2012-08-04, 10:34
Medlem
HerrKaleuns avatar
Undrar om cyklister har väjningsplikt vid ett övergångsställe på en cykelbana? Så som jag fattar det så har alla fordonsförare (läs cyklister) väjningsplikt mot dig som gående, men vill bara vara säker att det är så.
Citera
2012-08-04, 12:10
Medlem
Johan_08s avatar
http://www.transportstyrelsen.se/sv/.../Trafikregler/
Citera
2012-08-04, 12:12
Medlem
HerrKaleuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
http://www.transportstyrelsen.se/sv/.../Trafikregler/

Jo läste det också, men den specifika frågan ang övergångsställe på cykelbana behandlas ju inte där.
Citera
2012-08-04, 18:48
Medlem
toby79s avatar
Alla fordon har väjningsplikt mot gående på obevakade övergångsställen.
Citera
2012-08-04, 22:28
Medlem
zobij4xs avatar
Kom cyklande från jobbet i onsdags på en smalare väg som leder ut direkt från en cykelväg, så man skulle kunna säga att den vägen används för i alla fall 95% av alla som kommer från cykelvägen.

Hur är det med regler där, för när jag kom cyklande så kom det en bil från höger som jag var säker skulle stanna till Men när jag skulle cykla över infarten så gasar han upp och är en decimeter från att bli påkörd.

Vem har rätt i detta läge? Jag eller han i bilen som gasad emot mig, eller var det helt enkelt så att han ville köra över mig? :P
Citera
2012-08-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zobij4x
Hur är det med regler där, för när jag kom cyklande så kom det en bil från höger som jag var säker skulle stanna till Men när jag skulle cykla över infarten så gasar han upp och är en decimeter från att bli påkörd.

Om du inte cyklar på en huvudled så ska du släppa fram fordon från höger. Högerregeln.
Citera
2012-08-05, 03:49
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKaleun
Undrar om cyklister har väjningsplikt vid ett övergångsställe på en cykelbana? Så som jag fattar det så har alla fordonsförare (läs cyklister) väjningsplikt mot dig som gående, men vill bara vara säker att det är så.
Varför tror du att man har väjningsplikt på cykel?

Det är ju bara att köra på stollar som inte har vett att flytta sig när du kommer med din stål-åsna!
Citera
2012-08-05, 06:13
Medlem
actionbents avatar
Citat:

Visst ska cykelister släppa över gående på övergångsställe, men något övergångsställe på en cykelbanan har jag aldrig sett.
Citera
2012-08-05, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Visst ska cykelister släppa över gående på övergångsställe, men något övergångsställe på en cykelbanan har jag aldrig sett.
Övergångsställe finn bl a vid Slussen, Stockholm och det är inte många cyklister som stannar där kan jag säga
Citera
2012-08-05, 14:11
Medlem
HerrKaleuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent

Dom finns på många ställen i Stockholm, problemet är att inga cyklister nånsin stannar för att släppa över gående.
Citera
2012-08-05, 15:02
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Dom finns på många ställen i Stockholm, problemet är att inga cyklister nånsin stannar för att släppa över gående.

Just ja, glömde Stockholm Där har jag ju sett det och visst ska man släppa över gående när det är obevakade övergångsställen.
Citera
2012-08-05, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zobij4x
Kom cyklande från jobbet i onsdags på en smalare väg som leder ut direkt från en cykelväg, så man skulle kunna säga att den vägen används för i alla fall 95% av alla som kommer från cykelvägen.

Vem har rätt i detta läge? Jag eller han i bilen som gasad emot mig, eller var det helt enkelt så att han ville köra över mig? :P

Cyklister ska följa samma regler som bilar. Förmodligen gällde högerregeln i korsningen och därför gjorde du helt fel och gjorde inget annat än spä på hatet mot cyklister. Va glad att du lever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in