Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-08-01, 15:40
Medlem
razaones avatar
Vad var tanken med rummen i pelarna från början?
Vart inne där flera gånger stått massa bord där inne och stora fönster. Jag var inne där senast för 10 år sedan då var allting nerbajsat av massa duvor som det kryllar av där inne.
Någon mer teori?
Nu är dörrarna igenbommade.
Citera
2012-08-01, 15:44
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razaone
Vart inne där flera gånger stått massa bord där inne och stora fönster. Jag var inne där senast för 10 år sedan då var allting nerbajsat av massa duvor som det kryllar av där inne.
Någon mer teori?

Kan vara tänkt som någon typ av militär stabsplats eller motsvarande.
Citera
2012-08-01, 17:13
Medlem
MrEscimos avatar
jag vet inte hur det är nu men förr, så byggde man ett rum i några pelare på stora broar så att man i händelse av krig kunde fylla dessa med sprängmedel och spränga bron. Detta för att förhindra fiendens framfart. Det är därför det är dörrar i flera av sveriges stora broar. Detta var under det kalla kriget.
Citera
2012-08-01, 19:41
Medlem
Sarlaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEscimo
jag vet inte hur det är nu men förr, så byggde man ett rum i några pelare på stora broar så att man i händelse av krig kunde fylla dessa med sprängmedel och spränga bron. Detta för att förhindra fiendens framfart. Det är därför det är dörrar i flera av sveriges stora broar. Detta var under det kalla kriget.
Rummen är bebyggda uppe i tornen inte vid brofästena. Men känns som om det kunde vara relaterat till att spränga bron på något vis ändå..
Citera
2012-08-01, 19:59
Medlem
MrEscimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarlacc
Rummen är bebyggda uppe i tornen inte vid brofästena. Men känns som om det kunde vara relaterat till att spränga bron på något vis ändå..
Ok, har ingen aning om hur det ser ut där. Men ska man riva bron så bör det ske vid marknivå. tror jag...
Citera
2012-08-01, 20:42
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarlacc

Observationsplats? Trafikledning? Plats för luftvärnsspanare?

Citera
2012-08-01, 22:33
Medlem
ormtjusarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Observationsplats? Trafikledning? Plats för luftvärnsspanare?

Denna tråd borde stängas. Eller skall vi berätta allt.
Citera
2012-08-01, 23:34
Medlem
BotkyrkaOGs avatar
Är ni pantskaft eller, just den delen mellan pylonerna gick för mycket länge sedan att sänka/höja, förutom detta var det även ur estetiskt syfte.
Citera
2012-08-03, 00:24
Medlem
Jag vet int riktigt vilken bro i Årsta ni menar nu det finns en del att vällja på minst sagt. Men jag hittar inga torn hitills på de jag har sett. Men int kan det väll vara för något annat än att hissa upp bron? Vars i Årsta ligger den då för en bro kan väll int vara hemlig?

Eller så fins det fler årsta och jag är helt fel?
Citera
2012-08-03, 02:28
Medlem
urbex123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakkemannen
Jag vet int riktigt vilken bro i Årsta ni menar nu det finns en del att vällja på minst sagt. Men jag hittar inga torn hitills på de jag har sett. Men int kan det väll vara för något annat än att hissa upp bron? Vars i Årsta ligger den då för en bro kan väll int vara hemlig?

Eller så fins det fler årsta och jag är helt fel?
Skulle gissa på gamla årstabron, där HBA målningen var. Tydligen kallar TS det för ett torn?
Citera
2012-08-03, 07:38
Medlem
Han menar dessa "pelare/torn": http://oi47.tinypic.com/2wnqoly.jpg
Citera
2012-08-03, 14:13
Medlem
CMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razaone
Någon mer teori?

Som sagt var det en förberedelse för att enkelt kunna spränga bron i händelse av krig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in