Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-07-31, 15:03
Medlem
Hej alla! Jag gick till läkaren idag och fick lyrica utskrivet mot ångest. Jag skulle börja med 150 mg per dag (75 mg x2 om dagen) och öka till 300 mg om en vecka. Jag undrar hur det brukar vara när man börjar på lyrica?

Det sägs det att det är svåra insättnings symtom med ssri, men då lyrica varken är ssri eller snri är det annorlunda, eller?

Hur har ni som börjat med lyrica upplevt det i början? Hur långt tid tog det att känna sig bättre?

edit: Jag postade inte i lyrica fanclub då de allra flesta var ute efter att få rus där. Jag vill bara få bort ångesten.
Senast redigerad av lost.innocence 2012-07-31 kl. 15:07.
Citera
2012-07-31, 15:43
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Kan vara snurrigt första dagarna, väldigt vanligt.
Det sved lite i mina leder och jag fick muskelrykningar första dagarna, fast jag började med 150mgx2.

Kolla biverkningar på fass.

Din ångest försvinner efter några timmar, det är inte som på ssri/liknande där man måste vänta flera veckor och du kanske känner dig lite bättre.
Dock kommer din kropp utveckla tolerans mot lyrica och du kommer behöva äta högre doser för att det ska fungera. Utsättningssyptomen på Lyrica är dessutom fruktansvärda.

Nu är inte jag någon läkare, men jag skulle rekommendera dig att ha lyrica som behovsmedicin.
Alltså inte äta regelbundet.

Lycka till!
Citera
2012-07-31, 16:14
Medlem
Första tiden kommer du må extra bra
Sen kommer beroendet och du måste ha lyrican för att bli normal, så viktigt att följa läkarens ordination av dosen så det räcker dagligen.
Citera
2012-07-31, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heyhey1
Första tiden kommer du må extra bra
Sen kommer beroendet och du måste ha lyrican för att bli normal, så viktigt att följa läkarens ordination av dosen så det räcker dagligen.
självklart ska jag följa ordination.
Jag hoppas verkligen det hjälper mot ångesten. Trodde det skulle vara lite svårt att få det utskrivet, men det gick lätt.

Läst mycket här om att lyrica är klassat i andra länder. Har det samma effekt som benzodiazepiner?
Citera
2012-08-01, 01:58
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lost.innocence
Läst mycket här om att lyrica är klassat i andra länder. Har det samma effekt som benzodiazepiner?

När det gäller att dämpa ångest så är väl effekterna rätt lika, tar någon timme längre för Lyrican bara.
Citera
2012-08-01, 01:59
Medlem
Powens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
När det gäller att dämpa ångest så är väl effekterna rätt lika, tar någon timme längre för Lyrican bara.

Tar 2 timmar innan det kickar in fullt om jag minns korrekt.
Citera
2012-08-01, 03:04
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Tycker seriöst att lyrican dämpar ångest bättre än benzo, sitter med 5mg xanor efter en AT (inte ens tolerans) och upplever inte alls lika bra ångestdämpning som lyrica. Dock behöver man ju mer eller mindre dubbla dagen för var dag som går, men tycker den är fin på min typ av ångest (mycket fysisk ångest).
Citera
2012-08-01, 14:03
Medlem
Zot^s avatar
Du kommer att må bra första tiden men var beredd på att du får ett beroende som enligt mig är i princip lika jobbigt att bli av med som benzo/opiater. Slutade nyss ta neurontin (4800mg/dag i ca 40 dagar) som jag använde mot subutex avtändning och det har varit ett helvete. Även om jag inte har särskillt ont nu så har jag haft en brännande smärta som varit obeskrivlig samt jag kan knappt se (dubbel/dimsyn) och det vägrar fan ge med sig. Har gått 2 veckor nu och det har fan inte blivit ett dugg bättre på den fronten.

Skulle aldrig någonsin ta vare sig lyrica eller neurontin igen om jag verkligen inte måste, och då ska det fan vara livet ut. Usch aldrig mer.
Citera
2012-08-01, 14:48
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Du kommer att må bra första tiden men var beredd på att du får ett beroende som enligt mig är i princip lika jobbigt att bli av med som benzo/opiater. Slutade nyss ta neurontin (4800mg/dag i ca 40 dagar) som jag använde mot subutex avtändning och det har varit ett helvete. Även om jag inte har särskillt ont nu så har jag haft en brännande smärta som varit obeskrivlig samt jag kan knappt se (dubbel/dimsyn) och det vägrar fan ge med sig. Har gått 2 veckor nu och det har fan inte blivit ett dugg bättre på den fronten.

Skulle aldrig någonsin ta vare sig lyrica eller neurontin igen om jag verkligen inte måste, och då ska det fan vara livet ut. Usch aldrig mer.
Känner lite samma sak, tända av CT från höga doser lyrica är inte kul. Slutade själv efter att ha snittat 600mg/dag i 4 månader, åt runt 1g tramadol under tiden. Var sängliggande 2v och sov 18h om dygnet. Mådde dock hyfsat, men kunde inte äta öht så gick ner 6kg på 2v. Det var när tramadolen tog slut och jag satt helt utan som helvetet fortsatte, hade så grov ångest att jag fick ringa och be om nya. Kommer fan aldrig kunna lägga av den här medecinen för den hjälper så bra och jag mår fruktansvärt utan.

När jag började äta dom fick jag inget som helst rus direkt, mest skakig och skit. Men sneade på MXE som slutade på akuten, sen inlagd på akutpsyk där jag fick 300mg och jävlar vad skönt det var. Hade sån panikångest att jag bara satt och grinade i 8h innan
Citera
2012-08-01, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^

fan vad hemskt. Finns det inget annat du kan be om sålänge så du inte har ont?
Nu vet jag inte vad neurontin är för något. Men jag håller mig till läkarens doser så hoppas jag att det blir bättre. just nu är det 150 mg om dagen.
Citera
2012-08-01, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Känner lite samma sak, tända av CT från höga doser lyrica är inte kul. Slutade själv efter att ha snittat 600mg/dag i 4 månader, åt runt 1g tramadol under tiden. Var sängliggande 2v och sov 18h om dygnet. Mådde dock hyfsat, men kunde inte äta öht så gick ner 6kg på 2v. Det var när tramadolen tog slut och jag satt helt utan som helvetet fortsatte, hade så grov ångest att jag fick ringa och be om nya. Kommer fan aldrig kunna lägga av den här medecinen för den hjälper så bra och jag mår fruktansvärt utan.

När jag började äta dom fick jag inget som helst rus direkt, mest skakig och skit. Men sneade på MXE som slutade på akuten, sen inlagd på akutpsyk där jag fick 300mg och jävlar vad skönt det var. Hade sån panikångest att jag bara satt och grinade i 8h innan

varför fick du tramadol från första början? du ligger på riktigt höga doser. Hur länge höll du dig till läkarens dosering innan du kände att du behövde mer? frågan gäller både lyrica och tramadol.
Citera
2012-08-31, 13:43
Medlem
Har käkat både Lyrica och Xanor ett bra tag nu. Jag upplevde inte att Lyrican hjälpte mot ångesten förrän jag va uppe i 300-400 mg/dag.

Jag har aldrig kännt mig hög på Lyrica. Visst kan man känna sig lite smått yr och försämrad balans på höga doser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in