2012-08-01, 09:18
Medlem
Hejsan!

Jag och min flickvän ska flytta till Falun till hösten för att studera.
Vi har kollat på lägenheter en bra stund och det är faktiskt inte det lättaste. Har nu lyckats få en visning på en lägenhet i Nedre Norslund.

Men efter att ha läst en tidigare tråd här blev jag lite tveksam:
https://www.flashback.org/t1593951

Vad säger ni som bor i Falun, "fungerar" det att flytta till Norslund?
Andra tips inför flytten till Dalarna? Något att tänka på? Något man måste se/göra?

Vad lockar kommunen med för att få folk att flytta dit?
Citera
2012-08-01, 10:38
Medlem
Otems avatar
Jag vet inte så mycket om Falun och deras områden men jag läser mycket händelser från polisens hemsida och jag kan säga nästan att jag aldrig har hört något allvarligt från Falun, har aldrig sett något i tidningarna heller, kanske någon liten småhändelse men inget allvarligt vad jag kan minnas.

Det är ju inte direkt som typ Rosengård, Rinkeby eller Angered skulle jag tro
Inte bilbränder,knivskärningar,personrån,skottlossninar varje dag.
Citera
2012-08-01, 11:26
Medlem
anden9301s avatar
tar upp de mest klandrade områdena jag kan tänka på just nu, ändra stilen till tjock på nedre norslund dock.

Herrhagen: Fullt med utlänningar verkar dock inte vara så mycket liv där som man hört tidigare.

Järnet: bara utlänningar bra och dåliga mycket stölder förstörelse.

Nedre Norslund: var nästan bara svarta människor nu börjar det flytta dit mer och mer vita. och allt försvann man hade där...... det är dock ganska fördomsfullt (idag)... jag känner flertal personer som bor där utan problem enda man får tänka på är att kanske ta upp dyra cyklar och ställa dessa i lägenheten, det har blivit mycket lugnare där än vad det en gång var.

och det är sällan man hör om brått som begås i Norslund nu för tiden

Grycksbo: lite utanför centrum där kommer ni bli ganska ensamma då man nästan måste jobba på bruket för att bli accepterad som vän
Senast redigerad av anden9301 2012-08-01 kl. 11:30.
Citera
2012-08-01, 13:41
Medlem
kokainkolas avatar
Det fungerar säkert att bo på nedre Norslund men det är ett tråkigt område med massa fula höga hus, dåligt med trevliga grönytor och det bor nästan bara invandrare där. Anden9301 har säkert rätt i att det börjar flytta in en hel del vita där också men kan garantera att det bara är wt-folk. t.o.m. kopparstadens bovärdar avråder folk att flytta till nedre Norslund, samma sak med järnet.

Det brukar alltid finnas lägenheter lediga i Herrhagen men det är inte heller ett särskilt trevligt område. Mycket wt och jäkligt fult, ligger inte bra till heller. Vill ni ha nånting billig och okej så kan ni alltid kolla på Bojsenburg. Men de områdena jag faktiskt kan rekommendera är Hälsinggården, Främby och Kvarnberget.
Citera
2012-08-02, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anden9301
tar upp de mest klandrade områdena jag kan tänka på just nu, ändra stilen till tjock på nedre norslund dock.

Herrhagen: Fullt med utlänningar verkar dock inte vara så mycket liv där som man hört tidigare.

Järnet: bara utlänningar bra och dåliga mycket stölder förstörelse.

Nedre Norslund: var nästan bara svarta människor nu börjar det flytta dit mer och mer vita. och allt försvann man hade där...... det är dock ganska fördomsfullt (idag)... jag känner flertal personer som bor där utan problem enda man får tänka på är att kanske ta upp dyra cyklar och ställa dessa i lägenheten, det har blivit mycket lugnare där än vad det en gång var.

och det är sällan man hör om brått som begås i Norslund nu för tiden

Grycksbo: lite utanför centrum där kommer ni bli ganska ensamma då man nästan måste jobba på bruket för att bli accepterad som vän

Grycksbo ligger ju 1,5 mil från Falun dock så lär man inte bli så kulturberikad där förhoppningsvis
Hörde dock av bekanta att någon hade rånat Konsum eller om det var ICA och misshandlat personalen.

När jag bodde i Falun för 25 år sedan lämnade man dörren olåst men det var innan all skit flyttade dit
Citera
2012-08-02, 10:31
Medlem
anden9301s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Grycksbo ligger ju 1,5 mil från Falun dock så lär man inte bli så kulturberikad där förhoppningsvis
Hörde dock av bekanta att någon hade rånat Konsum eller om det var ICA och misshandlat personalen.

