Citat:
Ursprungligen postat av nickepicke77
Jag har en Colorspace Hyperdrive med på alla resor sedan några år tillbaka. I princip är det en batteridriven burk med minneskortsläsare och en inbyggd hårddisk. USB-anslutning till datorn för att ladda ur bilder hemma. Läser diverse olika kort och kan även rädda raderade bilder. Hårddisken är av samma typ som till bärbara datorer och utbytbar om det blir fullt på längre resor. 10-15 minuters kopieringstid för 8 GB CF och SD.
Min burk är som sagt några år och det borde finnas snabbare enheter som även kan kopplas till en iPad eller liknande för granskning av bilder.
Funkar det bra? Jag har varit nära att köpa en sån flera gånger, men alltid snålat i sista sekund och köpt ett till minneskort istället. Nu har jag med mig fyra-fem minneskort på varje resa, men det är förstås ingen backup i egentlig mening. Speciellt på hemresan är alla minneskorten med på samma ställe och det känns inte så kul.
Det som vore fint vore om någon kunde göra ett enkelt kabinett med minneskortsplats bara och en knapp för att kopiera hela klabbet på kortet till disken. Så kunde man sätta i sin egen disk i kabinettet och vara glad. Men det klart, om det fanns skulle firmorna som säljer sina backuplösningar till överpriser i dag få problem