2012-08-03, 12:14
Medlem
Jo, jag vet att det finns en ML-tråd men eftersom min fråga är ganska omfattande och det pågår många parallella diskussioner samtidigt där väljer jag att göra en ny.

Skaffade nyss Mountain Lion och det går inte att stänga av eller starta om datorn på vanligt vis. Det händer liksom ingenting när jag trycker på stänga av i apple-menyn, istället måste jag forcera genom att hålla inne den fysiska knappen.

När jag sedan kommer igång igen har flera inställningar fuckat ur, till exempel kör jag "vanlig" scrollning och inte likt i iPhone där upp/ned är ned/upp, men detta ändras tillbaka efter omstarten. Det är till och med så att "Rullningsriktning: naturlig" är förkryssad men datorn beter sig som att den inte vore det, dvs nu när jag har det som jag vill ha det är rutan "urkryssad" trots att det borde vara tvärtom.

Samma sak gäller att kunna "knacka för klickning", den måste jag in "starta om" för att det skall fungera.

Sedan vet jag inte ifall det är så för alla men när jag loggat in och datorn laddar alla program/menyer laddas inte huvudmenyn högst upp först jag öppnat finder (kanske inte spelar någon roll exakt vilket program jag öppnar, bara det är något.

Någon som varit med om liknande? Modellen är en MBP, den första varianten med Sandy Bridge tror jag och köptes i maj 2011.

Detta har jag gjort:
• Försökt se ifall det fungerar i felsäkert läge (säkert läge) men där kommer jag till en vit skärm. Apple-loggan kommer upp men efter det en vit skärm, väntade en kvart sen gav jag upp.
• Rensat PRAM genom command+alt+p+r vid uppstart.
• Reparerat skivbehörigheter i skivverktyget.
• Återställt SMC
• Försökt intstallera om ML genom följande process: http://support.apple.com/kb/HT4718
Jag testade detta, kom in i menyn osv och vid ett tillfälle skulle jag logga in med mitt Apple-ID för att kunna ladda ned ML, när jag gjort detta händer dock inget. Inloggningsrutan försvinner och sen...?! Inget sker.. Kan trycka på "installera på Macintosh HD" och inloggningen kommer upp igen men blir samma sak om och om igen. Tänkte att nedladdningen kanske körde i bakgrunden på något vis och "satte igång" den, gick på bio och var hemma fyra timmar senare, men åter igen, inget har hänt.

Testade därefter att logga in på datorn som vanligt och köra hem ML via AppStore. Fungerade och jag körde igång installationen men slutresultatet förändrade inget. Vet heller ej ifall sistnämnda process är något som kan ersätta command-r - varianten. Lutar mer och mer åt att jag måste blåsa hela skiten, men känns förbannat segt.

Edit: Just det. Vid installationen vis AppStore jag nämner ovan startar datorn om efter att det är klart. INTE ENS DÅ kunde den starta om, väntade i 5 min då det stod "startar om dator..." sedan höll jag in "strömbrytaren" och stängde av den vägen ist. Hårdvarufel?
Senast redigerad av Erkalinen 2012-08-03 kl. 12:16.
Citera
2012-08-03, 12:58
Medlem
RutSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Jo, jag vet att det finns en ML-tråd men eftersom min fråga är ganska omfattande och det pågår många parallella diskussioner samtidigt där väljer jag att göra en ny.
Det brukar även vara så att flera får samma problem, därför bör de tas i samlingstråden men hey, gjort är gjort.

Var beredd på att dock kommer resettas när du gör det här:

i finder tryck cmd+shift+g och skriv:
~/Library/Preferences/

Sen ta bort dessa 2 filer:

com.apple.dock.plist
com.apple.dock.db

Sen öppna Terminal och skriv:

killAll Dock

och sen kör du terminal igen och skriver:

sudo reboot /w

Skriv sedan in ditt lösenord. Skriv sen här om det löste det.

Om inte ovanstående fungerar så blir det lite jobbigare, då får du öppna en ny användare på datorn och flytta över dina gamla filer. Sen kan du ta bort ditt gamla konto.

Lycka till.
Senast redigerad av RutSvensson 2012-08-03 kl. 13:13.
Citera
2012-08-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutSvensson
Det brukar även vara så att flera får samma problem, därför bör de tas i samlingstråden men hey, gjort är gjort.

