2012-08-05, 23:04
Medlem
troubleices avatar
Vill bara börja med att säga att vi ska boka tid hos veterinär imorgon men är lite nyfiken på vad det kan vara och försöker se om någon här har någon gissning?

Vi har hemma en kastrerad hane på 1 år. För någon vecka sedan märkte jag att han var irriterad i ena ögat (rann gult var) så jag tvättade ögat så som veterinären jag ringde sa att jag skulle göra. Misstänkte inflammation. Sedan spred det sig till det andra ögat. Men nu har det blivit bättre men tycker fortfarande att han inte är riktigt 100 i dom ännu...

Sen upptäckte jag en morgon att hans analöppning var som röd just vid hålet med lite torkat bajs runt omkring. Sedan har det blivit lite svullet där. Har försökt rota igenom hans tjocka päls vid analen för att se om han har ett "extra hål" (analsäcksinflammation) men är ganska svårt då han inte gillar att jag tar i det området alls... Han är nyligen avmaskad. Han bajsar normalt bajs och äter och dricker som vanligt. Verkar inte lida av det men har försökt googla dessa symptom men hittar ingenting som låter som min katts problem...

Är ju orolig över min älskade "skogstiger"
Citera
2012-08-05, 23:09
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Tycker du borde gå till veterinären för att förhindra en analkande kattastrof
Citera
2012-08-05, 23:12
Medlem
Det är ju prideveckan nu. Jag tror det går över snart igen!

Citera
2012-08-05, 23:12
Medlem
troubleices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole

Som sagt, ska boka tid imorgon!
Citera
2012-08-05, 23:14
Medlem
troubleices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Det är ju prideveckan nu. Jag tror det går över snart igen!

Rätt säker på att han inte deltog på pride!

Japp, veterinärbesök imorgon såklart. Är bara jobbigt att gå runt och inte veta alls vad det kan vara...
Citera
2012-08-05, 23:20
Medlem
MightyAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole

Hahahaha! jag håller med...
Citera
2012-08-05, 23:49
Medlem
troubleices avatar
Kan det vara klamydia?

(Inga fler Pride-skämt, tack )

Hittade detta:

- Det huvudsakliga kliniska symtomet är en inflammation i ögats bindhinna. Endast ett öga kan vara drabbat till en början men med tiden så ses symtomen från båda.

- Kan ibland också påvisas i vagina och ändtarm.

- De flesta mår relativt bra och fortsätter att äta som vanligt.

Vi tog hem en kattunge för någon månad sedan och denna har inte visat några sjukdomstecken alls. Dock står det också att en katt kan bära på bakterien utan att vara sjuk och därmed smitta andra katter. Isåfall ska båda katterna gå på antibiotika.

Känner mig nästan säker på detta nu... Vi får väl se imorgon!
Citera
2012-08-06, 00:57
Medlem
H.E.L.s avatar
Hemmorojd kanske? Nog bäst o avliva o vilket fall.
Citera
2012-08-06, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Kan det vara klamydia?

(Inga fler Pride-skämt, tack )

Hittade detta:

- Det huvudsakliga kliniska symtomet är en inflammation i ögats bindhinna. Endast ett öga kan vara drabbat till en början men med tiden så ses symtomen från båda.

- Kan ibland också påvisas i vagina och ändtarm.

- De flesta mår relativt bra och fortsätter att äta som vanligt.

Vi tog hem en kattunge för någon månad sedan och denna har inte visat några sjukdomstecken alls. Dock står det också att en katt kan bära på bakterien utan att vara sjuk och därmed smitta andra katter. Isåfall ska båda katterna gå på antibiotika.

Känner mig nästan säker på detta nu... Vi får väl se imorgon!

Kan tyvärr vara klamydia, ja. Men att det kan påvisas i ändtarm betyder såvitt jag minns inte att fysiska symtom uppenbarar sig utan att man kan ta svabbprov där (jag kan dock minnas helt galet)
Citera
2012-08-06, 18:54
Medlem
troubleices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Kan tyvärr vara klamydia, ja. Men att det kan påvisas i ändtarm betyder såvitt jag minns inte att fysiska symtom uppenbarar sig utan att man kan ta svabbprov där (jag kan dock minnas helt galet)

Ja, jag misstänker ju det... Ja, kanske det. Eller så har han fått någon inflammation i baken när han har fått klamydia? Tänkte på att deras immunförsvar försämras ju då. Så kanske är en kombination av båda. Ska iallafall be dom ta prover så man vet. Ringde djurkliniken idag men fick ingen tid innan fredag. Ska försöka nå distriktveterinären imorgon och se om han kan kolla upp han tidigare än så.
Citera
2012-08-14, 23:55
Medlem
troubleices avatar
Varit hos veterinär i fredags och katten mår redan mycket bättre Misstänkte att det var en hårboll som fastnat eller dylikt. Fick hem "Cat Malt" och ögondroppar. Skönt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in