• 1
  • 2
2012-08-01, 11:41
Medlem
Har ni något tips på hur man kan tanka över minneskort när man är ute i det fria och en bärbra dator inte finns tillgänglig. alltså någon sorts lagringsdisc som inte kräver dator som man kan tanka över till?

Minneskort är inte så dyra numera, men filmar man i HD blir det både många fler kort och dyrare (snabbare) kort.

Finns det någon sådan lösning?

Jag har en 600D om det kan vara till hjälp. kan man koppla ex en usb disk till dem(önskedröm??). Guld hade ju varit om det gick att molna på något sätt, fast man har ju iof inte teckning överallt.
Senast redigerad av Kent-Herbert 2012-08-01 kl. 11:43.
Citera
2012-08-01, 11:58
Medlem
Danro80s avatar
Det finns bildlagringsdiskar som du kan "tömma" ditt kort till, dock är dessa rätt dyra, blir nog billigare att ladda upp med lite fler kort.

Dock finns det ju lägen då dessa är otroligt bra, exempelvis en bröllopsfotograf vill nog gärna ta backup på fotografier med jämna mellanrum, för hur roligt vore det att i efterhand meddela bröllopsparet att det tyvärr inte blev några bilder för minneskortet har gått sönder! :/

Bildlagringsdiskar:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=613
Citera
2012-08-01, 12:02
Medlem
Ehfraims avatar
Finns minneskort->USB adapter: http://www.ellos.se/d/Elektronik-Dat...=SE_TDAFF_misc

Därefter kan du ladda upp det till ex. molntjänsten Dropbox. Har 600D en USB-utgång? Eller om din mobil klarar av det kanske?
Senast redigerad av Ehfraim 2012-08-01 kl. 12:05.
Citera
2012-08-01, 12:14
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehfraim
Finns minneskort->USB adapter: http://www.ellos.se/d/Elektronik-Dat...=SE_TDAFF_misc

Därefter kan du ladda upp det till ex. molntjänsten Dropbox. Har 600D en USB-utgång? Eller om din mobil klarar av det kanske?

Rätta mig om jag har fel, men jag tror varken det går koppla en minneskortsläsare till mobil, eller kamera.
Citera
2012-08-01, 12:53
Medlem
Ehfraims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Rätta mig om jag har fel, men jag tror varken det går koppla en minneskortsläsare till mobil, eller kamera.
Det är väl där skon klämmer då . Hade inte tid att kolla upp det, men är/var rädd att det är så.
Citera
2012-08-01, 21:07
Medlem
Jag har en Colorspace Hyperdrive med på alla resor sedan några år tillbaka. I princip är det en batteridriven burk med minneskortsläsare och en inbyggd hårddisk. USB-anslutning till datorn för att ladda ur bilder hemma. Läser diverse olika kort och kan även rädda raderade bilder. Hårddisken är av samma typ som till bärbara datorer och utbytbar om det blir fullt på längre resor. 10-15 minuters kopieringstid för 8 GB CF och SD.

Min burk är som sagt några år och det borde finnas snabbare enheter som även kan kopplas till en iPad eller liknande för granskning av bilder.
Citera
2012-08-01, 21:59
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickepicke77
Jag har en Colorspace Hyperdrive med på alla resor sedan några år tillbaka. I princip är det en batteridriven burk med minneskortsläsare och en inbyggd hårddisk. USB-anslutning till datorn för att ladda ur bilder hemma. Läser diverse olika kort och kan även rädda raderade bilder. Hårddisken är av samma typ som till bärbara datorer och utbytbar om det blir fullt på längre resor. 10-15 minuters kopieringstid för 8 GB CF och SD.

Min burk är som sagt några år och det borde finnas snabbare enheter som även kan kopplas till en iPad eller liknande för granskning av bilder.

Funkar det bra? Jag har varit nära att köpa en sån flera gånger, men alltid snålat i sista sekund och köpt ett till minneskort istället. Nu har jag med mig fyra-fem minneskort på varje resa, men det är förstås ingen backup i egentlig mening. Speciellt på hemresan är alla minneskorten med på samma ställe och det känns inte så kul.

Det som vore fint vore om någon kunde göra ett enkelt kabinett med minneskortsplats bara och en knapp för att kopiera hela klabbet på kortet till disken. Så kunde man sätta i sin egen disk i kabinettet och vara glad. Men det klart, om det fanns skulle firmorna som säljer sina backuplösningar till överpriser i dag få problem
Citera
2012-08-01, 22:49
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Funkar det bra? Jag har varit nära att köpa en sån flera gånger, men alltid snålat i sista sekund och köpt ett till minneskort istället. Nu har jag med mig fyra-fem minneskort på varje resa, men det är förstås ingen backup i egentlig mening. Speciellt på hemresan är alla minneskorten med på samma ställe och det känns inte så kul.

