2012-08-02, 07:38
Medlem
Hej!

Jag vill nmligen formatera om min Macbook Pro (Tidig 2011) Jag vill allts fabrikterstlla.
Har aldrig formaterat om en mac, s r totalt vrdels p det hr.
Jag har ML installerad fr nrvarande, har det dock inte p nn skiva eller usb.
Nr datorn kptes var OS X 10.6 installerad, efter drygt 3 veckor installerade jag Lion.
Nu fr knappt 2 veckor sen installerade jag ML.

r med s lngt..
1. Starta med cmd+R tangenterna nedtryckta s jag kommer in i OS X verktyg program och drefter vljer Skivverktyg.

Sen ska jag vl markera en hrddisk och radera den, men vad fr hrddisk ska jag markera? Sen har jag lst p olika stllen dr folk skriver att man vljer Mac OS Extended som format, men hur gr man det?

Sen undrar jag om jag behver ngon skiva eller usb? Som sagt jag har ML installerad fr nrvarande.

Mvh: Ravve
Citera
2012-08-02, 15:26
Medlem
Joomlas avatar
Om du kpte Mountain Lion kan du i App Store, under fliken Purchased, hlla ner ngon knapp (Option tror jag) s ndras Installed till Install. Resten av processen frklaras bttre i den hr videon.

Installationen: https://www.youtube.com/watch?v=S8G9m4yzxAg

(Om du inte kpte ML vet jag inte, rimligtvis borde det funka med valfri tankad OS X iso/dmg istllet fr InstallESD.dmg)
Citera
2012-08-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Om du kpte Mountain Lion kan du i App Store, under fliken Purchased, hlla ner ngon knapp (Option tror jag) s ndras Installed till Install. Resten av processen frklaras bttre i den hr videon.

Installationen: https://www.youtube.com/watch?v=S8G9m4yzxAg

(Om du inte kpte ML vet jag inte, rimligtvis borde det funka med valfri tankad OS X iso/dmg istllet fr InstallESD.dmg)

Men har lst p lite olik forum och ser att man kan formatera om utan skiva , r detta sant?
Citera
2012-08-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejnej
Men har lst p lite olik forum och ser att man kan formatera om utan skiva , r detta sant?

Man kan formatera om utan skiva, men en omformatering betyder att du rensar allt p hela hrddisken inklusive operativsystem. S du mste vara bootad frn ngot annat, som tex installationsskiva, eller en annan partion.

Jag kommer dock inte ihg hur apple lste det med ML. Det borde finnas en manual fr ML online.

EDIT: Kan du inte bara installera 10.6 frst och sedan uppdatera?
Senast redigerad av Saty 2012-08-02 kl. 20:25.
Citera
2012-08-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saty
Man kan formatera om utan skiva, men en omformatering betyder att du rensar allt p hela hrddisken inklusive operativsystem. S du mste vara bootad frn ngot annat, som tex installationsskiva, eller en annan partion.

Jag kommer dock inte ihg hur apple lste det med ML. Det borde finnas en manual fr ML online.

EDIT: Kan du inte bara installera 10.6 frst och sedan uppdatera?

Hm allts jag r jtteosker, p vissa forum sger dom att man inte behver skiva och p vissa forum skrivs det att man mste ha skiva eller usb.
Citera
2012-08-02, 23:03
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejnej
Hm allts jag r jtteosker, p vissa forum sger dom att man inte behver skiva och p vissa forum skrivs det att man mste ha skiva eller usb.

Ah, fick fr mig att du hade en 2010-MBP, hngde upp mig lite p att du nmnde Snow Leopard. Tidiga 2011 MBP och senare stder Internet Recovery. Hll Option nr du startar datorn. Om du inte har Recovery HD-alternativet i menyn s behver du uppdatera datorns EFI. Annars r det bara att starta Recovery HD och vlja Reinstall OS X
Macbook Pro EFI Firmware Update 2.3
OS X: About OS X Recovery
Citera
2012-08-03, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Ah, fick fr mig att du hade en 2010-MBP, hngde upp mig lite p att du nmnde Snow Leopard. Tidiga 2011 MBP och senare stder Internet Recovery. Hll Option nr du startar datorn. Om du inte har Recovery HD-alternativet i menyn s behver du uppdatera datorns EFI. Annars r det bara att starta Recovery HD och vlja Reinstall OS X
Macbook Pro EFI Firmware Update 2.3
OS X: About OS X Recovery

Tack s hemskt mycket, nu vet jag vad jag ska gra!
Har letat i dagar, nu knns det bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in