• 1
  • 2
2005-03-18, 14:22
Medlem
Tjenna, skall klura ihop en liten köttgryta framåt eftermiddagen. Är lite krasslig så jag vill helst inte bege mig utanför huset i onödan. Jag har alla ingredienser jag behöver utom grädde. Det enda gräddliknande jag har att tillgå är grädde på burk, alltså vispad grädde. Kan man ersätta ´vanlig grädde med denna produkt eller blir det totally fucked up? Någon som har prövat?
Citera
2005-03-18, 14:49
Medlem
esses avatar
Skippa grädden helt i grytan istället.
Om du vill få den tjockare i konsistensen så gör en redning och häv i.
Citera
2005-03-18, 14:51
Bannlyst

Ut i snön med dig, lata jävel.
Citera
2005-03-18, 14:51
Medlem
jo, jag har funderat lite på det också, men jag är så jävla låg på resurser för tillfället. Har inget maizena hemma, gillar inte att göra redning på vanligt mjöl. Nåja det blir kanske ett besök till shopen ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av uph-man

Ut i snön med dig, lata jävel.

SNÖ!?#&%½§?? Får ge mig ut och vältra mig i dyngan. Bor ju strax utanför Sveriges största Ghettoområde dvs mellan malmö och landskrona. Här är det inte mycket snö....
Citera
2005-03-18, 15:06
Medlem
Frejuss avatar
Har du inget rödvin hemma?
Citera
2005-03-18, 15:19
Medlem
Naturligtvis har jag rött vin hemma, har faktiskt redan påbörjat lite lökhackning och korkat upp en Beaujolais Villages Primeur 2002. Duger att laga mat på.
Citera
2005-03-18, 18:17
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaizer
Naturligtvis har jag rött vin hemma, har faktiskt redan påbörjat lite lökhackning och korkat upp en Beaujolais Villages Primeur 2002. Duger att laga mat på.

Herregud! En 2002:a är det ju nästan antikvärde på. Kolla så vinet inte är fördärvat innan du häller det i grytan. Fick gammal Beaujolais Nouveau serverat en gång. Smakade som något krupit in och dött i flaskan.
Citera
2005-03-18, 19:20
Medlem
Nja, jag har en hel låda nere i källaren, använder det endast för matlagning, tycker det funkar bra så. Mindre bra att dricka.
Citera
2005-03-18, 19:21
Medlem
hagge3s avatar
Det funkar finfint att göra en vanlig redning med mjölk och vetemjöl.
Citera
2005-03-18, 19:27
Medlem
Jag är lite negativ till att reda av med vetemjöl. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som jag ogillar, men maizena redning är bättre tycker jag.
Citera
2005-03-18, 20:43
Medlem
OliTs avatar
Själva smaken från vetemjölet försvinner om du kokar tillräckligt länge efter att du tillsatt redningen. Om du gör en roux, dvs. blandar ungefär lika delar fett och mjöl och värmer upp och låter det tillagas en stund har du ingen mjölsmak kvar.
Citera
2005-03-18, 20:54
Medlem
Mm...det är inte smaken som är problemet tror jag, det är nog snarare nått med konsistensen eller hur redningen kä´nns mot tungan som är lite jobbigt för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in