2012-08-01, 23:29
Medlem
xertions avatar
Är delägare i ett svenskt företag och är skriven i Thailand där jag bor och officiellt studerar (Student visum). Eftersom att jag är skriven där så ska jag inte betala skatt i Sverige. Jag kan inte heller betala skatt där eftersom att jag helt enkelt inte får arbeta där, då jag har ED-visum och inte arbetsvisum.

Det är väl i sådana fall "thailändska staten" som jag behöver oroa mig över då va? Jag gör väl inte något fel mot det svenska skatteverket? Skatteverket bryr sig väl inte om lönespecifikationen endast skriver arbetsgivaravgift, och inte nämner någon kommunalskatt.
Citera
2012-08-02, 10:17
Medlem
trottwells avatar
Det är stor skillnad på att skriva ut sig och att vara skattemässigt utflyttad. Studier utomlands räknas normalt inte som ett skäl för att bli skattemässigt utflyttad.

Du har flyttat utomlands pga studier och du uppbär lön från ett svenskt företag som du dessutom är delägare i, enligt min tollkning är du obegränsat skattskyldig i Sverige. Dvs du skall betala skatt i Sverige på alla dina inkomster i hela världen.
Citera
2012-08-02, 10:53
Medlem
xertions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det är stor skillnad på att skriva ut sig och att vara skattemässigt utflyttad. Studier utomlands räknas normalt inte som ett skäl för att bli skattemässigt utflyttad.

Du har flyttat utomlands pga studier och du uppbär lön från ett svenskt företag som du dessutom är delägare i, enligt min tollkning är du obegränsat skattskyldig i Sverige. Dvs du skall betala skatt i Sverige på alla dina inkomster i hela världen.

Jag förstår inte varför jag ska betala skatt till ett land som jag inte bor i, och inte nyttjar. För mig låter det märkligt. Jag planerar inte att flytta tillbaka på länge.

Det bästa är då kanske att köpa ett thailändskt företag och fakturera mitt svenska företag som konsultarbete, och sedan då alltså ta ut lön ur det thailändska bolaget. För att undvika svensk skatt. Kan det fungera?

EDIT: Och då alltså få ett arbetsvisum där eftersom att jag då är thailändsk business owner, och inte officiellt studera, utan bor där och arbetar öppet.
Senast redigerad av xertion 2012-08-02 kl. 11:33.
Citera
2012-08-02, 13:39
Medlem
trottwells avatar
Först av allt måste du se till att du blir skattemässigt utskriven från Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in