Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-01, 16:50
  #1
Medlem
piomios avatar
Misstänker att min katt fått öronskabb, Någon som givit sin katt öronskabbsbehandling med frontline spot on hemma? Verkar dock som om frontline är ganska starkt och ska helst inte ges till kattungar som är yngre än 8v. Någon som gjort detta på kattungar? Har egentligen inte lust och vänta då skabben bara blir fler och katten inte kan få leka med andra katter på såå länge. Tror att min katt är 6-7veckor, mamman var en vildkatt därför har jag egentligen INGEN koll på hur gammal han är men han väger ca 900g...någon som vet hur gammal en 900g kattunge kan vara?? ;-)
Citera
2010-07-01, 16:56
  #2
Medlem
L0ws avatar
Ingen aning, kanske lite mer än 1,5 månad?
Citera
2010-07-01, 17:01
  #3
Medlem
Itzcuintles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piomio
Misstänker att min katt fått öronskabb, Någon som givit sin katt öronskabbsbehandling med frontline spot on hemma? Verkar dock som om frontline är ganska starkt och ska helst inte ges till kattungar som är yngre än 8v. Någon som gjort detta på kattungar? Har egentligen inte lust och vänta då skabben bara blir fler och katten inte kan få leka med andra katter på såå länge. Tror att min katt är 6-7veckor, mamman var en vildkatt därför har jag egentligen INGEN koll på hur gammal han är men han väger ca 900g...någon som vet hur gammal en 900g kattunge kan vara?? ;-)

Ring en veterinär och fråga, ett telefonsamtal är nästan gratis.
Citera
2010-07-01, 17:22
  #4
Medlem
Snibelsnors avatar
djurvårdare till undsättning!
frontline finns på apoteket droppa i vardera öra rensa med tops INNAN varje gång du droppar i droppar. du kommer få rensa mycket och sedan droppa i upprepa i ca 1 vecka glöm inte att alla dinna katter kommer behöva rensas och droppas. och ja du kan göra det så fort katten är över 6 veckor gammal
Citera
2010-07-26, 17:38
  #5
Medlem
piomios avatar
Pratade med Vetrinären men dom sa bara att jag inte skulle använda det på kattungar som är yngre än 8v. + att jag absolut inte skulle peta i öronen med tops. =S Så det har jag inte gjort.
Har droppat en droppe i vardera öra med frontline i två gånger med tre veckors mellanrum...men det är fortfarande skabb kvar... visserligen sa vetrinären att jag skulle upprepa tre gånger så får se om det försvinner till nästa gång.! Hoppas...
Kanske man ska peta/rengöra med lite bomull istället för tops...??
Citera
2010-07-26, 18:44
  #6
Medlem
Mummies avatar
Jobbade på en gård förr och där fanns vildkatter med skabb och tyvärr drog jag hem skiten till mina tre underbara katter som var innekatter.
Det blev en massa veterinärbesök men skabben gick inte bort.
Den ena katten fick till slut "Blomkålsöra" efter ha kliat sitt ena öra så mycket så det blev operation för honom och ett par veckor därefter fick han detsamma i andra örat.

Jag gjorde vad jag kunde men skabben tog mina katters liv, de hade behövt rensa ut katternas öron totalt för att få bukt med det men mina pengar var slut.

Jag fick till slut avliva mina bebisar.

Åk till veterinär i tid.
Citera
2010-07-26, 20:28
  #7
Medlem
Etoss avatar
Det finns ett relativt nytt medel för skabb. En droppe i nacken och tada! Sen behöver man tvätta öronen. Hade två katter nyligen som smittades av en tredje som jag skulle passa. Gick till veterinären med den lugna och fick droppar. Katt nr 2 var skygg och kunde definitivt inte rengöras i öronen då den stack vid minsta kontakt. Men en droppe medicin mellan skulderbladen funkade och de blev skabbfria väldigt fort och utan andra medel.

Förr var det värre, då var det upprepade behandlingar lokalt i öronen och det var ofta behandlingen behövde upprepas.

