2012-08-04, 13:21
Medlem
Min katt har öronskabb och jag har inte råd att besöka en veterinär för att få ett recept. Kan nån hjälpa med nån alternativ behandling?
Citera
2012-08-04, 13:38
Medlem
LadyCerises avatar
Går det inte att köpa på apoteket receptfritt?
Citera
2012-08-04, 13:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det finns receptfritt på Apoteket, bara att fråga där, Frontline & Stronghold är 2 märken.
Kolla i denna tråd.
Citera
2012-08-04, 13:42
Medlem
För att få bästa behandlingsresultat är det noga att man rengör båda öronen med en mild vaxupplösande öronrengöring. I början rengör man dagligen för att få bort all det vax som bildas vid öronskabbsinfektion, sedan rengör man efter behov. Det finns olika typer som du kan köpa hos din veterinär tex Clean Aural (finns både för katt och hund samt för känsliga öron), Aptus Otozyme är en annan klådstillande och vaxupplösande rengöring. Vid extra mycket vaxbildning kan det krävas extra för att lösa upp allt sekret då kan man använda Duxo seborré spot on och lägga en halv pipett på vardera öronlapp.

Det finns också öronrengöring för katter och hundar på apoteket som jag använder till min katt för att lösa upp vax och sånt i öronen, man droppar in några droppar i öronen och sedan masserar man örat för att lösning ska komma åt alla ställen i öronen och sedan när katten skakar på huvudet för att få ut vätskan åker även smutset med ut, jag brukar torka ytterörat på katten också efter detta är gjort.
Citera
2012-08-04, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det finns receptfritt på Apoteket, bara att fråga där, Frontline & Stronghold är 2 märken.
Kolla i denna tråd.

Fast frontline är ju fästingmedel
Citera
2012-08-04, 13:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nasilF
Fast frontline är ju fästingmedel

Du har säkert rätt, jag bara drog lite ur minnet. Bäst alltså att fråga på Apoteket, dom vet sådant.
Citera
2012-08-04, 15:13
Medlem
Myrtens avatar
Och Stronghold är det recept på....
Citera
2012-08-04, 15:21
Medlem
Myrtens avatar
Frontline kan funka ibland, men inte direkt efter en öronspolning/rengöring med öronrengöring.

Om det är mycket skit i öronen - gör rent öronen med öronrengöring enligt nasilFs beskrivning. Efter ca 48 timmar kan du droppa 2-3 droppar Frontline (OBS! för katt!!! om det ska ges till en katt) i båda hörselgångarna + resten i nacken. Funkar ofta på öronskabb.

Stronghold funkar bättre, men är som sagt recept på.
Citera
2012-08-04, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nasilF
För att få bästa behandlingsresultat är det noga att man rengör båda öronen med en mild vaxupplösande öronrengöring. I början rengör man dagligen för att få bort all det vax som bildas vid öronskabbsinfektion, sedan rengör man efter behov. Det finns olika typer som du kan köpa hos din veterinär tex Clean Aural (finns både för katt och hund samt för känsliga öron), Aptus Otozyme är en annan klådstillande och vaxupplösande rengöring. Vid extra mycket vaxbildning kan det krävas extra för att lösa upp allt sekret då kan man använda Duxo seborré spot on och lägga en halv pipett på vardera öronlapp.

Det finns också öronrengöring för katter och hundar på apoteket som jag använder till min katt för att lösa upp vax och sånt i öronen, man droppar in några droppar i öronen och sedan masserar man örat för att lösning ska komma åt alla ställen i öronen och sedan när katten skakar på huvudet för att få ut vätskan åker även smutset med ut, jag brukar torka ytterörat på katten också efter detta är gjort.

Tack vännen, ska följa upp detta.
Citera
2012-08-04, 16:35
Medlem
jajahars avatar
Du måste uppsöka en veterinär eftersom katten kan få öroninflammation. En katt som jag hade i min barndom, för många år sedan, fick kronisk öroninflammation eftersom man då bara hade en salva som hette Tenutex och den hjälpte föga, luktade bara illa och katten led.

Nu finns Stronghold och den är mycket effektiv men fås bara på recept.
Citera
2012-08-04, 22:02
Medlem
Svidmyras avatar
Det KAN hjälpa med några droppar Frontline vid ingången till varje öra (där håret börjar bli glest). Torka bara rent i örat med en tuss först och droppa sedan.

Jag hade en kattunge som jag fick göra ren i öronen jämt men sedan jag droppat Frontline försvann skabben. Katten är nu sex år gammal och har aldrig mer haft minsta besvär med öronen, de ser alltid rena och nytvättade ut trots att katten är ute halva dygnet och jag inte har behövt röra öronen på sex år!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in