2012-08-04, 10:47
  #1
Medlem
Jag har funderat på att ta in en studentmedarbetare till vårt företag för att avlasta inne på HR-avdelningen. Spontant tänker jag på någon som går sista året på PA-programmet, och att ta in den personen 4-8 timmar per vecka, lite beroende på hur mycket tid studenten har att lägga. Men, hur mycket betalar man en studentmedarbetare? Jag har försökt hitta lite statistik men hittar inget relevant, så är det någon här som själv arbetar extra som student, hos en arbetsgivare som erbjuder ett arbete som ligger i linje med den utbildning du går?
Citera
2012-08-04, 10:55
  #2
Medlem
Kethrs avatar
90kr/h
Citera
2012-08-04, 11:13
  #3
Medlem
stevie1971s avatar
Ge dem 80% av vad ni brukar erbjuda i ingångslön till en nyanställd, ny-exad. Tänk på att ni får ett bra tillfälle att lära upp en person, som sedan kan erbjudas anställning.
Citera
2012-08-04, 12:45
  #4
Medlem
storytellers avatar
Gick själv utbildningen för några år sedan, och hade många klasskompisar som jobbade med dylikt. De brukade tjäna ganska dålig lön, runt 110 kr/h.
Citera
2012-08-04, 12:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Gick själv utbildningen för några år sedan, och hade många klasskompisar som jobbade med dylikt. De brukade tjäna ganska dålig lön, runt 110 kr/h.
Vad ligger en normal ingångslön på som nyexad om man kommer från PA-programmet? Vårt bolag arbetar inom en helt annan bransch och den kan jag såklart väl angående löner men har dålig koll på personal-branschen som sådan avseende löner.
Citera
2012-08-04, 13:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergX
Vad ligger en normal ingångslön på som nyexad om man kommer från PA-programmet? Vårt bolag arbetar inom en helt annan bransch och den kan jag såklart väl angående löner men har dålig koll på personal-branschen som sådan avseende löner.

Nu brukar ju studenter har en tendens att övervärdera sig själva ganska kraftigt.

Men jag skulle säga att om det handlar om rent administrativt arbete, så titta på vad övrig admin-personal har i lön. Räkna ut timpenning och betala runt 80% av det. Ta inte i för mycket så den du tar in får en chock sedan om du erbjuder månadslön.
Citera
2012-08-04, 17:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Nu brukar ju studenter har en tendens att övervärdera sig själva ganska kraftigt.

Men jag skulle säga att om det handlar om rent administrativt arbete, så titta på vad övrig admin-personal har i lön. Räkna ut timpenning och betala runt 80% av det. Ta inte i för mycket så den du tar in får en chock sedan om du erbjuder månadslön.

Ja, det låter ju sunt, ska fundera lite mer på en exakt summa.
Citera
2012-08-04, 19:27
  #8
Medlem
Jag hade 23 000 i månadslön som sommarjobbande administrativ assistent. Kanske det kan vara en vägledning?
Citera
2012-08-05, 00:52
  #9
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergX
Vad ligger en normal ingångslön på som nyexad om man kommer från PA-programmet? Vårt bolag arbetar inom en helt annan bransch och den kan jag såklart väl angående löner men har dålig koll på personal-branschen som sådan avseende löner.
Det där finns det å andra sidan statistikpå. Jag såg den själv för någon vecka sedan. Det är någon PDF-fil, tror något av fackförbunden står bakom. Googla, och du skall finna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in