• 1
  • 2
2012-08-06, 16:53
Medlem
yulbrynners avatar
Idag tog jag en ordentlig titt i grönsaksdisken. Det myllrade av oupptäckta skatter.

Hör på detta:

kålrabbi
Jordärtskocka
Majrova
Palsternackor
Rotselleri
Riktiga rödbetor!
Kålrot
Blomkål
Pumpa
Rättikor
Rädisor
Kronärtskocka

Allt såg så intressant och gott ut! Men jag vet inte vad jag ska ha det till. Jag hade gärna gjort rätter med mycket rotfrukter och såna här saker. Jag vill inte bara ha det som smaksättare. Jag vill ha rätter som bygger på det här!

Tillsammans i denna tråd kan vi berätta om olika rätter samt delge tips om hur man kan använda ovanliga grödor från grönsaksdisken i matlagningen.

Vem vill börja?
Senast redigerad av yulbrynner 2012-08-06 kl. 16:57.
Citera
2012-08-06, 17:01
Medlem
Milamis avatar
Palsternackor
Rotselleri
Kålrot

Goda att ha i soppor tex köttsoppa eller grönsakssoppa. Perfekt höstmat

Annars är de goda att rosta i ugn tillsammans med potatis och morot. Som tillbehör till kötträtter.

Blomkål
Brukar jag nog mest äta som den är.

Rädisor
Goda i sallad!

Kronärtskocka
Perfekt "tapas-rätt" som typ sent kvällsmål. Koka den med citron och ät den köttiga delen av bladen som du doppar i smör. mums!
Citera
2012-08-06, 19:14
Medlem
yulbrynners avatar
Fler förslag och ideér
Citera
2012-08-06, 19:39
Medlem
Shrink in spes avatar
Jordärtskockssoppa är riktigt gott. Perfekt förrätt!
http://www.tasteline.com/recept/Jordartskockssoppa_3

Rödbetor och palsternacka är gott att blanda upp klyftpotatisen med. Bara rensa, klyfta, på med olja och lite kryddor - sen in i ugnen.

Kronärtskocka är gott att äta som tillbehör, gärna med lite smör och salt. Kan även vara gott att droppa lite citron över!
http://www.recept.nu/per_morberg/sma...kronartskocka/
Citera
2012-08-06, 20:03
Medlem
yulbrynners avatar
Bra förslag!

Mer! Mer!

Det behöver inte vara färdiga rätter som finns. Hitta på!

Grytor? Grejer i ugnen?

Jag söker enkla rätter som lagar sig själva. Man blandar i ingredienserna och låter det puttra
Senast redigerad av yulbrynner 2012-08-06 kl. 20:15.
Citera
2012-08-06, 20:31
Medlem
negerbarns avatar
Så, om jag förstått dig rätt, så är detta en tråd som ska fyllas med recept på mat innehållandes vilka grönsaker/rotfrukter som helst, bortsett från tomat, gurka, isbergssallad, potatis, lök och morötter? Och recepten behöver inte ens bestå av enbart dessa grönsaker, utan det kan vara vilka recept som helst, bara de innehåller någon lite "ovanligare" grönsak?

Lite brett ämne, men jag kanske har tolkat fel?¨

I alla fall, här kommer lite tips om diverse saker du kan göra. Inte hela maträtter, men funkar bra som delar eller tillbehör.
Blomkålsmousse.
Smarrigt, kalorifattigt. Koka, mosa och krydda med salt och peppar, och eventuellt muskot. En klick creme fraiche eller en skvätt grädde är optional.
Rödbetor med smör.
Koka. Skala. Ät. Enkelt. Gott.
Honungsglaserade rotfrukter
Morötter, palsternacka, kålrot och eventuellt potatis. Olja, salta, på med honung, lite peppar, och om du känner dig modig, lite hackad chillifrukt. Dela i lagom delar och kör i ugn, precis som klyftpotatis.
Senast redigerad av negerbarn 2012-08-06 kl. 20:33.
Citera
2012-08-06, 20:31
Medlem
Dirges avatar
Palsternacka e jättegoda att köra som klyftisar i ugnen.
Citera
2012-08-06, 20:36
Medlem
FBMinchias avatar
Fänkål brukar jag använda i risotto, med lök, vitlök och salsiccia som är smaksatt med chili och just fänkål. Det blir en lakritsbetonad smak som även kan förstärkas med en skvätt pastis.
Citera
2012-08-06, 23:02
Medlem
Roxanas avatar
Har ätit rättika med chevré, mycket god och smakrik kombination. Två skivor rättika med en skiva chevré mellan som sedan lagades i ugnen.
Citera
2012-08-06, 23:02
Medlem
yulbrynners avatar
hur äter man kronärskocka? ska man ta bort de yttre bladen eller äter man allt?
Citera
2012-08-06, 23:09
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
hur äter man kronärskocka? ska man ta bort de yttre bladen eller äter man allt?

http://www.alltommat.se/recept/Kokt-...undrecept-1354.
Riktigt gott kan jag säga.

Brukar dock ibland fuska och köpa kronärtskockshjärta på burk och ha på hemmagjord pizza, mumma
Citera
2012-08-06, 23:16
Medlem
Eckepeckes avatar
Min morsa gör en av mina absoluta favoriträtter; Blomkålsstuvning med skinka.

Man tärnar skinka, gör en stuvning med blomkålen, blandar med skinka och häller i en ugnsform.

Sedan täcker man skapelsen med ett lätt lager ost. In i ugnen och ut igen. Servera med kokt potatis!

Fy fan.. Det är så sjukt gott. Världens bästa mat att ha i matlåda. Smakar ännu bättre dagen efter då det fått stå och dra ett par timmar under natten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in