Värsta som finns är folk som går in i kampsportsvärlden med syftet att lära sig sporten i attack el försvars syfte. För du användning av din kampsport i försvarssyfte på stan mer än en gång så är du fel person som alltid väljer fel tillfällen, således inte en tillräckligt seriös person för att träna, kan man lika gärna hålla sig till ryssfemmor och Van Dame filmer, du kommer att bli minst lika bra.
El så ser man det som en sport och då går in för det, då har man ändå ingen tid att springa på stan o spela mangas.
Alla kampsporter är väl kulturrelativistiska och skall då ses ur dess eget perspektiv, då är alla effektiva. När de skall ställas emot varandra även om jag inte alla gånger hajat syftet med det så visar sig oftast olika hybrider vara överlägsna. Pröva shooto, sambo, muay thai, bjj o se vad du fastnar för men i grund o botten så är allt boxning el brottning, det är där alla landar el en gång har kommit ifrån.
Vill man bara ha en kul o effektiv träning så är alla kampsporter bra särskilt capoeira, kan även reka ITF tae-kwon-do. MIn favo är dock Muay Thai så jag tycker är den mest överlägsna stående kampformen, men framför allt jävligt bra träning.
/B