Det som vore fint vore om någon kunde göra ett enkelt kabinett med minneskortsplats bara och en knapp för att kopiera hela klabbet på kortet till disken. Så kunde man sätta i sin egen disk i kabinettet och vara glad. Men det klart, om det fanns skulle firmorna som säljer sina backuplösningar till överpriser i dag få problem

Jag har en sån där pryl, men jag använder den inte längre. Det är av flera anledningar.
  1. Minnespriserna har gått ner så mycket att man inte tjänar på det -- det är bättre att lägga pengarna på fler kort, och skita i att tömma de gamla. Det är inte snålt, det är smart.
  2. Minneskort kan utsättas för nästan vad som helst i mekanisk belastning, och även överleva ett dopp i vatten. De kan till och med ligga där några år (i sötvatten) utan att påverkas alls (förutsatt att du torkar dem innan du använder dem).
  3. Minneskort är inte känsliga för höga höjder som hårddiskar är.
  4. Det tar en himskans tid att kopiera all data till en lagringshårddisk.
  5. Datan du har kopierat är utsatt för högre risk -- nu ligger allt på EN disk, istf på flera minneskort, och som sagt, hårddiskar är känsliga för mekanisk påfrestning...
  6. Du kommer förvara lagringshårddisken i handbagaget, såklart. Där förvarar du även minneskorten. Så samma ställe-argumentet håller inte.
Citera
2012-08-04, 08:04
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehfraim

Det går ju bra om man har några MB, här tror jag vi snackar "lite" mer data. Är man ute i bushen lär man inte ha så mycket bandbredd, för att inte tala om vad det kostar att lagra flera hundra GB på en molntjänst..
Citera
2012-08-04, 09:15
Medlem
(kanske lite off topic eftersom iPad kanske kan likställas med laptop?)

Jag köpte Apple iPad camera Camera Connection Kit till min iPad. Det ingår två adaptrar, en för SD-kort och en USB-kamerakabel. Fungerar jättebra! Fugerar inte till iPhone som det står på vissa ställen på nätet. Kanske möjligtvis om den är jailbreakad.

http://www.netonnet.se/art/dator/sur...t/170468.6209/

/DerSpieler
Citera
2012-08-04, 10:28
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jag har en sån där pryl, men jag använder den inte längre. Det är av flera anledningar.
  1. Minnespriserna har gått ner så mycket att man inte tjänar på det -- det är bättre att lägga pengarna på fler kort, och skita i att tömma de gamla. Det är inte snålt, det är smart.
  2. Minneskort kan utsättas för nästan vad som helst i mekanisk belastning, och även överleva ett dopp i vatten. De kan till och med ligga där några år (i sötvatten) utan att påverkas alls (förutsatt att du torkar dem innan du använder dem).
  3. Minneskort är inte känsliga för höga höjder som hårddiskar är.
  4. Det tar en himskans tid att kopiera all data till en lagringshårddisk.
  5. Datan du har kopierat är utsatt för högre risk -- nu ligger allt på EN disk, istf på flera minneskort, och som sagt, hårddiskar är känsliga för mekanisk påfrestning...
  6. Du kommer förvara lagringshårddisken i handbagaget, såklart. Där förvarar du även minneskorten. Så samma ställe-argumentet håller inte.

Bra argument, egentligen skulle man ha någonstans att ladda upp filerna förstås. Men det kräver en dator och en hygglig uppkoppling. RAW+JPG från 24mp tar lite plats och tid. Sen har aldrig något minneskort pajat för mig så det är väl kanske mest en akademisk diskussion. Jag brukar i alla fall inte köpa de allra största korten utan hellre fylla flera lite mindre, så att inte allt försvinner om ett går sönder. Men det är knepigt det där, det är så enkelt med backup hemma, men knepigt på resa. Samtidigt som det man tar på resan oftast känns ganska viktigt och riktigt trist om man skulle bli av med det.
Citera
2012-08-04, 11:17
Medlem
Dr Wolfs avatar
Jag gör på följande sätt:

Jag har med mig en billig bärbar dator - typ:
http://www.netonnet.se/art/dator/lap...s/174187.3001/

Sedan har jag flera mindre minneskort.
När jag är klar med ett visst motiv eller att kortet är fullt stoppar jag in kortet i datorn och kopierar det till datorns hårddisk. Jag tömmer EJ minneskortet för jag vill ha bilderna lagrade på 2 ställen.

Därefter tar jag ett nytt minneskort och stoppar i kameran osv...

//Dr W
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in