• 1
  • 2
2012-07-31, 02:29
Medlem
Jag gillar att plocka svamp och i min skog finns bara kantareller (sjukpensiojuggarna rensar skogen på sopp). Det bästa receptet är smörstekta i lite lök. Men det äter jag varje dag, kanske i variation typ smörstekt med pasta, smörstekt på omelett. Nån som har något tipps så jag vidgar vyerna?
Citera
2012-07-31, 02:39
Medlem
http://www.tasteline.com/recept/kram...o_med_parmesan

Sambon gjorde det idag -supergott! Hon använder vitt vin istället för kantarellfond och vi åt det tillsammans med ungsstekt gösfilé.

Smälter i munnen.
Citera
2012-07-31, 08:30
Medlem
De enda soppar som finns nu är den vedervärdiga gallsoppen.

Kantareller börjar man nästan bli trött på. Dofta på lite curry nästa gång du steker dem, gärna orientalisk sådan. Tomat i alla former passar inte alls.
Citera
2012-07-31, 08:55
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKimble
Jag gillar att plocka svamp och i min skog finns bara kantareller (sjukpensiojuggarna rensar skogen på sopp). Det bästa receptet är smörstekta i lite lök. Men det äter jag varje dag, kanske i variation typ smörstekt med pasta, smörstekt på omelett. Nån som har något tipps så jag vidgar vyerna?

Testa kantarellsoppa, det är jättegott.
Sedan kan du ju också göra andra roliga saker som håller sig lite längre, t.ex. kantarellpesto eller syltade kantareller. Det sistnämnda håller sig i ett år.
Eller lite kantarellsmör att lägga på köttbiten kanske?
Citera
2012-07-31, 09:29
Medlem
seadogs avatar
Kantarellmacka...

Kantareller
Bacon
Lök
Salt
Peppar
Grädde
Ost

Stek kantareller, bacon och lök. Slå på grädde, låt puttra tills det blir simmigt, lägg röran på en i smör stekt, skiva vitt bröd...dra på riven ost...bums in i ugnen för gratinering tills osten får schysst färg.

mvh
Seadog
Citera
2012-07-31, 09:57
Medlem
[Strange Days]s avatar
Gör en Duxelle (klassisk fransk svampbaserad fyllning) på kantareller och experimentera lite med den.

Duxelle går att använda till mycket; här är lite exempel:

* Fyllning i oxrullader
* Fyllning i ugnsbakade paprikor
* Fyllning i paj
* Smaksättning i såser
* Smaksättning i grytor
* Att lägga som täcke på ugnsbakad fisk eller kyckling
Citera
2012-07-31, 11:26
Medlem
klybans avatar
Renskavsgryta är mumma med massa kantareller i.
Citera
2012-07-31, 11:45
Medlem
quaertys avatar
Jag skulle gärna vilja ta del av det ultimata receptet på kantarellsås ämnad för pasta. Det skadar inte om det innehåller lite gris också.

Någon?
Citera
2012-07-31, 16:47
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Jag skulle gärna vilja ta del av det ultimata receptet på kantarellsås ämnad för pasta. Det skadar inte om det innehåller lite gris också.

Någon?

Kantareller
Färska örter (basilika, persilja, rosmarin el. dyl.)
Vitlöksklyfta
Schalottenlök
Pancetta
Vispgrädde
Grönsaksfond
Smör
Olivolja
Vitpeppar
Finriven armesanost

Finhacka schalottenlöken och vitlöken och fräs upp den tillsammans kantarellerna i lite olivolja och smör. Häll sedan över allt på en tallrik.
Strimla pancettan och knaperstek den.
Häll tillbaka löken och svampen och rör runt.
Tillsätt ett par matskedar koncentrerad grönsaksfond och späd ut med lite vatten så att det bildas en buljong.
Låt sjuda en halv minut, tillsätt sedan vispgrädden (rör först ner lite, och sedan resten så att såsen inte skär sig).
Låt sjuda ytterligare en liten stund och tillsätt sedan den finrivna parmesanosten samt smaksätt med malen vitpeppar.
Hacka örterna, tillsätt dessa och rör runt.

Häll pastan i stekpannan tillsammans med ett par skvättar av pastavattnet och sväng runt så att pastan och såsen blandas.

Lägg upp på tallrik och servera med parmesanost och nått gott lantbröd!
Citera
2012-07-31, 18:34
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Kantareller
Färska örter (basilika, persilja, rosmarin el. dyl.)
Vitlöksklyfta
Schalottenlök
Pancetta
Vispgrädde
Grönsaksfond
Smör
Olivolja
Vitpeppar
Finriven armesanost

Finhacka schalottenlöken och vitlöken och fräs upp den tillsammans kantarellerna i lite olivolja och smör. Häll sedan över allt på en tallrik.
Strimla pancettan och knaperstek den.
Häll tillbaka löken och svampen och rör runt.
Tillsätt ett par matskedar koncentrerad grönsaksfond och späd ut med lite vatten så att det bildas en buljong.
Låt sjuda en halv minut, tillsätt sedan vispgrädden (rör först ner lite, och sedan resten så att såsen inte skär sig).
Låt sjuda ytterligare en liten stund och tillsätt sedan den finrivna parmesanosten samt smaksätt med malen vitpeppar.
Hacka örterna, tillsätt dessa och rör runt.

Häll pastan i stekpannan tillsammans med ett par skvättar av pastavattnet och sväng runt så att pastan och såsen blandas.

Lägg upp på tallrik och servera med parmesanost och nått gott lantbröd!

Det låter mycket smarrigt. Jag kör på det receptet till helgen, med någon snobbpasta. Väljer nog persilja som ört, jag blir snurrig när jag blandar för många. Stort tack!
Citera
2012-07-31, 18:44
Medlem
klybans avatar
Brukar köra en rätt enkel där jag kör oxfilé eller nått liknande kött.
Steker snabbt och hårt, sen i med lök som får fräsa lite, grön paprika skurna 1½x1½cm som får en kort stund-
Grädde och kantarellerna som får puttra några minuter, avslutas med lite pasta vatten.

Servera med tagliatelle.

Aldrig testat gris, kanske fläskkottleter med kantarell sås?
Citera
2012-07-31, 20:23
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Det låter mycket smarrigt. Jag kör på det receptet till helgen, med någon snobbpasta. Väljer nog persilja som ört, jag blir snurrig när jag blandar för många. Stort tack!

Nemas problemas. Hoppas det smakar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in