14 307 besökare online
856 400 medlemmar • 45 795 952 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Ekonomi > Privatekonomi
Svara på ämne
Ämnesverktyg
DCFC-12
Medlem
Har efter jag fyllt 18 börjat fundera på vilka banker jag ska använda mig av. Har tidigare haft Nordea, men tycker varken deras sparkonto eller kontokort har några bra förmåner. Är dock inte alls insatt. Mitt kontokort vill jag ska ha fri uttagningar, plus att man ska ha en internetbank man kan använda för att kolla saldo och överföringar. Resten är bonusar. Har kollat på ICA-Banken som verkar helt gratis och som dessutom ger fri uttag i utlandet. Är det att rekommendera?

Jag har runt en 15 000 - 20 000 som jag vill ha för framtiden. Vill helt enkelt att de ska växa så mycket som möjligt utan att jag behöver riskera speciellt mycket. Antar att sparkonto är enklast, i så fall, vad ger bäst avkastning? Där är enda kravet att jag ska kunna sätta in pengar när jag vill plus att jag kan ta ut, åtminstone några gånger per år.

Malleusu
Medlem
Malleusus avatar
ett fastränte konto är oftast bra om du inte vill förlora pengarna, då binder du pengarna i ett antal månader upp till ett par år.

tobes
Medlem
tobess avatar
Lågriskfonder är ju ett annat alternativ, ger bättre avkastning (åtminstone långsiktigt) än ett sparkonto. Om du tänkte dig ha pengarna liggandes några år så är det antagligen smartast.

DCFC-12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malleusu
ett fastränte konto är oftast bra om du inte vill förlora pengarna, då binder du pengarna i ett antal månader upp till ett par år.

Har du något tips på ett bra sådant?

Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Lågriskfonder är ju ett annat alternativ, ger bättre avkastning (åtminstone långsiktigt) än ett sparkonto. Om du tänkte dig ha pengarna liggandes några år så är det antagligen smartast.

Är det möjligt att göra något fritt uttag från ett sådant? Vad ligger avkastningen på och hur låg är risken?

TripleXL
Medlem
TripleXLs avatar
OKQ8 har bästa gratis VISA kortet med kredit enligt mig.

Handelsbanken för gratis funktionabel internettjänst och SBAB för sparkonto.
Är väldigt enkelt att använda SBAB´s sparkonto, obegränsade insättningar och uttag.

Skit i Handelsbankens kortalternativ, de har 0.25% bonus utan pensionssparande hos dem på alla köp och så kostar kortet 250kr/år och den fjuttiga utbetalningen ges i fondandelar i fonden Handelsbanken Balans 50 som förövrigt är dyr och dålig. Du måste sedan aktivt gå in och sälja dina andelar för att få pengarna frigjorda.

OKQ8 har 1% på alla köp, 1kr = 1 poäng. vid 2500poäng betalas 25kr ut en gång var 3dje månad.
Du kan även ha kredit kopplad till denna !
Mycket bra enligt mig för att vara gratis !

Så Handelsbanken + SBAB + OKQ8 VISA är en bra kombination som ett exempel !
Helt gratis om du inte bokar på massa extratjänster som du förmodligen inte ens behöver.

TripleXL
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:

Vi är fler som vill veta vad det är för lågriskfonder som du tror presterar mer än ~2% per år i snitt långsiktigt ?

Jag synar nämligen din bluff ! haha

tobes
Medlem
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Vi är fler som vill veta vad det är för lågriskfonder som du tror presterar mer än ~2% per år i snitt långsiktigt ?

Jag synar nämligen din bluff ! haha

Jaså, man får fortfarande ändå så pass i Sverige. Här i Finland är det numera ganska standard med 1% ränta på sparkonton. Kollade just på t.ex. Nordeas utbetalning för 2011 i Finland och där fanns i princip inte en enda fond med under 1%. Men ett antal med mellan 1-3%

Kan ju vara möjligt att det inte löns med lågriskfonder i Sverige då, såvida inte avkastningen också är högre där. I allmänhet så löns det ju nog över tid i vilket fall som helst att spara i fonder. Aktier må gå upp och ner men om inte de är helt värdelösa på banken bör de fortfarande gå upp mer än ett vanligt bankkonto.

//edit: Kollade nu på Nordea Sverige också, och mycket riktigt finns det många fonder som ger 2%+ i avkastning.

https://www.nordea.se/Privat/Sparand...ool_fondkurser

I princip alla i riskgrupp 2 och uppåt (på en skala mellan 1-7) så har ökat över 2%
Senast redigerad av tobes 2012-08-02 kl. 20:02.

TripleXL
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Jaså, man får fortfarande ändå så pass i Sverige. Här i Finland är det numera ganska standard med 1% ränta på sparkonton. Kollade just på t.ex. Nordeas utbetalning för 2011 i Finland och där fanns i princip inte en enda fond med under 1%. Men ett antal med mellan 1-3%

Kan ju vara möjligt att det inte löns med lågriskfonder i Sverige då, såvida inte avkastningen också är högre där. I allmänhet så löns det ju nog över tid i vilket fall som helst att spara i fonder. Aktier må gå upp och ner men om inte de är helt värdelösa på banken bör de fortfarande gå upp mer än ett vanligt bankkonto.

//edit: Kollade nu på Nordea Sverige också, och mycket riktigt finns det många fonder som ger 2%+ i avkastning.

https://www.nordea.se/Privat/Sparand...ool_fondkurser

I princip alla i riskgrupp 2 och uppåt (på en skala mellan 1-7) så har ökat över 2%

TS ! Då är det ju bara att ta nån fond från risk 2 och uppåt haha

Svara på ämne
Topp Dela »