Flashback bygger pepparkakshus!
2012-08-05, 18:45
Medlem
Navos avatar
Tjenare.

Blev grymt sugen på att spela på en klubb nu efter jag var ute igår natt när 2 dj's spelade massa skit musik som dem enbart tyckte om och ingen annan...

Jag undrar hur dem kan ha fått plats där för att spela sån musik som ingen knappt dansar till.

Hur söker man till att bli dj på en klubb?
Vad har ni för tips och hur gjorde ni?

Har ca 5 års erfarenhet och låtar sedan 4 år tillbaka samt dagens hits och ett diplom som är söt

Mvh
Citera
2012-08-05, 19:36
Medlem
jannesvansloss avatar
Ring till klubbens ägare och snacka. (rekommenderar någon liten skitklubb) ev. ha gärna någon kort film när du lirar.

Säg att du kan lira där gratis, så du liksom får in en fot.

Sen är det bara att hoppas på att folket gillar det och sedan gå vidare med att ta betalt och gå till större klubbar osv.
Citera
2012-08-05, 20:16
Medlem
Navos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Ring till klubbens ägare och snacka. (rekommenderar någon liten skitklubb) ev. ha gärna någon kort film när du lirar.

Säg att du kan lira där gratis, så du liksom får in en fot.

Sen är det bara att hoppas på att folket gillar det och sedan gå vidare med att ta betalt och gå till större klubbar osv.

All right.. tackar.
Brukar ni gå efter en playlist när ni spelar eller kör ni på känsla??
Citera
2012-08-05, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Navo
All right.. tackar.

Beroende på vad det är för ställe vet man ungefär, men brukar sitta dagen/dagarna innan och pilla på ett set så man är hyfsat förberedd, sedan får man känna sig fram vilka låtar som funkar och inte funkar.. att vara flexibel är en del av jobbet, dansar ingen så gör man något fel helt enkelt.

Det är relativt svårt att bara köra låtar man inte hört förut av olika anledningar. Förbered dig alltid.
Citera
2012-08-05, 23:45
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navo
All right.. tackar.

Haha, jag är ingen DJ..
Men min polare är (inte alls känd) han är just nu i stadiet "lira gratis på klubbar", och har faktiskt lirat några gånger på collage i sthlm!

Men lira efter känsla tror jag, och lira musik som du tror skulle passa åldern på folket och miljön!

Lycka till!
Citera
2012-08-20, 10:35
Medlem
bottleofcracks avatar
Tänker inte säga att jag är någon expert på området, men när det gäller vilket set du ska köra så sla du aldrig ha en helt planerad setlist du ska köra. Sen så ska du aldrig bara köra på känsla heller. Se till att du vet vilken publik stället har, gå dit någon kväll och kolla läget. Se vilka som dansar och vad de dansar till sen planerar du vilket sorts set du ska köra utifrån det.
Något jag rekomenderar starkt är att du har dina öppningsmixar klara. De tre fyra första låtarna kan vara bra att ha bestämt i förväg, välj låtar du vet passar ihop och som du vet att du kan mixa bra tillsamans.

Jag kan säga att jag gillar att öppna med Avicii - Streetdancer => Sound of Stereo - Supah Dupah => Sidney Samson - Riverside (Afrojack remix) => Yeah Yeah Yeahs - Heads Will Roll (A-trak remix).
Denna öppning säger hej jag är här, nu jävlar ska ni dansa, men man öppnar ändå inte för hårt. Sedan så kan man gå åt vilket håll man vill efter Heads Will Roll, då den är jävligt lätt att mixa med det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in