Jo, men har googlat på alla söktermer (skrev även i tråden för ett par dagar sedan men fick inget svar) jag kunnat komma på men inte hittat någon annan med samma problem.

Skall testa ditt tips så fort jag kommer hem fr jobbet. Uppdaterar här då, tack
Citera
2012-08-03, 17:29
Medlem
YESS!!!! Det fungerade. Fan höll på att ge upp totalt efter alla jävla saker jag provat. Men i detta fall "nollställde" man docken? Förstår inte riktigt vad det faktiskt var jag gjorde som ändra tillbaka till det normala?
Citera
2012-08-03, 19:53
Medlem
Min Mac kraschade nyss för första gången..
Jag hade haft Lion i ett år. Den kraschade inte en enda gång. ML har jag haft i ≈ en vecka, och den kraschade nyss. Eftersom det är en Air jag har så tog det 20 sek och starta om datorn, och alla fönster jag hade öppnat öppnades automatiskt.

Ska man återställa till Lion? Är det någon som har gjort det?
Jag ser ärligt talat ingen anledning och behålla Mac. Cloud använder jag inte.... Och ML verkar varken vara snabbare eller smidigare.

Någon expert?
Citera
2012-08-03, 20:02
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaidm
Min Mac kraschade nyss för första gången..
Jag hade haft Lion i ett år. Den kraschade inte en enda gång. ML har jag haft i ≈ en vecka, och den kraschade nyss. Eftersom det är en Air jag har så tog det 20 sek och starta om datorn, och alla fönster jag hade öppnat öppnades automatiskt.

Ska man återställa till Lion? Är det någon som har gjort det?
Jag ser ärligt talat ingen anledning och behålla Mac. Cloud använder jag inte.... Och ML verkar varken vara snabbare eller smidigare.

Någon expert?

Ok, har du mer info kring kraschen? Vad höll du på med när det hände?
Att fönstrena öppnades automatiskt är en inställning du kan välja bort själv.
Citera
2012-08-03, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Ok, har du mer info kring kraschen? Vad höll du på med när det hände?
Att fönstrena öppnades automatiskt är en inställning du kan välja bort själv.

Att fönstrena öppnades automatiskt var en schyst funktion tyckte jag.
Jag kollade lite på aftonbladet, tryckte på en länk, och så märkte jag att inget hände. Försökta "scrolla" med två fingrar, fast inget hände. Sen testade jag och byta fil (3 fingrar åt höger/vänster), och inget hände heller. Väntade i några minuter, och valde sedan och stänga av datorn.

Det kan vara Safari som kraschade. Men om Safari kraschar så ska jag väll ändå kunna svepa fil med 3 fingrar till ett annat program, men det gick inte, så jag antog att det var ML
Citera
2012-08-03, 20:57
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Att fönstrena öppnades automatiskt var en schyst funktion tyckte jag.
Jag kollade lite på aftonbladet, tryckte på en länk, och så märkte jag att inget hände. Försökta "scrolla" med två fingrar, fast inget hände. Sen testade jag och byta fil (3 fingrar åt höger/vänster), och inget hände heller. Väntade i några minuter, och valde sedan och stänga av datorn.

Det kan vara Safari som kraschade. Men om Safari kraschar så ska jag väll ändå kunna svepa fil med 3 fingrar till ett annat program, men det gick inte, så jag antog att det var ML

Ok, testa runt lite med en annan webläsare och se om det händer igen om du besöker samma sida och klickar på samma länk.
Citera
2012-08-04, 01:00
Medlem
RutSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
YESS!!!! Det fungerade. Fan höll på att ge upp totalt efter alla jävla saker jag provat. Men i detta fall "nollställde" man docken? Förstår inte riktigt vad det faktiskt var jag gjorde som ändra tillbaka till det normala?

Du återställde den, det var en bugg i senaste OSX-programvaran som ställde till det.

Skönt att det ordnade sig.

Citat:

Använder du safari 6?
Skulle vara bra om du kan klistra in hela felrapporten här (i en spoiler!)
Senast redigerad av RutSvensson 2012-08-04 kl. 01:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in