2012-08-03, 12:56
Medlem
Busstations avatar
Hejsan, det ska sägas redan från början att jag inte är speciellt haj på datorer, utan har fått hjälp av en kamrat som är rätt duktigt på datorer osv.
Det är så att mitt nätverkskort hade pajat, och eftersom att mitt nätverkskort sitter ihop med moderkortet så beställde jag ett nytt moderkort http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638128
som ska passa ihop med min processor enligt specifikationerna (Phenom II X4)
Sagt och gjort så fick jag hem moderkortet och min vän hjälpte mig att byta ut det gamla kortet mot det nya, men när allt var ihopsatt och klart så lyckas vi inte få någon signal till skärmen och den förblir svart. Datorn startar i övrigt som den alltid har gjort och fläktarna hoppar igång osv.

Innan moderkortet böts ut fungerade datorn klockrent förutom att internet då inte fungerade, men nu lyckas inte ens datorn få bild. Ska tilläggas att nätverkskortet rök under en åskskur om det har betydelse.

Varken jag eller min vän har någon aning om vad vi ska ge oss på nu. Jag har sökt runt febrilt på internet efter några hintar om vad felet kan tänkas vara, men lyckas inte hitta något.
Är det någon som kan förklara för en okunnig vad det kan tänkas vara för fel?
Citera
2012-08-03, 13:00
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hm, varför köptes det inte ett extern nätverkskort istället för ett nytt moderkort?

Hur som..man rekommenderar oftast vid ett moderkortsbyte en ominstallation som avser OS.
Det är många genvägar som ligger under registret och det kan vara en av dessa orsaker som du nämner.
Citera
2012-08-03, 13:08
Medlem
sjpatriks avatar
Låter som ett RAM problem, kommer du in på BIOS?
Citera
2012-08-03, 13:11
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Hm, varför köptes det inte ett extern nätverkskort istället för ett nytt moderkort?

Hur som..man rekommenderar oftast vid ett moderkortsbyte en ominstallation som avser OS.
Det är många genvägar som ligger under registret och det kan vara en av dessa orsaker som du nämner.

Jag fick förklarat för mig att man var tvungen att byta hela nätverkskortet om modekortet och nätverkskortet var integrerat. Att det bara gick med externt nätverkskort om nätverkskortet var ''borttagbart'' Men det stämmer inte alltså? Skulle du kunna länka något externt nätverkskort som borde fungera?

Nu må jag idiotförklara mig själv, men hur ska jag kunna installera om OS om jag inte får någon signal till skärmen?
Citera
2012-08-03, 13:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Jag fick förklarat för mig att man var tvungen att byta hela nätverkskortet om modekortet och nätverkskortet var integrerat. Att det bara gick med externt nätverkskort om nätverkskortet var ''borttagbart'' Men det stämmer inte alltså? Skulle du kunna länka något externt nätverkskort som borde fungera?

Nu må jag idiotförklara mig själv, men hur ska jag kunna installera om OS om jag inte får någon signal till skärmen?

Om det integrerade nätverkskortet så kan man då göra denna tjänst inaktiv under enhetshanteraren.

Det finns bra och billiga externa nätverskort som då har en prisbild på 200 - 300 kronor. Har du en datorbutik i staden så hör efter om detta och då som en bulkad version. Då kan du får ner priset en aning, men annars är det inga större summor.

Får du någon startbild om du bootar upp med en skiva i?
Citera
2012-08-03, 21:12
Medlem
Det är rätt mycket som kan göra att man inte får bild. Även kablar och struntsaker som tex tangentbord, mus, kablar (SATA/IDE/USB), chassit, hårddiskar osv som dessutom är totalt onödiga så länge man inte får bild.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Egentligen kan du dumpa chassit i förrådet tills du hittat felet och lägger moderkortet på tex kartongen den kom i men det är upp till dig vilken ände du vill börja med.

Kablar/knappar som går från chassit till moderkortet kan vara trasiga, sitter på fel plats eller blockera starten på olika sätt. Dra ur alla och använd en skruvmejsel för att starta datorn som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort. Det har tagit allt från 1 sekund till 2 månader innan folk fick allvarliga fel pga det misstaget.

Moderkort har kontakter på 2 olika ställen som behöver kablar från nätagget.
Grafikkort kan också behöva någon kabel från nätagget. Antal varierar.
Grafikkort, minnen kablar mm kan sitta snett eller ej vara helt nedtryckt.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Efteråt går du in i bios, ställ in det du vill och sparar. Annars
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in