2012-08-01, 16:28
Medlem
idioten345s avatar
Undrar om det är möjligt att ha en kock hemma och en livvakt o dra av halva arbetskostnaden med hjälp av någon av dessa bidrag ? Kanske någon som har erfarenhet av detta
Citera
2012-08-01, 17:40
Medlem
Importera ett par negers, ha dom som slavar. Utöver en som lagar mat och en som är livvakt, så kan du ju ha negersex också.
Citera
2012-08-01, 21:48
Medlem
Kock skulle jag svara ja på, livvakt är däremot mycket tveksamt. Frågan är vilken kaliber du får på en livvakt om du räknar med att klara dig med rut-beloppen. Svensk F-skatt är ett krav, även om du tar in någon från utlandet (om det gäller Sverige).
Citera
2012-08-01, 21:51
Medlem
ganglere2s avatar
Borde gå att dra av om du kan motivera varför. Kocken blir antagligen lättare än livvakten så jag håller med oneofmany.
Varför inte ta en eller ett par som kan verka som både och? Kvinnliga livvakter som lagar god mat.
Citera
2012-08-01, 23:05
Medlem
idioten345s avatar
anledningen till att jag frågar är att jag tänkte på hur man kan luras lite med dessa bidrag och därmed på så difusa tjänster som möjligt.
Därmed en kompis som är livvakt/kock med tanke att det enligt min mening är helt omöjligt att motbevisa. enda skatteverket kan tänkas ta in kvitto på är mat och det kommer jag ju köpa endå.
Citera
2012-08-02, 01:11
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idioten345
anledningen till att jag frågar är att jag tänkte på hur man kan luras lite med dessa bidrag och därmed på så difusa tjänster som möjligt.
Därmed en kompis som är livvakt/kock med tanke att det enligt min mening är helt omöjligt att motbevisa. enda skatteverket kan tänkas ta in kvitto på är mat och det kommer jag ju köpa endå.

Och var exakt ser du förtjänsten i detta? "kocken" fakturerar dig 100 kr i arbetskostnad och skickar samtidigt in ansökan om 100 kr till SKV. Kocken erlägger sedan 50 kr i moms och tar ut de resterande 150 kr som lön till ca. 75 kr skatt. Kvar finns i kockens ficka 75 skattade kronor. Er karriär som fifflare blir nog inte långvarig med denna kalkyl.
Citera
2012-08-02, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Och var exakt ser du förtjänsten i detta? "kocken" fakturerar dig 100 kr i arbetskostnad och skickar samtidigt in ansökan om 100 kr till SKV. Kocken erlägger sedan 50 kr i moms och tar ut de resterande 150 kr som lön till ca. 75 kr skatt. Kvar finns i kockens ficka 75 skattade kronor. Er karriär som fifflare blir nog inte långvarig med denna kalkyl.

Så funkar inte rot/rut-bedrägeri.

Givetvis betalas aldrig de där 100kr till kocken utan kocken får bara pengarna från skatteverket.

T ex:

Person A och B känner varandra. Person A "städar" år person B och person B "städar" åt person A och "fakturerar" upp till maxbelopp varje år.
Citera
2012-08-02, 14:14
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Så funkar inte rot/rut-bedrägeri.

Givetvis betalas aldrig de där 100kr till kocken utan kocken får bara pengarna från skatteverket.

T ex:

Person A och B känner varandra. Person A "städar" år person B och person B "städar" åt person A och "fakturerar" upp till maxbelopp varje år.

Funkar väl ett tag tills körningen där utbetalningen från hus matchas mot att person b inte redovisar moms osv.
Citera
2012-08-02, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Funkar väl ett tag tills körningen där utbetalningen från hus matchas mot att person b inte redovisar moms osv.

Momsen betalas givetvis men skatteverket kommer säkert på detta fusk. Man får ju inte anlita en släkting om man vill göra RUT/ROT-avdrag.

Så har det förekommit bedrägerier iaf. Folk påstår att de gjort ett arbete åt en person (ibland är personen helt ovetande).
Citera
2012-08-02, 17:08
Medlem
idioten345s avatar
Hur tänker du fordonsföraren ???? Självklart får kocken/livvakten inte en krona av sin lön

" Er karriär som fifflare blir nog inte långvarig med denna kalkyl" - dude ??
Citera
2012-08-02, 23:27
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idioten345
Hur tänker du fordonsföraren ???? Självklart får kocken/livvakten inte en krona av sin lön

" Er karriär som fifflare blir nog inte långvarig med denna kalkyl" - dude ??

Ja lycka till då. Eftersom kocken inte redovisar moms och intäkter åker ni på träff i systemen vilket ger revision nästa år och då har ni lekt färdigt, dude.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in