på en vanlig blå eller gul låda?
Citera
2016-12-18, 13:17
Medlem
Klart jag skickar julkort. Ett bra sätt att visa sin uppskattning till människor. Likväl som att det är roligt att få är det roligt att ge. Detta är något annat än ett mejl eller sms, man anstränger sig en smula utöver det normala idag!
Citera
2016-12-18, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag hade tänkt göra det. Men de skulle tydligen ha skickats senast 16 december...
Vad händer om man lägger på dem den 18:e? Har Posten tagit ner de röda lådorna redan? Kan man lägga korten på en vanlig blå eller gul låda?
Du sätter på vanligt porto och postar som vanligt brev. Då ska det gå fram på en dag i större delen av Sverige.
Citera
2016-12-18, 14:48
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du sätter på vanligt porto och postar som vanligt brev. Då ska det gå fram på en dag i större delen av Sverige.
Ok. Men julfrimärken är alltså oanvändbara efter den 16:e?
Citera
2016-12-18, 15:21
Medlem
Citat:
Om du vill vara helt säker så är det så men man vet aldrig med Posten, jag tror ju inte att de sitter och sorterar efter vilket frimärke som sitter på.
Citera
2016-12-18, 15:38
Medlem
Citat:

Nej, dom är inte oanvändbara. De delas ut tredje vardagen efter inlämnandet.
16:e är bara sista dagen där det garanteras bli utdelat innan julhelgen.
Citera
2016-12-18, 15:44
Medlem
Merwinnas avatar
Ja, men de blir tyvärr färre för varje år. För när folk slutar skicka till mig så slutar jag skicka till dom... Det gör å andra sidan, att med så få kort kan jag lägga ner lite mer arbete på varje. I år skickade jag t.ex. med reflexhjärtan som jag virkat själv till alla. Barnfamiljerna fick ett till varje barn i kuvertet.

Julkort som jag får ställer jag upp på spiselhällen som juldekorationer, och alla som vill kan vända på dem och läsa vilka de är ifrån. Så funkar det ju inte med e-mail eller facebook!
Citera
2016-12-18, 15:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Nejdå, men då garanterar posten inte längre att försändelsen kommer fram till jul. Julfrimärken går att använda året om, fast breven tar då tre vardagar att komma fram (ekonomipost). Man kan också köpa några frimärken i lägre valörer att komplettera med, om man vill att brevet ska gå som A-post.
Citera
2017-12-20, 21:50
Medlem
Julbump

Citat:
Ursprungligen postat av kalasetistan
Jag brukar få julkort från några släktingar. Jag skickar dock aldrig julkort till någon och har aldrig känt någon skyldighet eller behov att göra det. Plus att jag tycker lite synd om brevbärarna.

Funderade mest på om det är en generationsfråga att skicka julkort. Om yngre personer idag faktiskt skickar julkort. Gör du?

Jag tror det.
De fysiska julkort som jag både får och som jag skickar gäller enbart äldre personer.
Jag tror jag är ett undantag ur min egen generation att skicka fysiska julkort.
Tråkigt, för det är mer personligt att få ett kort i brevlådan och som man sedan kan sätta upp på kylskåpet.

Men jag skickar även ibland en julhälsning över datorn, med fin julmusik och vackert tecknat till, så ibland får vissa dubbla julkort.
Senast redigerad av manot 2017-12-20 kl. 21:52.
Citera
2017-12-21, 00:31
Medlem
Bravess avatar
Jag är strax över 30 och skickar julkort med posten. Brukade aldrig göra det när jag bodde i Sverige dock, men här gör jag det varje år. Så det beror nog mest på att det är en trevlig grej att göra när man bor halva jorden ifrån sin familj och vänner. De tycker också att det är trevligt att få kort från andra sidan världen. Mer personligt än ett mail antar jag, och gulligt att kunna sätta upp på kylskåpet.
Citera
2017-12-21, 19:34
Medlem
Adriadnes avatar
29 år och ja, jag skickar fysiska julkort med bilder på barnen till släktingar och vänner.
Citera
2017-12-21, 19:36
Medlem
Brukar bli 10 kort som skickas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här