Citat:
Ursprungligen postat av
Extremefly
Ett stenkast från Sverige. Varför ska all skit till Europa för?
Ja jag tänkte samma sak men känner mig mycket säkrare nu när jag grävde i vart denna person kommer hamna. Tydligen är det Sonderisolierstationen i Tyskland vilket är ett högteknologiskt sjukhusdel för extremt farliga sjukdomar.
Dessa kliniker är byggda som biologiska högsäkerhetslaboratorier med undertryck, avancerade luftslussar och personal som är specialutbildade för att hantera just ebola utan att smittan sprids utanför rummet. Patienten transporteras i en helt sluten, undertrycks-isoleringsbubbla (en så kallad "ATI-podd") med egna filter. Inte ens luften i bubblan kan ta sig ut.
Bunkrar på sjukhuset är själva Isoleringsenheterna i Tyskland .. det är byggda som biologiska bunkrar. Luften filtreras genom trefaldiga HEPA-filter, allt avloppsvatten från rummet kokas och steriliseras i egna tankar innan det lämnar byggnaden, och all utrustning bränns i speciella ugnar. Personal jobbar enbart i sina rymddräkter… De som vårdar patienten bär heltäckande skyddsdräkter med eget luftsystem. När de lämnar rummet slussas de ut via kemiska duschar som sanerar dräkten innan den tas av….
De här systemen har tydligen testats flera gånger förr, bland annat under det stora ebolautbrottet 2014–2016 då flera smittade vårdarbetare flögs till Europa och USA. Inte ett enda fall av smittspridning skedde till allmänheten….
När dräkten väl är sanerad och ska tas av, görs det enligt en extremt koreograferad metod vad jag läste. Man rör aldrig utsidan av dräkten med gummihandskar/händerna. Dräkten rullas av ut-och-in (ungefär som när man drar av sig en blöt våtdräkt eller skalar en banan), så att den eventuella utsidan hamnar inåt. Allt rullas direkt ner i en behållare som förseglas. Under den stora rymddräkten har personalen inte sina vanliga underkläder. De har ytterligare ett lager av skyddskläder, dubbla uppsättningar handskar och ofta ett andningsskydd under själva hjälmen. Skulle en mikroskopisk droppe mot förmodan klara kemikalieduschen och avklädningen, landar den bara på nästa skyddslager.
Säkerhetsnivån är i princip densamma som när man hanterar kärnavfall eller militära hemligheter. Det finns absolut inget utrymme för den mänskliga faktorn eftersom allt styrs av extremt strikta protokoll.
Problemet är dock om det blir hundratals sjuka snabbt… Europa kan fördela dom till liknande kliniker i olika länder men blir de som covid kan de bli problem.