2012-08-06, 19:15
Medlem
winterboards avatar
Jag är en nolla på ekonomi och allt vad det innebär, men tanken slog mig att man kanske skulle köpa ett par tusen Euro nu när kursen är mycket låg och sedan köpa tillbaka SEK när den är högre igen.

Är det en möjligt? Vad bör man tänka på?

/wb
Citera
2012-08-06, 19:19
Medlem
ubersantas avatar
Valutaspekulation är oftast värdelöst att göra med så små summor.

Inte nog med det så är det väldigt osäkert med euro just nu. Du förutsätter att euron återhämtar sig, när det faktiskt finns en påtaglig risk att euron kraschar.

Så... den möjliga vinsten är påtagligt låg jämfört med risken.
Citera
2012-08-06, 19:21
Medlem
Springkuks avatar
Euro alltså, där har du nåt. Tycker du ska köpa minst 10 000 när du ändå är på gång. Enligt mitt tycke en helt riskfri affär. Köp några olivträd på gazaremsan när du ändå håller på.
Citera
2012-08-06, 19:29
Medlem
winterboards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Springkuk
Euro alltså, där har du nåt. Tycker du ska köpa minst 10 000 när du ändå är på gång. Enligt mitt tycke en helt riskfri affär. Köp några olivträd på gazaremsan när du ändå håller på.

Kan man göra det? Köpa träd och sedan sälja om ett par år? Jag förstår inte hur värdet på träden kan öka men du kanske kan förklara.

Finns det inget bättre ställe att köpa träd på än just gazaremsan, så vitt jag förstår är det mycket oroligheter där eftersom Israel kontrollerar i princip hela området, utom just marknivån?
Citera
2012-08-07, 10:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Jag hade köpt... Är ganska övertygad om att den kommer att bli dyrare i framtiden. Köp när det är billigt och sälj när det är dyrare.. Lätt som en plätt!
Citera
2012-08-07, 11:06
Medlem
Som sagt, det blir inte någon betydande avkastning på så små summor när man pratar forextrading.

Vad får dig för övrigt att tro att euron vänder skarpt uppåt just nu? Personligen tror jag det dröjer, om alls innan euron är på väg upp igen.

Om du är helt övertygad om att euron stärks kraftigt de närmsta timmarna eller dagarna så kör hårt istället och ta en fläskig hävstång som alla andra lycksökare. =) Finns forextraders som våldsama hävstänger typ uppemot 400-500:1. Men det går fort nedåt då också såklart, så var säekr på din sak och beredd att förlora allt snabbt.
Citera
2012-08-07, 19:22
Medlem
samotis avatar
Nån som vet vart man kan få bättre kurs än forex. Då tänker jag EUR till SEK har cirka 18-19 tusen redo att flyga i september. Eller det är bara att kolla runt hörnet??
Citera
2012-08-07, 20:04
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samoti
Nån som vet vart man kan få bättre kurs än forex. Då tänker jag EUR till SEK har cirka 18-19 tusen redo att flyga i september. Eller det är bara att kolla runt hörnet??

Handelsbankens automater brukar ha lite bättre kurs.
Citera
2012-08-08, 16:07
Medlem
R170s avatar
Här kan ni se valutakurser hos olika banker http://www.vaxlingskontor.se/
Det måste finnas smartare sätt tjäna på euro än köpa kontanter då köp/säljkursen skiljer sig mycket. Euron måste stärkas med ~7% innan man börjar tjäna på det.

Någon räntefond i Euro borde vara smartare och billigare så man får valuta effekten.
Senast redigerad av R170 2012-08-08 kl. 16:15.
Citera
2012-08-08, 16:19
Medlem
sucuks avatar
Vad är det som säger att euron skall upp? Enligt många, mig själv inkluderad är det möjligt att vi får se euron under 8 kronor under hösten. Låter väldigt riskabelt att spekulera i uppgång.
Citera
2012-08-10, 00:01
Medlem
nyblads avatar
Avanza och placera.nu verkar tycka det är en dålig plan. Inte för att dom är några orakel men ändå.
https://www.avanza.se/aza/press/pres...article=225452

Du måste ju även betala banken 2 gånger för valutaväxling som ytterligare drar ner dina odds att göra en bra affär. Och även om det blir en vinstaffär så har jag mycket svårt att tro att det skulle bli en stor vinst.

Läs på om aktier om du vill ha en bra chans tjäna pengar på ett liknande vis istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in