2012-08-03, 12:03
Medlem
likeithards avatar
En bit på 0.5 kg.

Kan tänka mig att 250 grader i 30 min är lagom, eller?

Just det ja, övervärme, undervärme eller både och?

När jag googlar runt hänvisar alla sidor till blabla-innertemperatur, inget om tid.

Bespara mig man-måste-ha-kött-termometer-dravlet, tack
Citera
2012-08-03, 12:09
Medlem
Otems avatar
Under och Övervärme är alltid viktigt när mat tillagas i ugn så ja
Jag tycker din idé om tid låter lagom, kolla lite då och då bara.
Citera
2012-08-03, 12:13
Medlem
Autokinetisks avatar
Ett litet tips är att du steker på tunna fläskfilé bitar tillsammans med bacon för att sedan lägga dig i en gratängform fylld med purjolök, ost, och någon god redning som du gillar, för att sedan servera det till fryskall cola och bbwstripps, eventuellt fläskfilé+kroketter och dragonsås, im just saying.

F.ö så anser jag att man ska steka fläskfilén lite först, för att få den fina ytan!
Citera
2012-08-03, 12:30
Medlem
Mockens avatar
250 är alldeles för varmt.
Jag skulle tillaga den på ca 175 grader i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Med både över- och undervärme.

(Fläskytterfilé är ett annat ord för benfri kottlettrad, inte att jämföra med fläskfilé)
Citera
2012-08-03, 12:37
Medlem
Gnid in den i salt och peppar, hetta upp en panna med lite neutral olja (raps funkar) och stek runtom hela filén så att den får en fin yta som du är nöjd med. Kör sen in den i ugnen med ovan- och undervärme, 250 är alldeles för varmt, ju lägre värme desto bättre blir resultatet är min erfarenhet, men det tar också längre tid. Egentligen borde man ha termometer men det går bra utan, kör in den på 150 grader eller så i 30-35 minuter och kolla läget på den efter den tiden, är den inte färdig så låt den gå ett tag till. 0,5kg är en ganska liten bit.
Citera
2012-08-03, 13:55
Medlem
likeithards avatar
Tack, får se hur jag gör.

Jag gick i extraprisfällan

Varför har fläskytterfilé blivit så vanligt, har man helt enkelt bytt namn på benfri kottlettrad?
Citera
2012-08-03, 14:08
Medlem
starkopramens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Varför har fläskytterfilé blivit så vanligt, har man helt enkelt bytt namn på benfri kottlettrad?

Ja precis så är det. Detta bara för att kunna ta ut ett dyrare kilopris på den benfria kotlettraden och få folk att tro att de köper fläskfilé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in