2005-03-18, 20:18
Medlem
Satt just och funderade på mina matvanor och insåg att jag väldigt sällan äter kokt mat. Nu menar jag inte potatis eller grönsaker, utan fisk eller kött. Det var mycket länge sedan jag åt en kötträtt som baseras på kokt kött, fisk ännu längre sedan. Mestadels blir det ugnen eller stekjärnet som står för tillagningen. Är det samma sak i ert kök, och vad beror detta på¨? Varför är det så att den stekta maten tar överhanden i dagens matkultur?
Citera
2005-03-18, 20:30
Medlem
manganmanges avatar
instämmer! har nog nästan aldrig hänt, det är ugnen stekpannan grillen eller fritösen som gäller
Citera
2005-03-18, 20:41
Bannlyst
Det blir godare i stekpannan/ugnen?

Jag är ingen kock eller historiker, men är det inte så att det kött man förr kokade var det kött som var segt, tex "dåliga" bitar eller torkat/saltat kött?
Dessutom använde man kanske buljongen som soppa dagen efter.

Idag har vi billigt bra kött direkt i kyldisken och behöver inte göra det.
Citera
2005-03-18, 20:44
Medlem
OliTs avatar
Jag äter en hel del grytor, mest på viltkött. Älgkalops och liknande är inte ovanligt.
Citera
2005-03-18, 20:46
Medlem
Jo, grytor äter jag också (senast idag), men jag brukar försteka köttet innan det åker ner i grytan, samma sak med grönsaker och liknande. Har fått för mig att det blir bättre smakutfällning ommman bryner det lite innan grytan.

Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer
Det blir godare i stekpannan/ugnen?

Jag är ingen kock eller historiker, men är det inte så att det kött man förr kokade var det kött som var segt, tex "dåliga" bitar eller torkat/saltat kött?
Dessutom använde man kanske buljongen som soppa dagen efter.

Idag har vi billigt bra kött direkt i kyldisken och behöver inte göra det.

Allt kött idag är ju inte bra/lämpat för stekning, en del blir segt utav bara fan om steker det... Men jag tror du är inne på nått när det gäller saltat/torkat kött, detta måste naturligtvis var lämpligare för kokning än stekning.
Citera
2005-03-18, 22:35
Medlem
Deannas avatar
Fisken kokar jag hellre än steker.. Helst ångkokning.
Kött blir dock godare stekt.
Citera
2005-03-20, 21:03
Medlem
har kokt lite potatis idag, men som vanligt stekte jag köttet....
Citera
2005-03-20, 22:34
Medlem
vagators avatar
felpost
Citera
2005-03-20, 22:38
Medlem
vagators avatar
Lagade porterstek härom dagen. Rekomenderas verkligen, och lätt att tillaga.
Koka fransyska eller rostbiff i porter, soya och svartvinbärsaft + lite kryddor. Såsen gör ni på avkoket. Jättegott!
Citera
2005-03-20, 22:39
Medlem
CrapOramas avatar
Det ända kött jag kokar är korv. Jag tycker att "vanligt" kött blir så sladdrigt och konstigt om man kokar det. Nej, stekpannan är min bästa vän.
Citera
2005-03-20, 23:36
Medlem
Madchilds avatar
Visserligen kokar jag sällan mitt käk, dock finns det många fina och klassiska rätter som man kokar, t ex:
Dillkött
Stekar såsom porterstek
Sjömansbiff
Kroppkakor
Grytor

Det händer att jag kokar kyckling om det ska i nån sås, har för mig att det är den metoden dom kör med på kineshaken.
Citera
2005-03-21, 00:45
Medlem
pentrys avatar
Kokar potatis rätt ofta. En och annan gryta blir det också, annars är det ganska dåligt med kokandet.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in