2014-08-17, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
http://www.bbc.com/news/world-africa-28827091?ocid=socialflow_facebook

Sängkläder/lakan med blod på var alltså bland de saker som tjuvarna tog med sig. Hur tänker man egentligen då? Verkligen bland det dummaste jag någonsin hört.
Många människor i Afrika ( pga av bristande skolgång ) vet inte vad bakterier, virus m.m. är utan tror att infektionssjukdomar är ett resultat av häxkonst.
Citera
2014-08-17, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
Ja men alla utbrott har väl inte varit lika omfattande som detta eller? Utan att jag orkar googla... Ja jag vet hur det stavas, försökte du verka smart nu ?
Jag visste inte om det var ett skämt eller inte, så i sann språkvårdande anda påpekade jag det hela.
Citera
2014-08-17, 20:42
Medlem
Påverkar detta virus djuren också eller är det bara människor?
Citera
2014-08-17, 20:57
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukonya
Många människor i Afrika ( pga av bristande skolgång ) vet inte vad bakterier, virus m.m. är utan tror att infektionssjukdomar är ett resultat av häxkonst.

Man kan ta ett tydligt exempel i från vårt grannland Norge.
Där försökte man använda invandrarna till lite nytta, dvs sätta dem i arbete. Vad man tänkte sig var att det inte kan spela så stor roll om du är analfabet och har ett IQ på 68 om du bara skall uträtta enkla sysslor som att städa. Ack vad dom bedrog sig!
Man försökte använda somalier som städare på sjukhuset i Telemark, problemet var bara att somalierna förstod inte att man behövde sanera rum och inventarier även om man inte kunde se "smutsen" med bara ögat. Resultatet blev en epidemi av vinterkräksjuka förra vintern.
Man hade gett klara förhållningsorder om hur allt skulle ske, men när städaren/städerskan kom till ett rum tyckte han/hon inte att det såg ut som om att det behövde saneras och hoppade helt sonika över det, alternativt tvättade bara det lilla som såg smutsigt ut.

Poängen är att de ligger så långt efter i sin förståelse/utbildningsnivå så att risken för att denna rymning/plundring briserar i en fullständig smittokatastrof är överhängande.
Citera
2014-08-17, 21:16
Medlem
Flashshits avatar
Citat:

Sängkläder/lakan med blod på var alltså bland de saker som tjuvarna tog med sig. Hur tänker man egentligen då? Verkligen bland det dummaste jag någonsin hört.

Det är ju inte direkt världens intelligenselit som bor där det hände...
Med ett medel IQ på 68, så är det kanske inte så svårt att förstå hur det kan hända?
Citera
2014-08-18, 01:10
Medlem
Only2lonelys avatar
Citat:

Ja, verkligen dumt och olyckligt! Nu fruktar man att hela West Point med sina 50 000 invånare ska bli smittade. http://www.nola.com/health/index.ssf/2014/08/liberia_ebola_virus_fears_rise.html
Senast redigerad av Only2lonely 2014-08-18 kl. 01:14.
Citera
2014-08-18, 14:33
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancedanne

Det påverkar djuren och viruset kommer från djurvärlden också. Smittan kom troligtvis från något djur. Främst apor och så kallade "bushmeat" , diverse små djur, som lever i skogen/djungeln.
Citera
2014-08-18, 15:52
Medlem
Citat:
Jag visste inte om det var ett skämt eller inte, så i sann språkvårdande anda påpekade jag det hela.

Touché. Dock verkar du missat att jag i samma inlägg faktiskt stavade Sverige rätt en gång också...

OnT:
Säger inte att man ska vara rädd och oroa sig i onödan för saker, precis i sån stämning dagsblaskor gärna vill piska upp stämningen till.. Men det här utbrottet borde man kanske oroa sig för i det långa loppet? Hur kan vissa vara så säkra på att det inte kommer nå norden/Sverige?

Har det redan upptäckts malariamyggor i Sverige så varför skulle inte ebola kunna nå hit?
Citera
2014-08-18, 17:20
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
Touché. Dock verkar du missat att jag i samma inlägg faktiskt stavade Sverige rätt en gång också...

OnT:
Säger inte att man ska vara rädd och oroa sig i onödan för saker, precis i sån stämning dagsblaskor gärna vill piska upp stämningen till.. Men det här utbrottet borde man kanske oroa sig för i det långa loppet? Hur kan vissa vara så säkra på att det inte kommer nå norden/Sverige?

Har det redan upptäckts malariamyggor i Sverige så varför skulle inte ebola kunna nå hit?
Grejen är att det skiljer enormt i resurser, utbildning, sjukvård, levnadssätt, annan kultur (här vidrör man t.ex. inte på liket som avsked, särskilt inte om personen dött av en smitta), förberedelser, befolkningstäthet, klimat, hygien. Jag tror nog att kan de nå Norden någon gång i framtiden (dock inte inom en snar sådan), men det kommer inte bli en epidemi.

Skulle det föras hit så tror jag att det skulle drabba max 5 personer och/eller vara över på en vecka.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2014-08-18 kl. 17:23.
Citera
2014-08-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Det är ju inte direkt världens intelligenselit som bor där det hände...
Med ett medel IQ på 68, så är det kanske inte så svårt att förstå hur det kan hända?
Att människor inte har utbildning är inte detsamma som att de är ointelligenta. Man kan vara analfabet, men ändå superintelligent. Under större delen av mänsklighetens historia har ju alla människor varit analfabeter.
Citera
2014-08-18, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancedanne
Vid tidigare utbrott av Ebola i Centralafrika har också stora mängder primater och hjortdjur hittats döda i skogarna runt de drabbade byarna. På Wikipedia finns utförlig info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ebola_virus_disease
Citera
2014-08-19, 08:43
Medlem
Citat:
Att människor inte har utbildning är inte detsamma som att de är ointelligenta. Man kan vara analfabet, men ändå superintelligent. Under större delen av mänsklighetens historia har ju alla människor varit analfabeter.

Nu är det ju inte uteslutande läs- och skrivkunnighet som saken gäller utan det här är människor som dödar och äter albinos för de tror att deras kött har magiska egenskaper. Människor som knullar spädbarn för att de tror att det ska bota deras AIDS, bor i hyddor av bajs osv...

Känns inte direkt som några nobelpristagare, men vad vet jag. Nej, det är inte så överallt i Afrika men att det existerar öht talar för sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in