När jag bodde i Falun för 25 år sedan lämnade man dörren olåst men det var innan all skit flyttade dit

nu är det ju inte så att Grycksbo inte ligger 1,5 mil från Falun då det ligger i Falun

och ja kriminaliteten ökar ju skarpt över hela sverige så det är ju inte konstigt :P
Senast redigerad av anden9301 2012-08-02 kl. 10:51.
Citera
2012-08-02, 13:44
Medlem
kokainkolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar

Finns inte särskilt mycket invandrare i Grycksbo men några finns det och en del annat drägg då soc. har ett par lägenheter där ute. Helvetes mycket pensionärer också, speciellt en surig gubbe som spenderar sina dagar med att stirra på folk utaför Konsum :P

Citat:
Ursprungligen postat av anden9301
nu är det ju inte så att Grycksbo inte ligger 1,5 mil från Falun då det ligger i Falun

och ja kriminaliteten ökar ju skarpt över hela sverige så det är ju inte konstigt :P

Grycksbo må ligga i Falu KOMMUN men det ligger då inte i Falu stad. Oavsett så ligger Grycksbo 1,3 mil från Faluns stadskärna.
Citera
2012-08-02, 13:51
Medlem
anden9301s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokainkola
Finns inte särskilt mycket invandrare i Grycksbo men några finns det och en del annat drägg då soc. har ett par lägenheter där ute. Helvetes mycket pensionärer också, speciellt en surig gubbe som spenderar sina dagar med att stirra på folk utaför Konsum :P

Grycksbo må ligga i Falu KOMMUN men det ligger då inte i Falu stad. Oavsett så ligger Grycksbo 1,3 mil från Faluns stadskärna.

i hear you, men nu var det väll Falun vi prata om? då är det väll hela Falun som gäller? ingen sa ju något om varken kommun eller stad.

i rest my case på denna jag är osäker
Citera
2012-09-27, 00:19
Medlem
cosmic_dancers avatar
Du bör undvika
Herrhagen
Nordlund
Hälsinggården
Järnet

Satsa på
Elsborg
Östanfors
Knoppen
Bojsen (har fått bättre rykte)
Britsarvet
Gamla herrgården
Gruvriset och galgberget (ligger lite off, men lugna områden)
Kvarnberget
Främby
Citera
2013-02-11, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Du bör undvika
Herrhagen
Nordlund
Hälsinggården
Järnet

Satsa på
Elsborg
Östanfors
Knoppen
Bojsen (har fått bättre rykte)
Britsarvet
Gamla herrgården
Gruvriset och galgberget (ligger lite off, men lugna områden)
Kvarnberget
Främby

Hur får du in Hälsinggården i ett undvika område? 90% villor och väldigt fint, sjönära etc.. Bojsen skulle jag nog snarare undvika mest för att det är fult där ute.

Kan lägga till Hälsingberg, Hosjö, Korsnäs och Haraldsbo till rekommenderas.
Citera
2015-03-06, 22:31
Medlem
stora_ostens avatar
Jag är lite inne på att flytta till Falun men har ingen koll alls på områdena. Jag har bra med köpoäng nu men när man tar en lägenhet blir man ju nollad igen.

Jag har småungar också så prio ett är nånstans så det blir en vettig skola o att det funkar å va ute i lekparker osv.

Främby verkar vettigt på riktigt annars vet jag bara vad kopparstaden skriver på sin sida, å där verkar ju alla områden som Bullerbyn det funkar inte å chansa när jag har poäng för dom flesta.

Vad tycker ni som känner till stan att jag ska kolla efter och är Främby bra?

Inne i Borlänge finns det väl inte ens några bra hyresområden. Är lite inne på en bostadsrätt där annars om Falun inte är nån succé.
Citera
2015-04-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stora_osten
Jag är lite inne på att flytta till Falun men har ingen koll alls på områdena. Jag har bra med köpoäng nu men när man tar en lägenhet blir man ju nollad igen.

Jag har småungar också så prio ett är nånstans så det blir en vettig skola o att det funkar å va ute i lekparker osv.

Främby verkar vettigt på riktigt annars vet jag bara vad kopparstaden skriver på sin sida, å där verkar ju alla områden som Bullerbyn det funkar inte å chansa när jag har poäng för dom flesta.

Vad tycker ni som känner till stan att jag ska kolla efter och är Främby bra?

Inne i Borlänge finns det väl inte ens några bra hyresområden. Är lite inne på en bostadsrätt där annars om Falun inte är nån succé.

Falun är rätt bra överhuvudtaget, finns inga riktiga ghettoområden där än. Främby är bra, och jag kan även rekommendera Korsnäs och Hosjö.

Jag bor tillfälligt i Borlänge, och det är verkligen inte en stad jag skulle rekommendera dig... för mycket MENA-invandrare, droger etc. Ingen stad du vill att dina barn ska växa upp i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in