En fråga till TS. Hur har du fått tag på katten? En katt skall inte separeras från sin mamma innan 12v ålder.
Citera
2010-07-26, 21:27
  #8
Medlem
piomios avatar
Vad heter detta medlet då? låter osannolikt att medel i nacken ska ta bort skabben men om det funkar så vore det ju toppen.
Vår katt tog vi från en ute-katt så mamman var vild, och vi ville ta katten innan den han bli lika vild som mamman. Har gått alldeles utmärkt, bara katten kan äta riktig mat så är det inget problem att ta en katt tidigare än 12v, annars finns det ju mjölkersättning också och om han nu inte hann att bli tillräckligt upplärd utav sin mor så finns det fler utekatter här vi bor som håller på att fostra honom väl, Har blivit en helt SJUKT go katt.
Citera
2010-07-26, 21:31
  #9
Medlem
infidels avatar
Droppa-i-nacken-medlet ni tänker på heter väl Stronghold? Det funkar iaf, fast har katten tät päls är det nog en god ide att raka rent en fläck i nacken så man garanterat får ner allt. Det tar 1-2 veckor sen efter behandling så börjar floden av smuts ur öronen att avta. Skabben dör rätt så fort men katten kommer att fortsätta stöta ut död skabb och diverse skit ur öronen ett tag efter så man får vara framme med topsen.
Citera
2010-07-26, 21:42
  #10
Medlem
Etoss avatar
Ehum. Det du gjorde när du tog in en så ung katt visar att du egentligen kanske inte borde ha en katt alls. Men du menade säkert väl och slår man upp ordet "björntjänst" i ett lexikon så dyker du säkerligen upp som ett strålande exempel. Läs själv på jordbruksverket:
"Så länge kattungarna behöver mjölk och omvårdnad från sin mamma får de inte skiljas från henne annat än tillfälligt och över huvud taget inte innan de är tolv veckor gamla. Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid tolv veckors ålder om det inte finns särskilda skäl"
http://www.jordbruksverket.se/amneso...c80001987.html

Och angående medicinen så går du till veterinären omedelbums och visar lite mer ansvar än du gjort hittills. Du behöver ett recept. Räkna med att det kommer att gå loss på runt en tusing. Om du inte kan ta hand om den föreslår jag att du kontaktar katthem. Har du ändå bestämt dig för att behålla den så köp en bok om hur man tar hand om dem samt skaffa en försäkring på katten annars kan det bli jäkligt dyrt om den blir sjuk. Tänk också på att det sen ca 2008 är lag på att man ska ha balkongen inhängnad om man bor mer än 5 m ovan marken och har katt som kan ta sig ut. Inget försäkringsbolag täcker med andra ord skador orsakade av fall.

Ett tecken på att du ändå tycks ta lite ansvar är att du skriver och frågar här på fb. Fortsätt så. Synd bara att du inte rådfrågade innan du tog in katten både för kattungens och mammans skull.
Citera
2010-07-26, 22:49
  #11
Medlem
Etoss avatar
"och om han nu inte hann att bli tillräckligt upplärd utav sin mor så finns det fler utekatter här vi bor som håller på att fostra honom väl,"

Säg inte att ni låter kattungen vara ute redan? Var det inte så att ni inte ville att den skulle bli förvildad? Dessutom smittar öronskabb som en löpeld. Hur tänkte ni när ni utsätter andra katter och dess ägare för smittan och det lidande det innebär?

Sterilisera och vaccinera katten innan ni släpper ut den. Hört talas om kattpest? Dessutom bör man ha en katt, stor som liten, inomhus de första månaderna för att de ska bli invanda med sitt nya hem och inte fly till sitt gamla hem/liv. Speciellt om de inte är vaccinerade och steriliserade.

Katter har generellt väldigt låg status. Vissa människor (gud förbjude att du är en av dem) vill/tror inte att det kostar att ha katt och en katthona kan snabbt ge upphov till fler oönskade katter som oftast inte får så bekväma liv. Det finns otaliga exempel på kattkolonier som skapats av kåta katter som gått på friarstråk långt från sina hem och snabbt börjat föröka sig. Katter är inte så pass lojala så att de hänger kvar hos sina ägare när deras drifter kickar in.

Ursäkta om jag låter hård, men det är djur vi pratar om. De förtjänar all tillbörlig omvårdnad de kan få.

Stronghold heter medicinen precis som redan nämnts.
Citera
2010-07-27, 11:47
  #12
Medlem
piomios avatar
Så du menar att en katt inte ska få gå ut förrän den är 6månader-1år??? Honkatter ska man inte sterilisera förrän dom är 1år. hanekatter kan man kastrera när dom är ett halv år vilket vi faktiskt tänkt göra då vi inte vill ha slagsmål/katt som rymmer. Han klarar sig alldeles utmärkt utomhus, de två första veckora var vi med honom ute hela tiden och tog med han in så han inte var själv+ att vi hade dörren öppen så han kunde springa in i förväg om han ville.
Jag vet dock att öronskabben kan smitta men han fick inte leka med de andra katterna förrän efter första behandlingen, så jag hoppas att det är döda skabb kvar i örat...Sååå många som inte ens märker att katten har öronskabb försen dom ska kastrera/sterilisera katten hos vetrinären..
Tro det eller ej men vår katt har det fantastiskt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback