2012-08-03, 09:07
Medlem
Hej,

Jag har länge haft problem med att BIOS tror att det ligger fler installationer av Windows på datorn, så att när jag startar upp datorn så kommer frågan "Vilket Windows OS vill du starta med?" finns bara ett att välja på, där är även en timer som tickar ner från 30 (men har ändrat till 3 sekunder i msconfig som är det lägsta), detta tar alltså 3 sekunder extra för datorn att starta (vilket inte är mycket, men inhandla en Samsung 830 SSD häromdagen och då vill man ha datorn startad så fort som möjligt! , blåste disken där w7 låg och installerade w7 på ssdn) så att det tar 3 sekunder extra att boota datorn.

En CMOS reboot borde hjälpa, men vet ni om det finns något enklare sätt?

Tack på förhand!

/robix
Citera
2012-08-03, 10:07
Medlem
catlands avatar
Det är inte BIOS som tror det, utan bootloadern, windows egna.

http://www.howtogeek.com/howto/32523...ader-problems/
Citera
2012-08-03, 11:23
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Aning smårörig beksrivning, men om nu TS använder Windows 7 så finns lösningen under kommandot "msconfig "
Citera
2012-08-03, 11:31
Medlem
fullitenhunds avatar
Det kan bero på att Windows ligger uppdelat på flera diskar. Om du ominstallerar Windows med endast SSDn ikopplad kanske det löser sig
Citera
2012-08-03, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catland
Det är inte BIOS som tror det, utan bootloadern, windows egna.

http://www.howtogeek.com/howto/32523...ader-problems/

Tack, skall testa när jag kommer hem!
Citera
2012-08-07, 01:00
Medlem
Går att ta bort ett av operativen i msconfig. Om det nu är så att du bara ha ett installerat och det andra bara ligger kvar i boot av någon anledning.
Citera
2012-08-07, 06:59
Moderator
Protons avatar
Annars kan man ladda ner ett trevligt litet program som heter easyBCD för att enkelt fixa till win7 bootloader. Har använt det själv för att fixa dualboot med winXP/win7. Rekommenderas varmt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in