2012-08-02, 07:38
Medlem
Hej!

Jag vill nämligen formatera om min Macbook Pro (Tidig 2011) Jag vill alltså fabrikåterställa.
Har aldrig formaterat om en mac, så är totalt värdelös på det här.
Jag har ML installerad för närvarande, har det dock inte på nån skiva eller usb.
När datorn köptes var OS X 10.6 installerad, efter drygt 3 veckor installerade jag Lion.
Nu för knappt 2 veckor sen installerade jag ML.

Är med så långt..
1. Starta med cmd+R tangenterna nedtryckta så jag kommer in i OS X verktyg program och därefter väljer Skivverktyg.

Sen ska jag väl markera en hårddisk och radera den, men vad för hårddisk ska jag markera? Sen har jag läst på olika ställen där folk skriver att man väljer Mac OS Extended som format, men hur gör man det?

Sen undrar jag om jag behöver någon skiva eller usb? Som sagt jag har ML installerad för närvarande.

Mvh: Ravve
Citera
2012-08-02, 15:26
Medlem
Joomlas avatar
Om du köpte Mountain Lion kan du i App Store, under fliken Purchased, hålla ner någon knapp (Option tror jag) så ändras Installed till Install. Resten av processen förklaras bättre i den här videon.

Installationen: https://www.youtube.com/watch?v=S8G9m4yzxAg

(Om du inte köpte ML vet jag inte, rimligtvis borde det funka med valfri tankad OS X iso/dmg istället för InstallESD.dmg)
Citera
2012-08-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Om du köpte Mountain Lion kan du i App Store, under fliken Purchased, hålla ner någon knapp (Option tror jag) så ändras Installed till Install. Resten av processen förklaras bättre i den här videon.

Installationen: https://www.youtube.com/watch?v=S8G9m4yzxAg

(Om du inte köpte ML vet jag inte, rimligtvis borde det funka med valfri tankad OS X iso/dmg istället för InstallESD.dmg)

Men har läst på lite olik forum och ser att man kan formatera om utan skiva , är detta sant?
Citera
2012-08-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejnej
Men har läst på lite olik forum och ser att man kan formatera om utan skiva , är detta sant?

Man kan formatera om utan skiva, men en omformatering betyder att du rensar allt på hela hårddisken inklusive operativsystem. Så du måste vara bootad från något annat, som tex installationsskiva, eller en annan partion.

Jag kommer dock inte ihåg hur apple löste det med ML. Det borde finnas en manual för ML online.

EDIT: Kan du inte bara installera 10.6 först och sedan uppdatera?
Senast redigerad av Saty 2012-08-02 kl. 20:25.
Citera
2012-08-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saty
Man kan formatera om utan skiva, men en omformatering betyder att du rensar allt på hela hårddisken inklusive operativsystem. Så du måste vara bootad från något annat, som tex installationsskiva, eller en annan partion.

Jag kommer dock inte ihåg hur apple löste det med ML. Det borde finnas en manual för ML online.

EDIT: Kan du inte bara installera 10.6 först och sedan uppdatera?

Hm alltså jag är jätteosäker, på vissa forum säger dom att man inte behöver skiva och på vissa forum skrivs det att man måste ha skiva eller usb.
Citera
2012-08-02, 23:03
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejnej
Hm alltså jag är jätteosäker, på vissa forum säger dom att man inte behöver skiva och på vissa forum skrivs det att man måste ha skiva eller usb.

Ah, fick för mig att du hade en 2010-MBP, hängde upp mig lite på att du nämnde Snow Leopard. Tidiga 2011 MBP och senare stöder Internet Recovery. Håll Option när du startar datorn. Om du inte har Recovery HD-alternativet i menyn så behöver du uppdatera datorns EFI. Annars är det bara att starta Recovery HD och välja Reinstall OS X
Macbook Pro EFI Firmware Update 2.3
OS X: About OS X Recovery
Citera
2012-08-03, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Ah, fick för mig att du hade en 2010-MBP, hängde upp mig lite på att du nämnde Snow Leopard. Tidiga 2011 MBP och senare stöder Internet Recovery. Håll Option när du startar datorn. Om du inte har Recovery HD-alternativet i menyn så behöver du uppdatera datorns EFI. Annars är det bara att starta Recovery HD och välja Reinstall OS X
Macbook Pro EFI Firmware Update 2.3
OS X: About OS X Recovery

Tack så hemskt mycket, nu vet jag vad jag ska göra!
Har letat i dagar, nu känns det bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in